Gå til innhold

Hev straffenivået betydelig !

Anbefalte innlegg

Alle med norsk statsborgerskap som har begått svært grove forbrytelser som f.eks drap, grov vold, seksuelle forbrytelser og alvorlige trusler med mere, må sendes til egne staffekolonier på Jan Mayen og Bjørnøya. Forleng soningstiden og skrenk kraftig inn på komforten i alle fengsler slik at de kriminelle opplever fengselsoppholdet som straff og ikke som belønning. Andre med utenlandsk statsborgerskap, uansett type forbrytelse skal med øyeblikkelig virkning sendes ut av landet til sine respektive hjemland, uten nåde. En flybilett koster bare en brøkdel av hva et fengselsopphold gjør. Det er ikke riktig at våre skattepenger skal gå til å fø på fengselsopphold for de utenlandske kriminelle. Å dulle og degge for de "stakkars" kriminelle, sy puter under armene på dem og synes så inderlig synd på disse "stakkarene", blir for patetisk og latterlig. Det blir for dumt når det tas mer hensyn til forbryterne enn ofrene. Nei, nå får det for pokker være slutt, innfør beinhard og nådeløs straffejustis. Jeg er bombesikker på at de kriminelle, både norske og spesiellt de utenlandske hånflirer av straffenivået vi har her i Norge. Norske politikere har gjort slik at de har invitert utlendingene til å begå forbrytelser her til lands og om de skulle bli tatt, kan de bare få sone på femstjerners hotell med et stort smil og ser ikke straffen som noen katastrofe. "Straffen" for dem blir heller en belønning !! Tenk på en del eldre på diverse eldreboende som lever under svært begredelige forhold rundt om i landet. For å sette det på spissen: Putt de eldre i fengsel og la de kriminelle havne på gamlehjem, hehe ! :yes:

Endret av oab-1966
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt enig med deg, men samtidig så kan man spørre seg om et svært brutalt og strengt straffesystem fungerer rehabiliterende. Vi må faktisk tenke på samfunnets beste, og ikke individets beste. Hvis samfunnet totalt sett opplever mindre forbrytelser og kriminalitet fordi at noen forbrytere har internett på cella og soner noen år kortere enn vi skulle ønske, så må vel det være greit?

Dette er selvsagt en vanskelig sak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er litt enig med deg, men samtidig så kan man spørre seg om et svært brutalt og strengt straffesystem fungerer rehabiliterende. Vi må faktisk tenke på samfunnets beste, og ikke individets beste. Hvis samfunnet totalt sett opplever mindre forbrytelser og kriminalitet fordi at noen forbrytere har internett på cella og soner noen år kortere enn vi skulle ønske, så må vel det være greit?

Dette er selvsagt en vanskelig sak.

Jeg tenker selvsagt på samfunnets beste. En god del som sitter inne er psykopater og notoriske kriminelle som ALDRI forandrer adferd uansett hvor mye behandlig de går igjennom.

Endret av oab-1966
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hvorfor 40 sigøyner har campet ved parken der jeg bor?

I natt så jeg også noen sigøynere som sov på plenen på rundkjøring :dontgetit:

Når vi vet at disse personene kommer til å tigge, stjele og lage hærverk, hvorfor stopper vi ikke dem fra å komme inn? Iallefall sende dem ut.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Alle med norsk statsborgerskap som har begått svært grove forbrytelser som f.eks drap, grov vold, seksuelle forbrytelser og alvorlige trusler med mere, må sendes til egne staffekolonier på Jan Mayen og Bjørnøya.

Alle? Uansett motiv? Vi vet at mange drap begås i affekt. Straffenivået har desverre null og nix innflytelse på slikt.

Forleng soningstiden og skrenk kraftig inn på komforten og i alle fengsler slik at de kriminelle opplever fengselsoppholdet som straff og ikke som belønning.

Problemet med dårligere soningsforhold er at det skaper mer herdete innsatte. Både mens de sitter inne, og etter at de kommer ut.

Andre med utenlandsk statsborgerskap, uansett type forbrytelse skal med øyeblikkelig virkning sendes ut av landet til sine respektive hjemland, uten nåde. En flybilett koster bare en brøkdel av hva et fengselsopphold gjør.

To problemer med det: Det ene er at sender vi dem ut av landet har vi ingen garanti for at at de slutter med kriminalitet, de fortsetter bare et annet sted. Og hvis andre land gjør det samme, så vil de kriminelle bare dra på en evig rundtur mellom landene. Flybiletten tilbake til Norge igjen under nytt navn og med falsk pass koster ikke noe mer enn enn utsendelsen. Setter vi og alle andre land utenlandske kjeltringer i fengsel, så tar vi dem i hvertfall ut av sirkulasjon så lenge de sitter inne...

Geir :)

• Liker 5
Lenke til kommentar

Hva tenker du om at de aller fleste land med hardere straffer, har mer kriminalitet enn Norge?

Har du noen kilder?

Dette er allmennkjent kunnskap, dermed er bevisbyrden på din side. De fleste forskningsresultater peker i retning at lengre og hardere straffer ikke virker preventivt i forhold til gjentakelsen av en forbrytelse eller kriminell handling. Mange av disse som begår grove kriminelle forseelser er psykisk syke mennesker som ikke oppfatter realiteten til tross for å ha sonet. Det vi trenger er flere preventive tiltak i form av bla. styrket psykiatrisk tilbud. Vi trenger tiltak som skal bidra til at vi fanger de som har i tanker å begå grove kriminelle forseelser, samt tiltak som skal bidra til at de som slipper ut etter endt soning (de skal ut en dag uansett) ikke begår flere slike forseelser. Hardere og lengre straffer har vist seg ikke å fungere.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det vi trenger, er en enorm opprustning av politiets bemanning og bekvinning. Nå har de så vidt tid til å komme hvis du ringer dem mens du har tjuver i ditt eget hus.

Strenge straffer i seg selv hjelper lite. Kan gjerne ha feil effekt, hvis det går utover rehabilitering, og rettferdighetsfølelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tenker du om at de aller fleste land med hardere straffer, har mer kriminalitet enn Norge?

Mange synspunkter der. Men kan nevne to hovedgrunner.

1) Uten arbeid og ingen (levlige) støtteordninger, for underhold. Så kriminalitet er en nødvendighet.

2) Berører det første punktet. For stor forskjell på fattige og de rike.

Lenke til kommentar

Straffene for å begå voldelig kriminalitet kunne godt ha blitt satt opp fra dagens nivå, men ellers synes jeg det er viktigere at vi får bygget ut kapasiteten i fengslene og bevilget mer penger til politiet slik at flere kriminelle kan bli tatt, domfelt og faktisk sone sin straff i fengsel.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen "bevisbyrd", Det var et genuint spørsmål uten baktanker.

Helt ærlig så har jeg ikke noe kilder, men er enig med statsviter at dette er relativt allmennkunnskap. Jeg har lett etter statistikk på kriminalitet i ulike land men det er vanskelig å finne god statistikk, ofte fordi i mange land blir langt fra alle forbrytelser rapportert til politiet, i tillegg til at forbrytelser ofte blir klassifisert ulikt (se feks Assange-saken, der han ifølge svensk regelverk hadde utført "voldtekt" fordi han ikke ville bruke kondom).

Lenke til kommentar

Alle med norsk statsborgerskap som har begått svært grove forbrytelser som f.eks drap, grov vold, seksuelle forbrytelser og alvorlige trusler med mere, må sendes til egne staffekolonier på Jan Mayen og Bjørnøya. Forleng soningstiden og skrenk kraftig inn på komforten og i alle fengsler slik at de kriminelle opplever fengselsoppholdet som straff og ikke som belønning.

Tviler på at noen opplever fengsel som en belønning, med mindre de har det helt forferdelig på utsiden.

Nå får det være slutt på å dulle og degge for de kriminelle og sy puter under armene på dem, innfør beinhard og nådeløs straffejustis. Jeg er bombesikker på at de kriminelle, både norske og spesiellt de utenlandske hånflirer av straffenivået vi har her i Norge.
Dette kommer ikke til å hjelpe på kriminalitetsraten.

Hvorfor skal det på død og liv innføres hardere straffer fremfor fokus på forebygging? Og om straffene skal hardnes, må i hvert fall en del ting legaliseres først. Som for eksempel poker og narkotika.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå driter jeg f**n i om det gis eller ikke gis noe prevantiv effekt når de sitter inne. En del kriminelle klarer ALDRI å forandre adferd, uansett straffenivå og behandlingsmetode. Jeg er ute etter å sende alle utenlandske kriminelle ut av landet og innføre strengere og mer ukomfortable straffer for norske statsborgere. Skjerpet straff / landsforvisning er tingen, det er allmennheten som skal beskyttes. Som sagt, jeg gir f**n når det gjelder prevantiv effekt eller ikke, få pakket ut av landet / hardere fengselsstraff. Å dulle og degge med de "stakkars" kriminelle og synes så inderlig synd i dem blir for patetisk og latterlig. Det blir for dumt når det tas mere hensyn til forbryterne enn ofrene.

Sånne som har begått drap og andre svært grove forbrytelser skulle sittet inn for resten av levetiden, ikke sluppet ut etter 12-14 år og begå nye alvorlige forbrytelser.

Endret av oab-1966
Lenke til kommentar

Jeg er delvis enig med ham. Den strengeste straffen som finns i Norge er 21 år. Det fikk Orderudene for trippeldrap. To drap i USA og vi snakker 25 til livstid, tilogmed livstid uten sjans for prøveløslatelse, alt etter som.

Iallefall blir USA kvitt dem en gang for alle.

Å sende utlendinger som utfører kriminelle handlinger her er bare bra. Gjør de det her gjorde, de det hjemme, og da har det ingenting å si om vi flytter dritten deres tilbake der de kom fra. Hvis de først begynte i Norge så har de en grunn, enten for dårlige levekår eller så har de gode nok, men de mener ikke så.

Vi skal ikke betale millioner i året for at andre land ikke klarer å holde fred seg i mellom, og hjelpen vi gir blir utnyttet til de grader. Fysjom!

Endret av Jimbolaia Jones
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den strengeste straffen vi har er forvaring, og den gir mulighet for å ha noen i fengsel på livstid dersom det skulle vise seg nødvendig. Dersom det er beskyttelse av allmennheten du ønsker, og ikke hevn, burde du kanskje heller argumentere for større bruk av forvaring, enn hardere forhold i fengslene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...