Gå til innhold

bytte ut MB uten fulstendig systeminstalasjon

Anbefalte innlegg

lurte på om jeg byttet MB uten å reinstalere og isteden bare reaktiverer windows med ny produktnøkkel... vil det gå, eller vil det bli komplikasjoner?

hadde spart meg mye bry da jeg har en del programer og spill instalert.

det er OEM windows 7 det er snakk om her. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OEM-versjoner av operativsystemer låser seg til hovedkort. Dersom du er nødt til å bytte hovedkort er du nødt til å kjøpe ny versjon av windows 7. Jeg prøvde dette ut i praksis selv (bytta hovedkort med OEM versjon) og windows nekter å gi meg en ny nøkkel. Dersom du skal ha nytt operativsystem anbefaler jeg fullversjon og ikke OEM versjon :p

EDIT: Det går selvfølgelig an å jukse, uten at jeg skal gå mere inn på det..

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

det jeg lurte på var om jeg endret produktnøkkelen i systemegenskaper med en ny(da mener jeg lovlig NY produktnøkkel) om det ville virke. Med komplikasjoner så mener jeg om maskinen vil starte til et slikt punkt at jeg kan utføre endringen eller om jeg MÅ bruke den CDen som følger med produktnøkkelen for at det skal virke. Jeg har nemlig hørt at hvordan du instalerer operativsystemet er urelevant, så lenge du har en gyldig produktnøkkel.

Lenke til kommentar

Om du har f.eks Windows 7 Home Premium OEM i dag, og du bytter ut hovedkortet, så vi du kunne få problemer med å få aktivert den samme nøkkelen. Lisensmessig så må du kjøpe en ny lisens. Men som med alt annet så finnes det unntak.

Er du heldig, og det er lenge siden du aktiverte for første gang, så kan du kanskje få aktivert automatisk. Om ikke, kan du trolig få aktivert over telefonen. Bare si du måtte installere på nytt.

Men om dette er en ferdig pc, med en OEM versjon av Windows 7 som kom fra en pc produsent, så sliter du mer.

Du spør så om du kan aktivere med en annen nøkkel. Så lenge nøkkelen tilhører samme type, f.eks Windows 7 Home Premium, og den nøkkelen ikke har vært aktivert på noen annen pc, så vil jo den fungere. Blir jo som om du kjøper en ny nøkkel.

Igjen, kan være litt mer styr for å få dette til om det er snakk om en ferdig pc her.

Du kan IKKE bruke en nøkkel som tilhører Ultimate f.eks på en Home Premium pc, uten å eventuelt bruke AnyTime Upgrade da.

"Nedgradering" vil ikke fungere.

Lenke til kommentar

Blir jo bare kluss å bytte hovedkort uten å installere Windows på nytt. Hardware layer blir noe helt annet enn det som er oppført i Windows, og du vil få en ustabil maskin med dårlig ytelse.

Det er jeg faktisk helt enig i. Sjansen for et ustabilt system øker en god del når man bytter hovedkort og andre viktige komponenter, uten å reinstallere Windows. De gamle driverene osv blir jo liggende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

det tar jo bare 30 minutter å legge in windows 7.

Om windows 7 skulle klare å starte etter bytte av hovedkort, så vil du garantert bruke mer til på å rette det opp og få fjernet gamle drivere og erstatte med nye.

Lenke til kommentar

det tar 30 min å installere windows, 1-2timer å reinstalere programer og sette opp systemet slik du vil ha det, 12-14 timer å safe erase 3 ssder, sikkert opptil 1 uke å reinstalere spill gjenom steam på tregt nettverk. men hvis det er eneste måten så får jeg vel bare reinstalere og sette opp på nytt... :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...