Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] LAN: Får bare 100Mbps men alt utstyr støtter 1000Mbps, feilsøke?

Anbefalte innlegg

Jeg har en ASus RT-N16 router med 4 1000Mbps porter til LAN. I andre enden har jeg en stasjonær pc med Intel 82579V Gigabit nettverks kort.

Under Windows Task Manager står det Link SPEED: 100Mbps. Jeg har prøvd å gå inn på advanced innstillinger på nettverkskortet og satt Link Speed & Duplex fra Auto Negotiation til 1,0Gbps Full Duplex, men da mister jeg bare nettverkstilkoblingen.

Kabelen fra routeren til stasjonær har jeg terminert selv, har så vidt tvinnet opp parene så "tviler" på at det ligger der.

Noen med noe forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så:

Alt utstyret ditt støtter gbit hastighet og når du faktisk tvinger den opp i den hastigheten så skjer dette:

Under Windows Task Manager står det Link SPEED: 100Mbps. Jeg har prøvd å gå inn på advanced innstillinger på nettverkskortet og satt Link Speed & Duplex fra Auto Negotiation til 1,0Gbps Full Duplex, men da mister jeg bare nettverkstilkoblingen.

Så da kan man anta: Utstyret støtter hastigheten, men at den ikke klarer å sende/motta trafikk på den hastigheten. Dette høres ut for som kabel feil.

Hva er det da som er igjen? Jo, kabelen, selvgjort er ikke alltid velgjort desverre:

Kabelen fra routeren til stasjonær har jeg terminert selv, har så vidt tvinnet opp parene så "tviler" på at det ligger der.

Kjappeste testen du kan gjøre: Test med en annen kabel, en som du faktisk vet at gbit fungerer over.

Lenke til kommentar

Jeg kom på at jeg hadde koblet den ene elko-boksen som 568A, mens resten av utstyret er koblet som 568B:)

Nå ble det 1Gbps med en gang:)

Har nettverkstester fra Ebay:)

Hva er et praktisk mulig å få med 1Gbps? Jeg ligger ca på 70MB/s(+ -)

Endret av everlong
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...