Gå til innhold

Hva mener nordmenn om Tsjetsjenia?

Anbefalte innlegg

Her russiske elite soldater brenner amerikanske flagg i 2008 og de sier skammende ord mot USA verdens fremmeste land! Og der er skam syns vi:

, det er flagg til ett demokratisk land som ikke dreper sine egne borgere. I USA har allle amerikanrne det samme rettigheter uansett kjønn, farge, tro, rikdom, velstand....

Og hva jeg selv tror? Jeg tror på USA som sa den helten i filmen POSTMAN. USA har en rolle i verden å redee verden, det vi tror.

Og her russiske militære bruker amerikanske flagg som en klut! Det er uhørt!

Du skriver veldig veldig mye, og orker ikke å lese gjennom alt det. Men USA er ikke verdens fremste land, i USA har ikke alle de samme rettighetene uansett kjønn, farge, seksualitet, rikdom osv. USA har ingen helterolle i verden, de har blitt mer og mer forhatt rundt om i verden.

USA er landet der selskaper anses som mennesker, der pizza ses på som en grønnsak, landet der rike ikke kan bli fengslet (bortsett fra O.J), politikere kjøpes, er i flere unødvendige kriger, og sliter med en statsgjeld de knapt klarer å betjene. Jeg sier ikke at Russland er noe bra, men den stjernerollen du prøver å gi USA stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvem du mener som ikke orker å lese, deg eller meg. Hvis vi tar meg jeg tror du har rett i.

Men det som gjelder USA. Har vi bedre forslag enne USA? I alle fall USA er et åpent, demokratisk, rettferdig og høytkulturelt land. Ja har sett noen amerikanerne og de var snille, hyggelige, gode mennesker, og jeg så i kke noe ondskap i dem. I alle fall hver enkel amerikaner kan trygd legge seg hjemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

27d373354350.jpg

Groznyj (Søl-sja-gala)

e6634ce4819b.jpg

Groznyj (Søl-sja-gala)

785f66ab8bd2.jpg

Deute Bilder ble tatt av russiske soldater i januar i 1995 i den høy bygningen er tsjetsjerne, ble bombet til slutt av 9 tonn bomber, men de fleste overlevde og om en natt tsjetsjerne forlot den bygningen og 3 dager moskovske soldater ikke gikk inn før det forvisset seg at tsjetsjerne er borte etter lange og blodie og unødeige kamper over hovedstaten. I byen var det ifølge kilder før kirgen over halv million beboere, nesten 200 000 ble drept fordii de var terrorister og blodsugere, og banditter. Mange tror de ble drept av tungt våpen, ja en stor del var det, men de fleste som sier de overlevde rusere fra Grosnyj ble drept av ukjente topptrente militære. De som ikke forlater byen som sa de po TV er jævla terrorist og banditt, men de fleste arbedsfolk vanlig folk tenkte det går fort over og aldri trodd at 1000 patrioter klarer å vise har motstand mot kommunisteske verdensupermakt. Jeg syns det var borgelig krig ellers slakt. Og de som voskt i Grosnyj før de ble drept av spader og ... fikk vite at de er terrorister. De som overlevd fikk vite det senere på TV selv om de har aldri rørt noe våpen eller støttet noen faantiker eller ideer.

Men sånn var det, og ingne trenger å skylde det på noen((.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var en gang en tsjetsjensk landsbyen som ble bygd av selve folk ikke staten eller noe lån:

91317c150a3e.jpg

98d6f20c7b38.jpg

Elskede Grosnyj

7f5601f5518a.jpg

Grosnyj.

eecfa8897812.jpg

Terrorister og lignende gale hunder vanligvis tar gisler eller dreper sivilie folk, men på bildene ser vi at det var 2 sider som kjempet ansikt til ansikt.

3bae0e4a13e9.jpg

Folk fra Grosnyj. Finn fred kjære venner selv dere blir spyttet på med ordene at dere var terrorister. Dere var lærere, arbedere, studenter, dere var mennesker som ble født i Grosnyj.

Vi aller i Grosnyj uansett bakgrunn, farge, religion aller ateisme var borgere av Tsjetsjenia og vi var en del av den Grosnyj som lever forstatt i hjertene våre! Tilgi oss som forlot dere... men dere er i hjertene våre de som ikke flyktet fra Grosnyj med ble en del av den for evighet! Alle kristne, muslimer, jøder, buddister, kommunister alle som levde i Grosnyj!

Og faen taq dere som hjemmer seg bak religion eller ideer og dreper eller tar gisler, faen ta dere som la ikk eleve oss vanlige folki fred! faen ta dere som skaper hat og ødelegger for andre! faen ta dere fanatiker, religion-misbrukere og folkemordere! Dere gale mordere uansett hvor kommer dere fra lukter dritt og ligner på hverandre.

Og takk for alle snille mennesker fra alle land som hjalp oss og har vist medfølelse og omsorg! Lev demokratig og snillhet!

Kilde georgiske nettside:

http://www.irakly.org/forum

Endret av Pretorianer100
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og den "gamle" Grosnyj som ble fratatt i fra oss for alltid, noen bilder er er 30-40 år gamle:

001250102437.jpg

70794e59455b.jpg

Kino Jubilejnyj i Grosnyj før krigen (gammelt bildet)

9a46426356a9.jpg

Minst 50-60 år gammelt bildet av Grosnyj

35b5c2216842.jpg

Reskom, etter 1991 ble den kalt Presidents slott.

Den ble symbol for at folk ikke skal suge k.k eller knele for. Den ble til slutt etter blodige angrep og harde kamper bombet av 9-tonn bomber, da de som var i den med Aslan Maskadov (han ble president) forlot den og inntok posisjoner på andre siden av elven Sonsja (Sølsja). Russiske elite soldater, mannskaper av tenks, jegersodlater, GRU, marinesodlater til slutt viste mot men som san en gang de krigerne til spansk konge da de fikk forslag om å legge ned våpen: de svarte vi er spanjolere, og her var de tsjetsjerne som ble slaktet ihjel av mongoler, kriget etter mot Timur. Mange døde fra begge sider, borgere av ett land. Her døde vår bye. I 3 dager etter at tsjetsjerne forlut den ventet russiske sjefer med å gå inn i den, de som forsvarte den besto av etniske tsjetsjerne, russere fra Grosnyj, ukrainere fra Ukraina, noen armenere. Håper det aldri skjer dette igjen. TIl slutt blir verden et trygt sted og alle kommer leve i fred!

Og litt senere da byen ble etterlatt av motstandere ble det slotte ruinert, fordi den ble symbol for folket og for den gamle Grosnyj...

01e2338747c9.jpg

fee855b6b8e6.jpg

Dette her er hotel Kavkas, det ligger rett mot Reskom Presidents slottet. Som fortalte de overlevdende russere fra Grosnyj i den bygningen døde siste forsvarere som ble omringet og nektet å forlate sin by.

Det er grusomt, vi håper på det beste at det helvete aldri gjentar seg! Vi håper at her blir det fred for alltid! Lei av fot alt som skjedd((.

Endret av Pretorianer100
  • Liker 1
Lenke til kommentar

12623090c417.jpg

Grosnyj

fbee770304a4.jpg

Det berømte biblioteket Tsjekovka i Grosnyj (det var tusenvis forskjelige, gamle og sjeldne bøker, arkiv alt ble slukt opp av brann.

09d331363efd.jpg

Oljefabrikk i Grosnyj

7d3f661b02ac.jpg

Kjære Grosnyj

ffee450ec3d3.jpg

Grosnyj.

Som sa russisk forfatter M. Lermontov (han hadde en del skandinavske og armenske blod):

Я думал: "Жалкий человек. Чего он хочет!, небо ясно, Под небом места много всем, Но беспрестанно и напрасно Один враждует он — зачем?"

---- Jeg tenkte: " Patetisk/stakkars mennesket! Hva er det du vil, himmelen er lys og åpen, under himmelen er det nok plass for oss alle, men uten stopp i forgjeves ALENE kriger(fienlig) /leter etter problemer Han/Hun - hvorfor? "

Det skerv han etetr blodig og brutal kamp i Tsjetsjenia under den store Kaukasiske krigen og tok på seg rød skjorte for å gjøre seg synlig for tsjetsjerne å la seg drepe dem under slag, men tsjetsjerne viste at han var den deporterte forfatter til Kaukasus og siktet ikke på han noen våpen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

22512d1cadaf.jpg

Tsjetsjenia før krigen

5499dabcd99f.jpg

Bakside av Reskom / Presidents slottet.

Vestlige jurnalist skrev han var amerikaner etter at han vært i Grosnyj, før den han vært nesten i alle krigsområder og ropte han i intervju:

Det er verste her jeg sett i mitt liv...

1a3c634e9a9a.jpg

e7668cf48944.jpg

Her var ett flott sted, kjede av fine butikker i første etasje.

• Liker 1
Lenke til kommentar

c7bf28914969.jpg

Her likte vi oss godt, særlig etter jobb, og på fridager spasere.

6c9b81361cc4.jpg

Her er det et museum med unike malinger museum vegne av kunstner Zakarov.

Zakarov var en tsjetsjener som ble opplært av russiske edelklasse og vokst opp i Russland. Han og en gutt fra an landsby som ble revet ned og folk i den landsbyen døde under kamp det var få stykker som overlevd og de 2 guttene ble med til Russland. Han er en kjent kunstner, og på bak av sine malinger skrev han Zakarov fra Tsjetsjenia.

Folket fra Grosnyj snakket om, det var rykter av noem som overlevd at egentlig museum ble plyndret av en gruppe fra naborepublikk (ikke russere), den gruppen kom med skjul til grosnyj og stjal alle tegninger og andre verdige ting fra tsjetsjenske folket. Og som tsjetsjerne for skyld over all terror alt som skjer i Kosmos fikk russere skyld for det museumet. Men det snakket folk fra Grosnyj, men jeg selv vet ikke noe om.

Endret av Pretorianer100
  • Liker 1
Lenke til kommentar

06f40ee98c74.jpg

Grosnyj, eneste våpen som ble ikke brukt er atomvåpen. Det som ble brukt var enorme ammunisjon og styrker, og ingen vet hvor mye egentlig våpen ble brukt for å reve ned byen og hvor mange ble drept fra begge sider til og med sivilie, hvor mange ble torturert, forsvunnet, kidnappet, solgt. Samme skjebne som folk fra Grosnyj og Tsjetsjenia hadde de stakkere russiske soldater. Borgere av et land slaktet hverandre som i verste mareritt. Men hva jeg snakker om folk fra Grosnyj er jo terrorister og menneskespisere. Vi er ikke noe mennesker.

79d0eb1b8b9f.jpg

Russiske kvinne som overlevd i Grosnyj

• Liker 1
Lenke til kommentar

3cd1bb80a690.jpg

6e2fc1dcd29b.jpg

51b224cddf66.jpg

Den var høyeste bygning i Kaukasus i Grosnyj som ble bygd opp av sovjetiske ariktekter.

Her pågikk det også harde kamper kamp er ikke riktig ord med slakt av hverandre.

Som fortalte de overlevdende fra Minutka i Grosnyj det var tsjetsjenske russere her elite soldater av russere og forsvarer av grosnyj kom ut av sine posisjoner og kaste seg i blodig kamp hånd til hånd og det var ren slag sa de gamle damer av mannfolk, på sjetsjensk side var noen ukrainere fra Zapadensk side i Ukraina.

Russiske forsvar minister Gratsjev slo fast foran hele SNG at han tar Grosnyj med 2 grupper (på russisk polk) på 2 timer og smilte i camera.

Men da ble det bestemt å sende styrker til Tsjetsjenia lyget på tv jurnalister (det er ikke dere feil) at i Grosnyj er det 13 000 soldater og leiesoldater til tidligere russisk general Dudaev. De lyget for nesten over en mllion vitner i tsjetsjenia, det var sirka 2000 soldater som bestemte seg å forsvare Grosnyj og ingen leiesoldater, borstett fra russere fra Grosnyj, og alle ventet at lite land Tsjetsjenia faller på få timer mot kommunistiske supermakt. Det var helt normalt fordi kommunistiske styrker ble opplært til å krige å vinne uansett tap. Georgia Tbilisi, Vilnus, Tsjekkia... men her var det tsjetsjerne som etterkommerne av dem som ikke knelte for arabere, mongolere, iranere, Timur, Aleksandr den Store og andre.

Russiske offisere forventet at tsjetsjerne ikke gir opp, men stolte på sin kraft og ble det slakt mellom borgere av et land 300 000 soldater og over 6 000 tanks og stridsvogner gikk til Tsjetsjenia.

Og det samme bygning før krigen og kirke i Grosnyj:

ba33b7caf5a5.jpg

90e9b7dbe214.jpg

Til venstre er ett slott som ble konfiskert av en rik mann etter sovjetiske revolusjon

ae0ff4a0c290.jpg

Lenke til kommentar

862352e50e27.jpg

41d5c21f9d8e.jpg

Grosnyj idag

a776d141866a.jpg

Reskom eller Presidents /presidenten sitt slott:

a776d141866a.jpg

Som sier folk arkitekt av denne bygningen i lang tid prøvde å få tegningen/skissen av den frem, men han fikk svar nei flere ganger. Men til slutt ble det foretatt vedtak om å bygge den og hans plan ble godtatt. Den var virkelig fin bygning, moderne og mektig av marmor og fremme teknologi i den tiden. Men den hadde litt spesiell skjebne. Like skjebne sier folk hadde den mannen også ((. Stakkar.

92f4649074b0.jpg

Russiske elite soldater i kamp i Grosnyj ifølge russiske jurnalisten Фото: Владимир Суворов / ИТАР-ТАСС. В бою бойцы спецназа.

• Liker 1
Lenke til kommentar

fc8e01594557.jpg

3b718ac2a422.jpg

58fc3737bb7e.jpg

Grosnyj privat sektor

dd313a5ba019.jpg

Zombi zombi zombi enda en terrorist er tatt! Dritt i har han skyld eller ikke! Han er jo fra Grosnyj!

c9f11ecd6cb8.jpg

Russere fra Grosnyj våre brødre og søstre hadde det samme skjebne! Alle som ikke forlot Grosnyj var jo terrorister! Spytt på oss! Live blir bedre!

I 1994 i desmeber på TV i Grosnyj kom flere de gamle tsjetsjerne og ropte til russere som var i Grosnyj o forlate byen, f. eks. det kan spores folk fra landsbyen Starye Atagi (Jokka Ataka) sa vi tar imot 300 russiske famileer fra Grosnyj, det kommer krig værsåsnill ikke vær beskedne alt er gratis både hus og mat, men mange fra Grosnyj ble lurt at Grosnyj blir tatt på 2 timer, ingen i hele verden klarer å motstå mot verdens tapreste hæren (ingen tvil om at russere er gode sodlater, og det samme tsjetsjerne), men mange ble skeptisk det er jo bare få timer vi har jo sett kamp slag under 26 novemder da opposisjosn styrker over 1500 soldater og over 160 tanks og stridsvogner angrep Grosnyj i tanks var de lurte russiske mannskaper fra de beste tanksdivisjoner fra tamanskaja og kantemirovskaja divisjiner som basert i Moskva. Da jurnalistene kom med de sjokkernde nyheter ignen trodd på selve i Tsjetsjenia også! Men senere foran hele verden ble vist fangede tsjetsjenske oppisisjons soldater og russere fra Kantemirovskaja og Tamanskaja divisjoner... det var virkelig skjokk for alle. Men nå kommer det anda flere hundre tusevis soldater og tusenvis tanks, raketter, fly, helikoptere, elitestyrker osv. Mange tsjetsjerne i Grosnyj også trodd at grosnyj blir tatt snart og ble værende igjen, og de fleste gikk på det at landet er demokratisk og de kommer å frigjøre fra dikatatoren Dudaev... så naive vi var....

47d03a85d17e.jpg

Deres feil var at de overlevd bombing, mobbing på tv, de overlevd tsjetsjenske barbarer men de som kom å friggjøre dem mistenkte dem for at de hjalp ham Dudaev!

En gammel russer sa i 1995 i grosnyj, jeg mistet alle mine, jeg er rørlegger, jeg jobbet hele mit liv, møtt forskjellige folk. Nå må jeg flytte til Russland er blir jeg mobbet for at jeg er tsjetsjensk banditt selv om jeg er etnisk russer og for å redde mitt skinn må jeg fortelle der at dere tsjetsjerne drepte oss og dere er værste rasister som fins, og dere tsjetsjerne soom overlevd pgv noen få terrorister blir trykket i søla og kalt til terrorister, men vi alle misunner for de døde de slapp alt dette dritt,, de levde i Grosnyj og de døde med Grosnyj, og hva blir det med oss...

Endret av Pretorianer100
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke alle russere var i militære slemme mot gissler i Tsjetsjensk Beslan, og ikke alle tsjetsjerne hatet militære. Vi var bare små brikker som ble sparket i ræva og fikk all skyld! Og det er ikke russiske eller tsjetsjenske skyld, det er politiker som lekte med oss med naive sovjetiske borgere. Vi vil be hele verden om unskyld at vi ble født i Tsjetsjenia! Tilgi oss alle sammen som hater oss, hva kan vi gjøre? Går det and å bli operert skifte gener og nasjonalitet? Hvis et fins romvesener: kom og hente oss! Vi er byrde! Vi er feilfolk på feil sted!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar

All dritt og skyld legge på russiske soldater er feil for folkemord. Mange offiserer, soldater, elistestyrker nektet å delta i folkemord, og mage som kom dit var ikke noe mordere. Men dessverre fins det noen galninger på hver side og de samler seg på et avgjørende tidspunkt og lager helvete for alle sammen.

Takk for russiske soldater som risiskerte sitt liv og hjalp til tsjetsjenske gisler! Det kan ikke glemmes. De så rett i øynene og likte det ikke soom skjedde der og var ikke stolt av. Men tsjetsjerne også deltok i sovjetiske krig. Vi er bare små brikker. Det er kansje godt å være en stein? Ingen beskylder ham for det, bortsett fra noen sinte bønder, de sinte bøndene kjefter på stein når de ryrker jord, de blir sint når deres koner sparker dem i ræva og kaster ut: du gammel gris gå og tjen penger istedenfor å sitte foran TV å drikke kaffe. Og vi kanskje burde vært til steiin. Jeg tror det fins feer som kan hjeple med sin tryllestave. Håper hun besøker en gang tsjetsjenia også og de som lidd i mange tusen år under tsjetsjerne får endelig å være i fred.

Endret av Pretorianer100
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke fulgt med på diskusjonen her, men så at det var noen som presterte å hevde at Chechenia av en eller annen grunn er eksludert fra den rettighet alle nasjoner i verden selvsagt har, nemlig retten til uavhengighet.

Jeg har fulgt denne tragiske konflikten nærmest fra dag 1, da den berører meg personlig. Jeg har russisk slekt og min familie bodde i sin tid i Chechenia.

Det finnes ikke et mer perfekt eksempel på brudd på alle mulige moralske, etiske, skrevne og uskrevne lover, regler og menneskerettigheter, en nøyaktig den krigen.

Om det virkelig er slik at noen her mener at chechenere ikke har rett til frihet, verker jeg virkelig etter å høre grunnene til det, så please, fortell meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...