Pretorianer100 Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 At Groznyi får en vakker ytre, etter min bevisste mening, er bare en stadie av folkemord på tsjetsjenere. Det sier jeg av den grunn at Russland vil skjule sine forbrytelser gjennom det. Vi husker hva sa Aslan Mashadov at Groznij ikke blir bygd på nytt for å alle skulle huske folkemord. Han sa at vi skulle bygge en ny by. mens Groznij blir en museum under åpen himmel. Hvorfor vi glemmer hans ord? Det er helt forståelig. Men den gamle Grosnyj også ble bygd på ruinene av 26 brennede tsjetsjenske landsbyer. Men i middelalder hadde vi hovedstat som het Magas/Maas som ble ruinert av mongoler, nå er der en landsby Alhan-kala. Vet du hva som irriterer meg Zorra? At mange lyger om hvor kommer fra pengene å oppbygge Groznyj, de lyger om olje, tar den vi får tilbake en liten del og de sier at de finanserer Grosnyj. Livet er en glede, er man flink å lyge kan du bli berømt. Lenke til kommentar
zorra Skrevet 4. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) ... Endret 9. april 2015 av zorra Lenke til kommentar
zorra Skrevet 4. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) ... Endret 9. april 2015 av zorra 1 Lenke til kommentar
zorra Skrevet 4. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) ... Endret 9. april 2015 av zorra 1 Lenke til kommentar
zorra Skrevet 4. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) ... Endret 9. april 2015 av zorra Lenke til kommentar
Pretorianer100 Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Når jeg skriver om forplyktelser, da tenker jeg at Vesten må si herfra at Tsjetsjenia har ubetingelig rett til å bli akseptert som en del av vestens boretslag. Jeg tror at vi har oppnådd nivået å bli med Demokratiet, presis sagt har vi alltid vært med Vesten og demokratiet! Men det var bare på mental grunnlag. Vi bare tenkte som demokrater, ville bli sammen med Vesten. Ja, i dag trenger vi ikke en hjelp eller materielle støtte, men vi trenger ideologiske støtte. Du vet selv at til og med Aslam Mashadom begynte å tvile på Vesten i det siste. Hvorfor? Den dag i dag Vesten har plikt å forstå det faktum at vi er en del av Europa. Vi som bor her forstår det godt. Men forstår Vesten det så godt? Vi er en del av Europa, det hjelper ikke om en tsjetsjener har gult, hvit eller mørkt hår. Problemmet ligger ikke der. DU husker det som ble sagt av Dudaev vår første president? Han sa Russland selv om Sovjet er oppløst er verdens supermakt. Jeg traff en tsjetsjensk politimann i 1997, han var i russiske politie, en kraftig fyr og grei mann, han sa at de spiste brød fra 1943 som kom rett fra et militær lageret i fra indre Russland. Russland bryr seg ikke, mener politiker hvor mange dør under krig sine eller fientlige. Tror du at noen i verden vil ha problemer pga av oss? Jo USA, Europa har prøvd å hjelpe, og de kom med kravene om det som skjer i Tsjetsjenia, om å stoppe folkemord, men russiske politker svarer: det er vårt problem. Å blande seg i problemene betyr her: trøbbel. Selv om vi ble drept vi prøvde å stoppe kidnappere, fanatiker og andre, men hendene til president og landet vårt ble bindet, om presidenten beveget seg mot de radiakel grupper ville Russland øyeblikkelig blande seg inn i. Og Maskadov sa om dette flere ganger på TV. Vi østeuropeere, jeg mener alle som er ikke Vest Europa har mye å lære av Vesten, USA og andre demokratiske land. Vårt tsjetsjenske samfunn basert på gamle tradisjoner og vaner, vi har forstatt militær-folkedemokratiet, alle er under likestilling, og tradisjonene er viktig for oss, de ble ikke fornadret under kristendom og islam. Men mye er ødelagt særlig under kommunisme og siste 15 år. Vi skal og bør være takknemlige fot Vesten, i tøffe dager de hjulpet oss og mange ble reddet fra tortur og gisselfengsling. I tsjetsjensk samfunn i vår historie har vi tatt imot folk fra hele verden. Vi ser mye til felles her i Vesten. Vi tsjetsjerne skilte fra sovjetiske liv og andre folkegrupper. Du vet Kaukasus ble bosatt av mamge nye folkegrupper da tsjetsjerne ble utslettet i langavrige kriger mot mongoler, tatarer, Timur osv. Det var ikek lett å forlate sitt land, vi blir stemplet for det, etterkommerne kommer til å spørre hva var årsaken til det... men vi levde et liv, om du forlot landet ditt og du er tsjetsjener til tross alt betyr allerede du har store problemer der(((. Men har funnet vi mye æ lære og lært mye, og det kan bli nyttig hvis blir forandringer i Kaukasus og bygget et demokratisk land i Kaukasus. Du ser selv hvor snille, greie, ærlige, hjelsomme, gode er folk i demokratiske verden, de smiler til deg, de spør deg pent, de spør deg aldri: er du ateist? Er du kristen? Er du muslim? Men de smiler og spør hvordan har du det? Vesten bryr seg om hva slags mennesket du er først og fremst! Det samme hadd vi også, våre forfedre spurte om det samme hos en fremmed som kom tl oss å bosatte seg men aldri om hans tro, eller hvor mye penger har han hun. Vesten bryr seg om verden, jeg kunne aldri forestille meg at det fins så mane snille mennesker som jeg har møtt her i Vesten. 2 Lenke til kommentar
Pretorianer100 Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Husker du Zorra kommunistiske hjernevask under kommunisme? Om at alle kommer til å dø om de forlater Sovjet og Russland. Selv om landet ble stengt, økonomi kollapset, og de hjernevask om at tsjetsjensk ojle finsk ikke, bare lite igjen... men de fleste ble rike. Naboene på grense både misunnet og fryktet, misunnet pga vi levde bedre enn dem, og fryktet at vi våget si: nei, og alle viste at oppgjør med tsjetsjerne var tidspørs. Men vil levde ett godt liv, selv om det var en kort stund. Lenke til kommentar
zorra Skrevet 4. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) ... Endret 9. april 2015 av zorra 2 Lenke til kommentar
Pretorianer100 Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Som sa en russisk forfatter Griboedov: en dag du er en herre, og en dag er du helt på bunn... Ørnene kan falle helt ned på bakken men kyllinger når aldrig deres høyde ... (sirka sånn))). En dag vi llevde godt til tross alt det pågikk skjult krig, ter-ror, banditisme, propaganda over hele verden mot oss på alle kanter til tross alt dette levde vi et liv som ulver og ørn (agle). Men den andre dag ble vi myrdet torturert av syke stakkare som har aldri hatt det som vi hadde. Og en annen dag sto vi i køene i asylmottaker... Livet er rart. Mange måtte flytte pga familier. Aldri tenkt meg at jeg kunne klare å flytte derfra til annet sted. Vi jobbet gratis i 6 år og folk hjalp til staten, vi ble fra alle kanter myrdet og sølt, aldri tenkte at livet blir sånn. ALdri forventet at noen bryr seg om, ingen er jo pliktig))), vi bestemte å stole på russiske president og leve fritt, og fikk vi straff. Men Vesten med sin berømte snillhet og godhet overrsket vårt folk. Håper en dag vi betaler det tilbake på en fin og grei måte. I vesten fant vi ly og beskyttelse. Det er Vesten! 1 Lenke til kommentar
Pretorianer100 Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) Du vet Kaukasus ble bosatt av mamge nye folkegrupper da tsjetsjerne ble utslettet i langavrige kriger mot mongoler, tatarer, Timur osv. Særlig var det jøder som fikk beskyttelse i Tsjetsjenia. Det finnes klaner i tsjetsjenia som har sin opprinnelse av jøder. Jeg tror at nemlig jøder som forstår oss godt. Hva mener du om det, Pretorianer? Vi har noen stammer som het tater, de jeg hørt var de beste borgene i landet vårt! Jødene var eneste folk i hele Sovjet som ikke stjel noen ting fra tsjetsjerne! Da folket ble deportert og mange myrdet, plyndret ihjel, og eiendom ble tatt i fra oss (hele folket), det var kun 100 % jøder som tok vare godt på eiendommen til tsjetsjerne og leverte i god behold til tsjetsjerne. Vi har nesten det samme skjebne som jøder. Jødene har opllevd mye, de har sett forfedelig ting((, men de klarte å overleve. Jeg har alltid hatt høy respekt mot jøder! Min far far sa at jødene er verdens helter, mange prøvde å utslette jøder men de hadde tro på godhet de ble enda snillere og det hjalp dem ikke å forsvinne! Husker du rektor til GNI (institut, no er den Universitetet), han Kankalik var jøde og rektor til GNI, han ble drept av banditter men før han ble drept hans bestevenn en prorektor Bisliev etnisk tsjetsjener kaste seg mot kuler og ble drept, han prøvde å redde sin jødiske venn. Hele Tsjetsjenia var skjokker over det brutale drap!((((.... Sønnen til drepte Bisliev klatret med tsjetsjensk flagget på Everest, han var snill, godt utdannet og veltrent gutt, så ham på tv. Jødene fra Grosnyj var de beste vennene til tsjetsjerne, de kunne bedre enn oss vårt språk, de alllltid respekterte vår kultur, det var eneste folk som vi har aldri hatt noen problemer. De var høflig grei og snill mot tsjetsjerne. Alle tsjetsjerne viste at trenger du hjelp og du kjenner en jøde får du den. En i Grosnyj en gammel tsjetsjener sa det samme som du Zorra om jøder. De har først og fremst gode og varme hjerter. Jøder er store helter, min far far sa en gang at jøder er mennesker som man kan helt stole på. Jeg hadde en jødisk lærer, selv om hun fik lite lønn i universitetet, og det var farlige tider, mange lærere tok penger for eksaem av studentene som skulket, men den jødiske lærer var alltid i godt humør, aldri tok imot penger, hun var opptatt av en ting: å undervise å lære studenter. Endret 4. februar 2012 av Pretorianer100 1 Lenke til kommentar
Pretorianer100 Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Det forteller gamle at i gamle dager kom en gruppe jøder til Tsjetsjenia. De har bodd i mange år, men etter stund angrep en mektig fiende, og jødene kom første til tsjetsjensk samling Mexhk-Kxell og ba de gamle: la oss kjempe i første rekke, men tsjetsjerne nektet og sa dere har kommet ikke så lenge siden til oss, det er oss som må beskytte dere. Da triste jødene gikk tilbake. Og i ett slag, og det var det første slag og viktigste plutselig dukket om en gruppe av kavalerister og de gik til lynagrep på den mektige fienden, og skremte vettet av dem. Ingen av dem de tapre kavalerister overlevd kampen, de kaste seg i krig å døde. Etter blodig slag fant de tsjetssjerne likene til de tapre krigene som hjalp dem å vinne... det var de jødene og folk var i sorg i 3 år... fra den dagen sier gamle ble vi brødre til jøder. 1 Lenke til kommentar
Pretorianer100 Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) Jeg hat hørt denne historien fra morfaren min. Han hadde alltid et lyst til å reise til Ierusalim. Takk for det du skriver her. Tankevekkende ting du tar opp!! Tusen takk! Jeg også likte den historien. Heltene man glemmer aldri. Som sa Akkilis til sin mor vi blir støv og glemt... men heltene blir aldri glemt. I like måte Zorra, jeg har gort lite her på forumet. Jeg vil takke deg også Zorra: Hjertelig takk skal du ha og dine også! Jødene har alltid vært snille og greie, de elsket sitt land Tsjetsjenia. Personlig snakket jeg bare med få jøder mener ansikt til ansikt i Tsjetsjenia, du kunne bedre enn jeg tsjetsjensk og historie, du brukte aldri plebs-språk (bannede ord), de alltid var høflige og flinke. Vi er heldige at vi har hatt jøder i vårt land, de er akademiker, lærere, leger, forfattere, arkeologer, arkitekter ... de jobber, studerer, underviser, hjelper, de jødiske heltene var det beste som skjeddemed Tsjetsjenia! Husker du en russiske militær jøde som ofte ble vist på TV? Glemte hans navn((, men husker hans ansikt, han sa direkte om folkemord, om forbrytelser, han var en tapper mann! Jødene alltid vist seg fra den beste siden! Og Politkovskaya? Tror hun også var jøde! Og Gud! Hun var ubegrenset modig kvinne som hjalp tusenvis tsjetsjerne. Hun offrett sitt liv for alle som lider der. Hun var som engel snill! Håper en dag at alle semler seg i Tsjetsjenia og det blir endelig ro og fred, jeg kan ikke forestille meg Tsjetsjenia uten de folkegruppene som bodde i Tsjetsjenia, vi var jo en god familie alle sammen, vi aldri spurt om nasjonalitet, penger, tro. Vi var en familie i Tsjetsjenia: russere, tsjetsjere, jøder, georgiere, polakkere, tyskere, dagestanere, litauere, ukrainere, uzbekistanere... en dag skla vi leve å bo igjen i Grosnyj som en famile for alltid! Endret 4. februar 2012 av Pretorianer100 1 Lenke til kommentar
noxchi Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) Hva er det dere egentlig vil? Tsjetsjenia er i dag uavhengig fra Russland, med egen styresmakt. Det er selvsagt tragisk at så mange sivilie mistet livet under begge krigene, men disse tapene er å forventet fra en type konflikt som ledes fra sivilbefolkningen, akkurat som i Irak (der det er tilnærmet like tapstall blant sivilbefolkningen). Russland er en politisk stormakt, med geopolitiske ambisjoner som ikke kan spille etter de samme reglene mindre nasjoner har det previligium å kunne gjøre. Akkurat som USA og Kina (folkemord i midtøsten og Tibet). Hva de vil? Hva pokker tror du de vil? Du bor i et fritt land og hadde aldri godtatt om noen tok det vekk fra deg, vel gjett hva, det går begge veier, faktisk går det alle veier. Ingen land (det inkluderer Russland) har rett til å si til en annen nasjon at de er nødt å underkaste seg dem, sånn er det bare, deal with it. Og nei, du kan ikke si at Chechenia er "i dag uavhengig fra russland" fordi de har "egen styresmakt". Hvorfor? Vel for det første er Chechenia en russisk republikk, men enda mer relevant; den chechenske presidenten utvnevnes av Putin, dvs. at russland har ikke bare avskaffet demokratiet som fantes i Chechenia, men de fortsetter å nekte chechenerne rett til demokrati. Chechenerne har lov til å stemme i det russiske presidentvalget, men om 100% av chechenerne stemte på en eneste kandidat, ville det selvsagt ikke utgjort noen forskjell, pga de er tvunget til å leve etter viljen til 150 millioner borgere i et annet land, altså russland. Det er selvfølgelig en farse, da deres stemme da i realiteten betyr null, for å ikke snakke om at Putins parti fikk 99.9% av stemmene i Chechenia ved det parlamentariske valget, du kan jo gjette hvordan det har gått seg til. Tilbake til denne styresmakten du nevnte, som sagt så utnevnes den chechenske presidenten av Putin, og han som er utnevnt, Ramzan Kadyrov, er en massemorder, torturist, diktator og despot, som kan gjøre nøyaktig hva han vil (med russlands velsignelse), og det gjør han også. Finnes nok av fine bevitnelser om hvordan Kadyrov personlig pleier å torturere ofrene sine ved å voldta dem ihjel med piggtråd. Hans personlige livvakt berettet også her forleden at Kadyrov liker å ha sex med prostituerte foran øynene på de torturerte mens de blør ihjel. Jada, absolutt en verdig statsleder, kan ikke forstå hva de klager på. Og for et selvstyre de har, spesiellt når de ikke styrer selv (...) At presidenten er av chechensk etnisitet hjelper selvfølgelig ikke på saken når det 1. Ikke eksisterer demokrati. 2. Presidenten er en diktator innsatt av Russland, dvs at 3. Det er i realiteten et annet land som styrer over dem. Det at det stort sett var frivillige sivile som forsvarte Chechenia rettferdiggjør selvsagt ikke den brutale nedslaktningen av de sivile, da SELVE invasjonen aldri skulle funnet sted i utgangspunktet. Det eksisterte ingen gyldige grunner til å starte denne ekstremt brutale konflikten, så at russland ikke klarer å drive krig uten å skyte på sivile fungerer ikke som noe formildende omstendighet. "Russland er en politisk stormakt, med geopolitiske ambisjoner som ikke kan spille etter de samme reglene mindre nasjoner har det previligium å kunne gjøre." Fin formulering det der forresten, å respektere internasjonale konvensjoner og menneskerettigheter er altså et privilegium ikke alle er heldige nok til å kunne følge. På tide å lande nå kompis... Endret 4. februar 2012 av noxchi 2 Lenke til kommentar
ACC65 Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Det blir nesten det samme som samene her i norge. Det er noen som mener samene burde få sitt eget land, og det er andre som mener samene skal forholde seg til den norske stat. Akkurat nå er samene i en slags kunstig koma av velferd og bidrag, men en gang i framtiden tror jeg det her også vil bli en konflikt. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Svar på førstepost: Hva er Tjetjenia?? desverre er det en slik situasjon man bare hører om av og til og har ikke giddet å lese meg opp om det. Det er nok overgrep å lese om når man kommer til Russlands vifting med sin figurative penis, også kjent som atomvåpen-politikk eller geopolitikk... -frank Lenke til kommentar
noxchi Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Det blir nesten det samme som samene her i norge. Det er noen som mener samene burde få sitt eget land, og det er andre som mener samene skal forholde seg til den norske stat. Akkurat nå er samene i en slags kunstig koma av velferd og bidrag, men en gang i framtiden tror jeg det her også vil bli en konflikt. Er samme prinsipp ja men situasjonene er jo helt anderledes. Chechenia er et bittelite land som overhodet ikke har noe med Russland eller russere å gjøre, russerne på sin side har et gigantisk land med alle verdens naturresurser, og har drevet en meningsløs okkupasjon av dette lille landet i flere hundre år. Samelandet strekker seg jo over ca halve sverige og halve norge, og nordmenn, svensker, finner og russere har befolket områdene som samene anser som sitt i mange hundre, om ikke tusen år. Samene burde jo i teorien også få ha et land, akkurat som nordmenn, men situasjonen i chechenia er mye enklere da det eneste problemet er russlands kontinuerlige okkupasjon, mens med samesituasjonen ville jo et helt nytt land over halve skandinavia bydd på en del problemer. Svar på førstepost: Hva er Tjetjenia?? Hva er Chechenia ? Kort fortalt så er chechenia er et lite land i nord-kaukasus som ble okkupert av russerne for første gang for ca 150 år siden. Chechenerne har siden den gang gjort en rekke forsøk på å få tilbake friheten sin, som alltid har blitt brutalt slått ned på av russerne. Etter sovietunionens fall annonserte Jeltsin at "alle som vil kan få så mye frihet de bare orker", chechenerne tok oppfordringen og grunnla en uavhengig stat. Russland ombestemte seg midlertidig og bestemte at chechenerne igjen skulle kues. De gjorde en rekke forsøk på å storme separatistene i Chechenia i 1993, mens mislyktes. Noe som førte til at de beordret full invasjon av Chechenia i 1994. Russerne rykket inn med mange titalls tusen soldater, og annonserte at Chechenia ville være under russisk kontroll iløpet av maks 2 uker. Krigen endte opp med å vare i 2 år, drepte tusenvis av soldater og 100 000 sivile, i tilleg ble mange chechenske byer, deriblandt hovedstaden, jevnet med jorden. Til slutt ga russerne opp, de klarte rett og slett ikke ta chechenerne, til tross for at de hadde 60 000 soldater opp mot 6-8000 chechenske bønder med jaktrifler. En fredsavtale ble underskrevet i 1996 og Den første chechenske krig var over. På grunn av de enorme skadene på infrastrukturen og samfunnet i chechenia, samt traumatiseringene påført befolkningen og enorme mengder våpen som russerne etterlot seg, fantes det bander som nektet å avvæpne seg etter krigen. De utviklet seg etterhvert til en fundementalistisk opposisjon og havnet i borgerkrig med de chechenske myndighetene. I 1999 begynte separatister i den russiske republikken Dagestan, som var nabolandet til Chechenia, å lage problemer for russerne. De bandene som opererte utenfor de chechenske myndighetenes kontroll, allierte seg med dagestanske separatister og det blusset opp til krig i Dagestan. Det ble en kortvarig affære da dagestanske lojalister med støtte fra det russiske flyvåpenet bekjempet bandene innen 2 måneder, og de flyktet tilbake over grensen til Chechenia. Russland så sin sjanse til å bruke dette som et påskudd for at chechenerne hadde brutt fredsavtalen, til tross for at de chechenske myndighetene tilbød seg å støtte russerne på alle mulige måter i bekjempe bandene en gang for alle. Russland invaderte likevel igjen, sommeren 1999, og denne andre krigen skulle bli enda mer brutal en den første. Russland tok denne gangen ingen sjanser, og brukte artilleri, missiler og flyvåpen til å knuse så mye av motstanden de klarte før de rykket inn med bakkestyrker, dette var en effektiv taktikk, og i mars/mai 2000 plantet russerne flagget i hovedstaden, naturlig nok førte dette til en total ødeleggelse av landet, og i 2003 kalte FN Chechenia for "det mest ødelagte stedet på jord". Flere hundre tusen chechenske sivile ble drept. Gerriljakrigen fortsatte i stor skala fram til ca 2003/2004, da chechenske lojalister overtok mye av makten i landet, og gerilljakrigen ble mindre og mindre omfattende. I 2006 var konflikten blitt såpass tonet ned at man begynte gjennoppbyggingen av landet. I 2009 erklærte russerne "antiterroroperasjonen" for over, og trakk størsteparten av styrkene sine ut. Gerilljaen er fortsatt til stedet i landet, nå 13 år etter invasjonen, og driver lavskala krigføring mot de pro-russiske myndighetene og de gjenværende russiske soldatene. Ja, kort fortalt. 4 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Informativt og bra Noxchi. Kan legge til at det spekuleres i at grunnen til at russerne er så hissige, er at de ville statuere et eksempel. Om Tsjetsjenerne hadde fått løsrive seg, ville kanskje mange andre nasjoner gjort det samme. Tsjetsjenerne måtte altså lide for alle andre også, ikke bare for sitt eget land. Russerne har tatt med seg i hvertfall en ting videre fra Stalin: Ekte makt springer utifra geværet. 3 Lenke til kommentar
noxchi Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Kan legge til at det spekuleres i at grunnen til at russerne er så hissige, er at de ville statuere et eksempel. Ingen tvil om dette. Det vi kjenner som Russland heter jo egentlig Den Russiske Føderasjon, og består av i alt 22 republikker, hvorav Russland er den største. Etter soviets fall var det flere av disse republikkene som ønsket større grad av selvstyre, muligens full uavhengighet. Russland var nok livredde for at flere ville følge i Chechenias fotspor, republikker som Tatarstan, Bashkurdistan og Jakutia var jo på nippet til å erklære full uavhengighet. Kravene om mer selvstyre ble betydelig tonet ned etter invasjonen av Chechenia, folk skjønte fort hva det kunne føre til. Etter den andre krigen i Chechenia ble det også diskutert blant russerne om man skulle la være å gjenoppbygge Chechenia, slik at det totalødelagte landet skulle stå til skrekk og advarsel for alle som ønsket å følge i deres fotspor. Det sier nok sitt. 2 Lenke til kommentar
zorra Skrevet 6. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2012 (endret) ... Endret 9. april 2015 av zorra 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå