Gå til innhold

Hva mener nordmenn om Tsjetsjenia?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg støtter en Tsjetsjensk stat, Men jeg støtter på ingen måte de ekstremistiske Testetjenerne som tyr til vold, men det er noe jeg ikke forstår, Sovjetunionen ble delt i 16(?) forskjellige stater, hvorfor ble ikke da Tsjetsjenia sin egen stat? Jeg er elendig i historie fra området.

Lenke til kommentar

Zaftig, jeg skal på ingen måte påstå å være godt nok orientert om Tsjetsjenia, men tar jeg ikke helt feil er Tsjetsjenia av strategisk betydning for Russland, har vel noe med en olje eller gass-ledning. Generelt sett er petroleumskilder problematiske. Fordi olje og gass må fraktes fra punkt a til punkt b. Da blir rørledninger nødvendige. Og da er det korteste vei som lønner seg.

Antar jeg.

Lenke til kommentar

Støtter absolutt Tsjetsjenia og folkets rett til uavhengighet. Russisk imperialisme er ikke så ulikt amerikansk imperialisme, men siden denne "konflikten" er så lite i media og offentligheten, har russerne fått begå flere krigsforbrytelser uten at det har kommet i søkelyset. Istedet får vi høre om tsjetsjenske terrorister og islamister. Det er jo som vanlig et spørsmål om hvorfor det fins terrorister, de er jo et produkt av russiske overgrep mot sivilbefolkningen i Tsjetsjenia.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Støtter absolutt Tsjetsjenia og folkets rett til uavhengighet. Russisk imperialisme er ikke så ulikt amerikansk imperialisme, men siden denne "konflikten" er så lite i media og offentligheten, har russerne fått begå flere krigsforbrytelser uten at det har kommet i søkelyset. Istedet får vi høre om tsjetsjenske terrorister og islamister. Det er jo som vanlig et spørsmål om hvorfor det fins terrorister, de er jo et produkt av russiske overgrep mot sivilbefolkningen i Tsjetsjenia.

"tsjetjsenske terrorister" er det et produkt av russiske propaganda.

Tsjetsjenia har ingen relasjon til terrorisme.

Alle angrep blir planlagt av Russland!

Takk for støttet!

Forresten, hvis jeg ville skrive det i Russland, ville jeg for lenge siden ha blitt drept :(

Sier du at Russerne gjorde dette?

http://en.wikipedia.org/wiki/Beslan_school_hostage_crisis

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg støtter absolutt ikke kravet om ett eget selvstendig Tsjetsjenia. Tsjetsjenia har russisk kultur og språk og disse såkalte krigerne bruker kvinner og barn som unnskyldning for denne unødvendige krigen. Hadde Tsjetsjenia bare fortsatt vært endel av Russland og ikke begynt å krige og terror, hadde mange menneskeliv og fryktelig mye lidelse vært spart.

Ja, russerne har vært litt hardhendte, men man kan ikke akkurat si at soldatene på Tsjetsjenia har vært mors beste barn heller.

Nei, slutt med krig og få ro. Russland er ett mektig og sterkt land dere burde holde dere til.

Jeg ser også med glede at Sri Lanka også har klart å få avsluttet borgerkrigen deres etter mange år med strid, håper det samme skjer i Tsjetsjenia og vi kan få ro og fred igjen.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Selvfølgelig ikke, men nå må ikke bare klage over Russerne. Overgrep skjer fra begge sider, og man må ansvarliggjøres for sine handlinger. Men det er også begges parters ansvar å avslutte krigføringen fortest mulig.

Nr 1 er selvsagt at de tsjetsjerne forstår at det å gå til krig til Russland ikke vil føre frem, og at de vil komme lengre med forhandlinger og ett stabilt Tsjetsjenia.

Nr 2 at Russland vil tillate mer selvstyre, men slik situasjonen er nå så forstår jeg godt at Russland ikke stoler helt på styresmaktene der ennå.

Men uansett så håper jeg at vi kan få ett forent russland som lever i fred og harmoni.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tsjetsjenia var en del av sovjet, det var opprørere i Tsjetsjenia som begynte å angripe russiske soldater. Tsjetsjenia har vært en del av Russland siden kaukasuskrigene, som er flere hundre år tilbake.

Så når de idiotiske opprørerne slutter å bombo russere vil det bli fred. Tsjetsjenia er en del av Russland, det er Tsjetsjernes og Russland beste interresse at de forblir ett eget og selvstendig stat sammen.

Det er en skam at du sammenligner Tysklands okkupasjon av Norge med sameksisten dere har mellom Russland og Tsjetsjenia. Skam!

Endret av Blåbær
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...