Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rar lyd fra motor ved bønn gass i høyt gir/bakke

Anbefalte innlegg

Hei! Har en gammel bil ( 1990 Toyota Carina 2 xli 1.6)

og har merket en rar lyd når jeg trykker inn gasspedalen i høyt gir og når jeg kjører i bakker.

Det er en *hvsssss* lyd (vanskelig å beskrive), som ikke kommer bort, men er konstant når gasspedalen er inne i høyt gir eller i bakker. Den forsvinner når jeg slipper gasspedalen, eller kjører i lettere gir. Dette uroer meg litt og jeg vil gjerne finne ut hva denne lyder er og hva den kommer av. Takker for svar på forhånd.

- ThePmPowner

Edit: Bilen "hakker" når jeg slipper/trykker på gasspedalen etter at den har blitt sluppet helt ut. Hva kan dette være? Kan det være gassvaieren som er for slakk?

Takk igjen.

Endret av ThePmPowner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problem nr 1. Kan være en lekkasje fra eksosanlegget, om jeg tolker lydordet ditt rett.

Nr. 2. Om det er en kaklelyd i tillegg kan det være et løst motorfeste.

Det er ikke noe kaklelyd nei, tror ikke det er lekkasje fra eksosanlegget heller, har hatt den opp på en jekk på et verksted med motoren på og hørte ikke lekkasje fra eksosanlegget.

Den var på sjekk for noen dager siden, og de fant ikke noe feil med motoren. Så jeg er litt urolig med tanke på denne lyden.

Lenke til kommentar

Det jeg tenker på med lekk eksos, er ved en kobling eller ved manifolden.

Eksoslekkasje kan ofte høres best ved (høy) belastning, spesielt om den er liten.

Og ved kjøring i oppoverbakke kan motoren vri seg mer enn ved kjøring på flatt undelag, da evt slakke i skruer ved f.eks manifold forsterkes pga vridningen.

Lenke til kommentar

Det jeg tenker på med lekk eksos, er ved en kobling eller ved manifolden.

Eksoslekkasje kan ofte høres best ved (høy) belastning, spesielt om den er liten.

Og ved kjøring i oppoverbakke kan motoren vri seg mer enn ved kjøring på flatt undelag, da evt slakke i skruer ved f.eks manifold forsterkes pga vridningen.

Aha! :w00t: Men hva er fremgangsmåten for å finne og evt tette denne lekkasjen?

Takker for svar sålangt! :)

Lenke til kommentar

Tja, sprayflaske med såpevann eller noe annet som bobler om det kommer luft/gass gjennom det kan jo våre et enkelt triks i første omgang, ellers er det bare rett verktøy og evt litt Reodor Felgen som skal til.

Hehe, dette skal testes! Krysser fingerne i håp om at dette er årsaken til den plagsomme og irriterende lyden..

Takker for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvilken modell og motor er dette? Det KAN være at du har tenningsbank, noe som kan opptre på eldre bensinmotorer, gjerne med mye pådrag på lavt turtall. Enkelte motorer var veldig utsatt for dette (eksempel Opel SOHC 1.6/82 hk 1987-88), men det kan skje på alle dersom vakuumreguleringen av fortenningstidspunktet på fordeleren ikke fungerer som den skal.

Lenke til kommentar

Falskluft kan det vel også være.

Om jeg ikke tar feil så er det mye vakumslanger på disse.

Prøv å spray stargass rundt på innsuget når bilen går. Om den ruser seg da har du noe der som ikke er tett

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...