Gå til innhold

Trenger råd til sykkelkjøp...


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg ny sykkel. Tenkte på å kjøpe meg en sykkel som var fin å bruke til litt trening, samt kombinasjon: å ha den som erstatter for at jeg ikke har bil eller annet fremkomstmiddel. Har noen ideer om hvilke prisklasser jeg skal opp i, og hvilke typer sykler som er gode til mitt bruk. Har en sykkel nå. Den er det bare 7 gir på. Den koster 1990 kroner. Jeg vurderer å gå opp i en sykkel som er lettere i motbakker, samt god som treningssykkel, hvis jeg sykler lengre. Noen som kan tipse meg om merker osv, og typer sykler? Noen som har peiling på gode konkurransesykler - er litt lysten på å delta i sykkelløp, men noe usikker på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke så god peiling på akkurat dette emnet men skal prøve, det du kan finne er en sykkelbutikk ikke type g-sport de kan som oftest ingenting.

Det du vil ha er enten en hybrid eller terrengsykkel, disse kan fåes fra alt fra 3 gir til 30.

 

Jeg vil tro for deg er det greit med rundt 21/24 gir og noen gode dekk og bremser.

 

Men jeg vet jo ikke om du skal sykle type Trondheim - Oslo, eller hvilken prisklasse du er ute etter.

 

Men kan tipse om XXL de har mye fine sykler, samtidlig at de ligger greit i pris. Sykkel merker å se etter Giant, Cube, Whitebikes osv kjente merker med kjente deler.

 

Man kan si at det som skiller sykler er i hovedsak ramma, du har merker som Fox og Rockshox i demper du har også andre som RST som ikke anbefales har brukket to stk i denne klassen.

Så kommer du til shimano og sram dette er begge gode systemer, men jeg ville satset på sram i billig og dyr utgave men shimano i mellom klassen med sin SLX.

 

Da har du noe å gå ut i fra, men det viktigste er at sykelen passer DEG.

Lenke til kommentar

Når det gjelder konkurranse er det en fordel med en sykkel har minst mulig rullemotstand og vekt. Hva som er rimelig da, vil typisk være aluminiumsramme, ikke dempegaffel, ikke skivebremser(og gjerne tynne hjul/dekk). En slik sykkel vil normalt ikke fungere så godt i terrenget som en med dempegaffel(men det er mulig å sykle "forsiktig" i "lett" terreng).

 

Skivebremser koster og veier litt mer, men vil vare mye lengre før de krever vedlikehold. Her må du nok litt opp i prisklasse for å få vekten ned.

 

Når det gjelder trening er det egentlig likegyldig hvordan sykkelen er, bare du sitter komfortabelt nok, og at den har lave/høye nok gir til å fungere greit til treningen. Lave gir gjør at motbakker går greit(selv om sykkelen veier mye).

 

Slik jeg ser det, gitt at du ikke vil bruke alt for mye penger, så er valgene:

 

1. en lett sykkel som fungerer fint på vei(hybrid uten dempegaffel og uten skivebrems)

2. en tyngre sykkel som fungerer over alt(hybrid/terreng som har dempegaffel)

 

Som erstatning for bil vil nok nr. 1 nok fungere bra, slik jeg ser det.

 

Selv har jeg en sykkel tilsvarende nr. 1 her og en karbonlandeveissykkel. Kjenner du noen som har div. forskjellige typer sykler kan du jo spørre om å få prøve dem. Det er visse merkbare forskjeller på "relativt" like sykler.

 

Håper dette kan gi deg en ide over hvilken type sykkel som kan være ønskelig i forhold til bruk. Pass på å få rett størrelse, korrekt høyde på setet og kanskje juster det frem eller tilbake, så du sitter godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...