NothingForever Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Komplett er for de som root'er mobiltelefonen, Elkjøp er for de som kjøper idiotforsikring og tar klistremerker på bakdekselet.. Komplett sine kunder er kompetente, og vet hva de vil ha. Det er egentlig ugunstig for Komplett, siden folk kun kjøper det de hadde tenkt å kjøpe. Trenger jeg et nytt hovedkort og en harddisk, så kjøper jeg kun et hovedkort og en harddisk. De som handler på Elkjøp er mer mottagelig for selgernes forsøk på mersalg, sånn at folk som egentlig bare hadde tenkt til å kjøpe en bærbar PC, "overtales" til å også kjøpe printer, antivirus og ekstern harddisk. I tillegg har jo Komplett problemet med at kundelojaliteten er praktisk talt lik null. Om hovedkortet jeg vil ha koster 2400 hos Komplett og 2100 på Dustinhome, så kjøper jeg det på Dustinhome uten å nøle. På sikt vil nok dette føre til at antall aktører blir redusert, men jeg antar at Komplett (og også Dustinhome) vil være blant de "seriende" (hvertfall om de ikke selger produkter billigere enn innkjøpsprisen).. Jeg kjøper hvertfall PC-komponenter og mobiler i nettbutikker som Komplett, men når jeg skal ha stekeovn/kjøleskap/vaskemaskin ender jeg nok opp med å gå på Elkjøp, Lefdal eller lignende.. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 nettopp , de prøver å ta over markedet hvor hverandre. heldigvis så lar vi oss ikke lure så lett. sist jeg var på Ellkjøp og kjøpte meg nye pc høyttalere måtte jeg spørre om det var greit at jeg tok den pakken som stod i hyllen( det var bare en der ) selv om nettsiden vist at det var flere på lager. her vist jeg nøyaktig hva jeg skulle ha. Det virket helle ikke som ekspeditøren var så veldig interessert i å selge meg noe annet. Å si at Ellkjøp bare er for de som trenger hjel blir feil. Det er heller ikke riting at komplett.no bare er for ekspertene. Det har en veldig grei løsning for de som vil komponere sin egen pc . (bedre en nage andre nettbutikker ) i tillegg til løs komponent salget. man kan også kjøpe ferdig bygde pcer der Lenke til kommentar
Diskusjonsmannen Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Elkjøp nevnte ikke noe om Saturn som er en gigantisk tysk el-kjede. Saturn har tenkt til å satse på det Norske markede i ikke alt så fjern fremtid. Etter det jeg har sett etter å ha vært i Tyskland er at Saturn er lissom elkjøp bare større og med et strørre og bredere utvalg (for eksempel data komponenter. Jeg tror saturn vil gi Elkjøp trøbbel og at netbutikkene ikke har det samme markede så de vil ikke komme in i den kampen. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 vi får se .LIDL skulle ta opp kampen mot Rema 1000 men det gikk ikke Hvordan vil en (relativ) ukjent kjede for norske brukere te seg i forhold til ELlkjøp ? Det er klart at man trenger konkurranse spørsmålet er hvordan det gavner oss . hvis alle skal selge det samme billigst mulig , istedet for forskjellige typer varer hvis man ser på konkurransen mellom de forskjellige butikkene så er det mange butikker innenfor samme sjanger som holder på,på samme sted uten at noen gir opp. På nærmeste handlested der man kjøper matvarer er det 4 kjeder som konkurrer om de samme kundene . Når den en butikken fri for varer så er som oftest de 3 andre fri for de samme varene i Byen Bodø er det mange butikker for mote kleder. Her virker det som de fleste bare eksisterer en stund før det kommer nye til nå har man også butikkene Jula ,Clas Olhson og Biltema som helt eller delvis har tatt opp kampen mot Ellkjøp, EXpert og Coop elektro Når må noen av dem gi seg. Komplett.no mot Ellkjøp er ikke tema her Nord Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Elkjøp nevnte ikke noe om Saturn som er en gigantisk tysk el-kjede. Saturn har tenkt til å satse på det Norske markede i ikke alt så fjern fremtid. Saturn er eid av samme konsern som Media Markt (Media-Saturn). Er nok i første omgang bare Media Markt vi kommer til å se på norsk jord. Lenke til kommentar
branick Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 De som handler på Elkjøp er mer mottagelig for selgernes forsøk på mersalg, sånn at folk som egentlig bare hadde tenkt til å kjøpe en bærbar PC, "overtales" til å også kjøpe printer, antivirus og ekstern harddisk. Hvis noen går ut av en elkjøp butikk med en printer de ikke skal bruke tror jeg ikke de har sagt ifra engang, unnskyld meg. En printer er da ikke noe man kjøper fordi esken var så fin, eller selger har fortalt at den kan ta oppvasken for deg. Printer kjøpes ved behov. Antivirus? Det er mange som ikke tør bruke noe annet enn det de kjenner fra før av, så da velger mange å raske med seg en ny ettårig lisens på norton fra hyllene. Har man en versjon man er fornøyd med bytter man da ikke? Hvis man isåfall bytter har man kanskje funnet ut at den løsningen man bruker i dag f.eks ikke har med kryptering av passord på sikre sider eller noe i den duren? Ekstern harddisk? Det er da noe ALLE burde ha for å ta jevnlig backup rett å slett. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Antivirus? Det er mange som ikke tør bruke noe annet enn det de kjenner fra før av, så da velger mange å raske med seg en ny ettårig lisens på norton fra hyllene. Har man en versjon man er fornøyd med bytter man da ikke? ..."raske med seg" ? Man søker å finne alternativene og deretter vurdere disse opp mot de krav som en selv stiller. Dette gjøres på alle varer før handling slik at man får det man ønsker. Ekstern harddisk? Det er da noe ALLE burde ha for å ta jevnlig backup rett å slett. Nah... Nettbasert backup. Server med RAID eller til nød en NAS eller diskkloning. Sjøl bruker jeg et trådløst nett til en server i en bygning 700m unna. Brann er no dritt om en kun har lokal backup. Men en USB disk er vel bedre en ikkeno... og det blir nok anbefalt av geniene på den lokale elkjøp sjappa. Endret 6. juli 2011 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
branick Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Nah... Nettbasert backup. Server med RAID eller til nød en NAS eller diskkloning. Sjøl bruker jeg et trådløst nett til en server i en bygning 700m unna. Brann er no dritt om en kun har lokal backup. Men en USB disk er vel bedre en ikkeno... og det blir nok anbefalt av geniene på den lokale elkjøp sjappa. 90% av kundene hadde ikke skjønt bæret av det du akkurat skrev om backup desverre. Greit nok at det er enkelt å fortelle, men så var det dette med internett og hastighet. majoriteten av norske befolkning har vel fortsatt under 1 Mb oppstrøm, og i disse HD tider, hvem vil vel ha en løsning som krever timesvis med okkupasjon av husstandens internettlinje for å sikre dagens blinkskudd av guttungen på sykkel for første gang? På antivirusfronten må det da være helt ok å kunne anbefale norton hvis kunden selv har hatt det de siste årene? F-secure er et annet alternativ elkjøp også tilbyr. Nå vet jeg at AV comparatives ikke er en fasit, men det er vel den beste objektive testeren av antivirus som jeg kjenner til ihvertfall. Se bilde av siste test: Se på norman f.eks, som alle får gratis fra banken sin, og de aller aller fleste tror det er så bra siden de får det av nettopp banken sin. Norman i gratisversjon har ikke engang kryptering av passord når kunden logger seg på nettbanken sin! Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 vi får se .LIDL skulle ta opp kampen mot Rema 1000 men det gikk ikke Hvordan vil en (relativ) ukjent kjede for norske brukere te seg i forhold til ELlkjøp ? Lidl bommet vel mye på grunn av at de ikke tilpasset seg det norske markedet. Neste tyske gigant som prøver seg her vil kanskje prøve å unngå samme feil. Lenke til kommentar
alex419 Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Hahahahahahaha.... Go Ronny!!! Er så glad for at du har flotte varer på utstilling i butikkene dine slik at jeg kan stikke å se på dem før jeg stikker hjem og surfer på prisguide.no og kjøper varen for BETYDELIG billigere penge på nett hos bla. Komplett osv. Premieklovn med premieuttalesle! HAHAHA måtte bare annerkjenne denne posten. Gjorde akkurat det samme selv for 2mnd siden. Saumfarte lefdal, elkjøp og expert for å se på noen av tv'ene jeg hadde peilet meg ut på komplett. 50" samsung plasma 5990,- på komplett, billigste alternativ var expert med 7990,- for en identisk tv... sparte 2000,- på å vente 2 timer på bekreftet pakking fra komplett, også en 30min kjøretur for å hente herligheten:) Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Vet du, jeg har ikke moral til å gjøre slik. Det er greit nok at de tar betalt mer, men det er jo fordi de faktisk lønner ansatte, betaler leie for butikken, strøm osv. Det er ikke at de prøver å svindle deg, de har bare en annen businessmodell; for deg å utnytte den forretningsmodellen og ikke betale for det er JÆVLIG frekt... 2 Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Vet du, jeg har ikke moral til å gjøre slik. Det er greit nok at de tar betalt mer, men det er jo fordi de faktisk lønner ansatte, betaler leie for butikken, strøm osv. Det er ikke at de prøver å svindle deg, de har bare en annen businessmodell; for deg å utnytte den forretningsmodellen og ikke betale for det er JÆVLIG frekt... De har en utstilling for å se og ta på produktene. Det er dems modell, men du bestemmer selv hvor du vil handle. Skjønner ikke hvor du tar frekt i fra? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Vet du, jeg har ikke moral til å gjøre slik. Det er greit nok at de tar betalt mer, men det er jo fordi de faktisk lønner ansatte, betaler leie for butikken, strøm osv. Det er ikke at de prøver å svindle deg, de har bare en annen businessmodell; for deg å utnytte den forretningsmodellen og ikke betale for det er JÆVLIG frekt... De har en utstilling for å se og ta på produktene. Det er dems modell, men du bestemmer selv hvor du vil handle. Skjønner ikke hvor du tar frekt i fra? Fordi de priser varene sine ut fra sin modell, og du benytter den uten å betale for det. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Vet du, jeg har ikke moral til å gjøre slik. Det er greit nok at de tar betalt mer, men det er jo fordi de faktisk lønner ansatte, betaler leie for butikken, strøm osv. Det er ikke at de prøver å svindle deg, de har bare en annen businessmodell; for deg å utnytte den forretningsmodellen og ikke betale for det er JÆVLIG frekt... De har en utstilling for å se og ta på produktene. Det er dems modell, men du bestemmer selv hvor du vil handle. Skjønner ikke hvor du tar frekt i fra? Fordi de priser varene sine ut fra sin modell, og du benytter den uten å betale for det. Såvidt jeg vet lever vi ett fritt land og er ikke tvunget å kjøpe noe bare vi går inn i butikken. Hadde du tatt en tur til tunisia og sett på ting så ville de dratt deg inn i butikken og prutet til du hadde kjøpt noe. Så hvis du f.eks, går inn på utstillingen til telekiosken og ser på en mobil, men ender å kjøpe den en annen plass. Så er det bedriften sitt valg. Det er ikke forbrukeren som skal gjøres til syndebukk her. Nå må du slutte å tulle. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Jeg er klar over at det ikke er et lovbrudd, jeg sier at det er frekt. Det er mitt syn, du trenger ikke være enig; men å kalle det "tull" er fantastisk narsissistisk av deg... 1 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Enig med tofagerl (med et visst forbehold). Du benytter deg av en tjeneste, uten å betale for den. Har du allerede bestemt deg for å kjøpe på nett, er det ikke moralsk helt riktig å gå i en butikk for å se og prøve modellene og få hjelp av de ansatte som da heller kunne hjulpet en av de "ekte" kundene. Å bare se bør være greit, men å "bruke" modellen og få hjelp av ansatte blir noe annet. Kunder som kommer inn der jeg jobber, og innrømmer at de skal kjøpe på nett, er helt greit. De ber vanligvis ikke om hjelp, men er det rolig i butikken så slår jeg av en prat med de allikevel. Men det blir noe annet med de som utnytter vår service når det er kø i butikken, når de allikevel har bestemt seg for å kjøpe på nettet. 1 Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Kan være delvis enig, men de legger opp til kjøp ved å ha utstilling og mange går bare å se på uten å kjøpe. Uten å handle på nettbutikk, men de gir seg en formening av hva varen er fornoe. Kunden har gjerne bestemt seg på forhånd før de kommer inn i butikken. De vil bare ha den siste bekreftelsen. Har butikken god service så blir handelen der, men har butikken ett frynsete rykte så blir det kjøp på nettet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Enig med tofagerl (med et visst forbehold). Du benytter deg av en tjeneste, uten å betale for den. En tjeneste butikkene velger å gi ut gratis, de kunne jo tatt betalt om de ønsket. AtW 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 man må ikke glemme at forsatt er det mange som vil se og prøve produktet før de kjøper det . Da holder det ikke bare med noen bilder og beskrivelse ( det er heller ikke alle produktene som har beskrivelse eller bilder hvis man tar med alle nettbutikkene ) når det gjelder nettbasert backup og lagring så kan man ikke stole 100 % ( OK. ingen gir 100% . har klare det toppen 80%) Det var for en stund tilbake en reportasje på TV om en familie som hadde mistet alle bildene sine fordi de stolte for mye på den nettbasert lagringen som et selskap hadde tilbudt dem. skjønt bildene var der , men de var umulig å få frem. Lenke til kommentar
Intel94 Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Må innrømme, dette var artig lesing! Har Ronny eigentlig sett i sine eigne butikker vs. Komplett f.eks? Eg syns det er skamlig å lese at han meiner Komplett ikkje vil overleve. Dei gangane eg skal ha noko som finst på elkjøp sjekker eg alltid komplett og prisguide.no før eg foretar meg noko, blir prisen på elkjøp mindre enn nettbutikker så handler eg på elkjøp pga. pris og eg får det med meg heim med ein gang. Her finst det heller ikkje PC komponenter i hyllene (Elkjøp Stormarked) Butikken er stor, men lite hjelper det når dei ikkje selger el varer som komplett gjer! Eg er heller ikkje interessert i å sjå ein anna elkjøp ansatt ein den som står i kassa, fordi dei kan ikkje hjelpe meg! Eit eksempel så var eg innpå elkjøp for å handle ein bluray spiller på tilbud (795kr) som min mor skulle ha i stua. Den hadde han ikkje på lager(SELFØLGELIG!) så tok eg ein råsjans og spurte om det var ein anna rimelig han hadde inne, det hadde han, til 1200kr, men denne var HEILT elendig, den brukte "SÅ" lang tid på oppstart og lesing av disker, han anbefalte meg ein til 2000kr, den var kanskje 10-15 sekunder raskare oppstartstid på, men så spytter han ut at han anbefalte heller å kjøpe ein PS3 da, siden denne hadde bluray spiller og var på tilbud til 2500kr. Eg sa det vart litt over budskjettet og ho var ikkje interessert i ei spillmaskin, men forsatte han ikkje å snakke om den jævla PS3-en? joda, og når han tilslutt skjønte kva "IKKJE INTERESSERT" var så begynte han i det små med bluray spilleren til 2000kr som eg heller ikkje var interessert i, så sier han "jaja, da blir det vel den til 1200kr som du ville ha da?", makan til frekkhet og dumhet, man skal lytte til kunden sitt ønske, greit nok at han syns dei billige var SÅ dårlig fordi han vil selge ein dyr en, men kva er best, eit salg eller irritert kunde? så eg svarte han rett og slett "Expert har akkurat samme blurayspiller som denne, bare til 1800kr, trur eg heller går der og legger igjen litt ekstra" så berre gjekk eg. Då var det rett på komplett og bestille bluray spiller istedenfor LENGE LEVE ORDENTLIGE NETTBUTIKKER! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå