Gå til innhold

– Komplett vil ikke klare seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, når jeg kjøper hvitevarer (som sagt er det unormalt ofte, jeg flytter en del :|) gjør jeg alltid leksene mine ang pris og kvalitet, og Elkjøp kommer som regel godt ut. De siste gangene har jeg foretrukket Siba fordi jeg får SUPERBRA service der. Jeg har faktisk blitt overrasket positivt hver gang.

 

For noen måneder siden sluttet HDMI-inngangen på min Samsung 32" å fungere, og jeg leverte den inn til Siba. Uken etter fikk jeg en mail hvor de sa at siden verkstedet ikke rakk å fikse den før det var gått 31 dager, måtte de gi meg en ny TV, og passet det med en 42" av nyere årgang som de hadde på lager?

Ja, det passet som faen :D

Flott at det ordnet seg så greit for deg da.

 

Imidlertid har dette trolig mer med produsentens garantiprotokoller å gjøre, enn butikkens service. Vanlig for de fleste forhandlere er å sende defekte produkter til autorisert garantiverksted, altså potensielt ulike verksteder for ulike produsenter. Dette fordrer selvsagt at produktet er i en slik prisklasse at det ikke er lønnsomt å bytte i et nytt sånn uten videre. De fleste (alle?) produsenter som har en reparasjonsordning for garantisaker har samtidig en eller annen grense for "max spare part time", altså hvor lenge kunden/forhandler skal måtte vente på å få produktet reparert. Hvis grensen overskrides får forhandler dekket kredit av produsent, slik at de kan gi kunden et nytt produkt (mer eller mindre) uten å gå i tap. Dette er rene bransjestandarder, og 31 dager som du spesifikt nevner er ikke noen lovfestet grense, men trolig en grense satt av Samsung.

 

Kravene retter du som kunde gjerne mot forhandler (jfr. forbrukerkjøpsloven), men innenfor garantitiden er det som oftest produsenten som tar regningen for reparasjon/ombytte.

 

Om to ulike kunder med to ulike TVer med samme feilsymptom opplever ulik behandling vedr. en reklamasjonssak, kan det vel så gjerne ha å gjøre med produsentens rutiner som hvilken forhandler man retter kravet mot. Reparasjonsrutiner er ikke nødvendigvis de samme for Samsung som for f.eks. Philips eller LG. Dette påvirker ikke de lovfestede forbrukerrettighetene du har, men enkelte produsenter kan være rundere i kantene enn andre i sine garantiordninger, og for kunden vil det da ofte (noe feilaktig) fortone seg som god eller dårlig service fra forhandlers side.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Har lest ganske mange av postene her nå og det ser ut som om alle tror det er kvanta som bestemmer prisen. Hva med det faktum at Elkjøp skal lønne tusenvis av ansatte, leie og drive lokaler og butikker. Jeg tror ikke det er noen automatikk i at Elkjøp blir billigere fordi at de kjøper større kvanta. De har mye høyere driftskostnater også.

Lenke til kommentar

Gå til DinSide (kilden) og les saken! Der sier de:

"Blomseth tror de små nettaktørene vil slite og at bildet vil se helt annerledes ut i 2015.

– I dag er Komplett 3. størst i Norge, i 2015 tror vi de vil ligge betydelig lengre nede på listen (anm: over komkurrenter). Dette er basert på erfaringer fra Tyskland, England og Sverige, sier Åshild Indresøvde i Elkjøp til DinSide."

Det har blitt omskrevet på en slik måte at misforståelser kan oppstå på Hardware.no. Uansett; "slite" betyr at de kan få økonomiske problemer, må si opp folk eller til og med gå konkurs. Det er overdrevet "positivt" av Elkjøp å tro dette. At enda en Elkjøp-sjef tror på dette, viser jo at hele organisasjonen har et noe usunt forhold til konkurransen. Man skal alltid ha respekt for konkurrentene. Det øyeblikket man taper denne, og føler at man selv er uoverginnelig, gidder man ikke kjempe like hardt lenger og da kan man ha startet undergangen for sin egen bedrift.

 

For Elkjøp sin del burde altså begge disse to sjefene bli byttet ut.

 

Samtidig, å kalle den tredje største nettaktøren i Norge for en liten nettaktør, sier jo også litt. Er det bare de (Elkjøp) som er store? Egentlig litt kvalmt.

 

Ser ikke helt hvordan den andre setningen du quotet passer inn med det du skriver under. Men, som jeg sa litt over er det MYE enklere for fysiske butikker å oppnå lojalitet - så lenge prisene ikke er helt ute i det blå selvfølgelig.

Det var et svar på nisjemarked/spisskompetanse fremfor ferdige løsninger og hvor viktig det er for enkelte kunder med god kompetanse på et felt. Og bedriften jeg jobber for har også en nettside som får meget gode tilbakemeldinger fra kundene, og som også kan vise til en pen økning. Kundeservicen tilknyttet denne nettsiden har også mest sannsynlig mye bedre spesialkunnskap innen for vårt felt enn det Elkjøp sin kundeservice har. Det finnes mange som ringer og ber om råd hos nettbutikker før de trykker "kjøp" også.

 

Jeg er ikke i det heletatt enig i et Elkjøp vil lide mest når Media Markt og Amazone kommer. Media Markt har allerede etablert butikker i Sverige, som er et ganske likt marked som i Norge. I Sverige har Media Markt tapt mye penger. Priskonkurransen har drevet ut små aktører, og Elgiganten har faktisk hatt enda bedre vekst etter at MM kom på markedet: "Informasjonssjef Åshild Indresøvde i Elkjøp er også klar til kamp, og hevder de har vokst med 50 prosent i Sverige siden Media Markt kom inn i dette markedet." (ref. artikler på HW og DinSide).[/font]

Det er vanskelig å spå ut fra andre land. For eksempel har flere utenlandske kjeder etablert seg bra i Sverige, mens de har måttet gi opp i Norge. Norge og Sverige er ikke helt sammenlignbare. Derfor kan det være at det er Elkjøp og lignende forhandlere som vil miste flest kunder til Media Markt, men at det betyr mer for de minste nettaktørene om de mister noen få kunder. De mellomstore vil nok komme godt ut av det. Hvis Media Markt må gi tapt, som andre digre utenlandske forhandlere (eksempelvis Lidl og en eller annen svensk isprodusent), så er det positivt både for Elkjøp og mindre forhandlere. Og jeg tror mange nordmenn tenker slik; la oss støtte norske bedrifter (selv om Elkjøp også i bunn og grunn har utenlandske eiere).

 

For å dra inn "min" bedrift igjen (ettersom jeg kjenner denne bedre enn andre svenske forhandlere), så har også vi avdelinger i Sverige. Også disse (og den svenske nettbutikken) har økt på tross av Media Markt... rett og slett fordi det er spesialbutikker.

 

Kommentaren til den siste quoten er jeg heller ikke enig i. For nettbutikker vil de fleste ikke oppleve særlig service (på godt og vont), siden man stort sett bare trykker kjøp og får varen. Det er altså vanskeligere å få dialog med kunden. Kundebarometeret viser desverre ingenting om lojalitet.

Ser du på kundebarometeret, så er det to kolonner. Tilfredshet, og nettopp lojalitet. Og se bare på Pixmania... de har ganske frynsete rykte når det gjelder service, og de som er her på forumet lærer seg fort at man skal holde seg unna det firmaet. Eller Amentio? Vil ta lang tid for de å få tilbake alle kundene sine etter konkursen. Så nettbutikker kan også yte bra eller dårlig service, og få et rykte deretter.

Lenke til kommentar

Elkjøp har den fordelen at man slipper å vente på de varen man kjøper ( med mindre man må bestille den).

hos komplett må jeg vente 5 dager før jeg har varen jeg bestiller.

 

Det heter at varene på en nettbutikk skal være billigere en i en fysisk butikk.

Men stemmer det når man regner fraktekostnadene ?

 

 

Selv fant jeg noen høyttalere som var billigere hos elkjøpen hos komplett.no .

hos Elkjøp betalte jeg da 749,-

hos komplett ble det over 800 kr med forsendelsen

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg ser vi egentlig er enige i ganske mye.

 

La faktisk ikke merke til kolonnen lojalitet, men jeg stiller meg svært skeptisk til hvordan dette er målt. Så fremt jeg kan tenke finnes det ingen mål for lojalitet uten å legge seg ut på en skikkelig omfattende analyse av handlerutiner (og det er ikke gjort). Jeg tenker meg "lojalitet" i kundebarometeret som type "Kunne du tenke deg å handle hos butikk X igjen? Ja/Nei" Faktumet er nok at mange svarer Ja, mens de fleste heller handler av butikk Y neste gang de finner produktet litt billigeret der. I all den grad butikker som Elkjøp skorer dårligere på kundebaromter enn Komplett, men samtidig har større vekst kan jeg ikke fatte annet en at kundene generelt er svært ulojale. Det er hvertfall min mening.

Ekstremtilfellene du nevner med Amentio og Pixmania går litt utenom dette da det her er "risiko" invollvert. For de fleste er det nok litt ett fett om de handler på Komplett, NetShop, Elkjøp eller Expert. Da er det gjerne pris som avgjør.

 

Angående Elkjøps kommentarer forstår jeg disse kan tolkes som kvalmt, men det var ikke min oppfatning. Det er naivt å tro at små butikker ikke vil slite når de store viser muskler. Store kjeder kan presse prisene til punktet hvor de taper penger bare for å presse ut de små. Små butikker har ikke råd til å tape penger i samme grad som de store. Mye av problemet til små nettaktører er at også bankene har mistet troen til å investere kapital i dem. Silk jeg tolker Elkjøps kommentar snakker de ikke om Komplett som små, men at de ser for seg at Komplett i 2015 ikke lengerer en (like stor) konkurrent på markedene de i dag har felles. Og Elkjøp snakker jo også om konkurrenter de "frykter" mer: (Expert), Media Markt og Amazone.

 

Mine tidligere kommentarer var egentlig bare ment som en bemerking om at Elkjøp skjefens kommentar nok ikke er så lite gjennomtenkt som enkelte her tror. Personlig tror jeg han kan ha rett, og at butikker som Komplett om få år i hovedsak står igjen som leverandør av PC og tilhørende komponenter i stedet for alle varegruppene de er borti i dag. Men jeg tror også Komplett vil vokse innen dette området, av samme grunn til at de vil tape de andre.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Elkjøp har den fordelen at man slipper å vente på de varen man kjøper ( med mindre man må bestille den).

hos komplett må jeg vente 5 dager før jeg har varen jeg bestiller.

 

Det heter at varene på en nettbutikk skal være billigere en i en fysisk butikk.

Men stemmer det når man regner fraktekostnadene ?

 

 

Selv fant jeg noen høyttalere som var billigere hos elkjøp en hos komplett.no .

 

5 dager? bor du på svalbard? jeg får varene dagen etter att de er sendt. (bor på Hamar)

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Elkjøp har den fordelen at man slipper å vente på de varen man kjøper ( med mindre man må bestille den).

hos komplett må jeg vente 5 dager før jeg har varen jeg bestiller.

 

Det heter at varene på en nettbutikk skal være billigere en i en fysisk butikk.

Men stemmer det når man regner fraktekostnadene ?

 

 

Selv fant jeg noen høyttalere som var billigere hos elkjøp en hos komplett.no .

 

5 dager? bor du på svalbard? jeg får varene dagen etter att de er sendt. (bor på Hamar)

 

Det tar omtrent 5 dager før posten klare å sende noe fra Sandefjord via Oslo opp til Bodø

hadde det gått via Trondheim så hadde man sikkert spart 2 dager.

 

Av og til hender det at posten overgår seg selv , men det er sjeldent.

 

for de som måtte lure , bestiller man noe her i en butikk så regner de en uke før man har varene

Lenke til kommentar

Elkjøp er ikke med i prisguiden, altså handler jeg så og si aldri der.

 

Det er et par unntak. Dersom jeg skulle hatt noe tilleggsutstyr til telefon eller TomTom på rappen kunne jeg kanskje stukket innom elkjøp og i det minste sett på pris. Jeg tror jeg har kjøpt en Logitech USB bordmikrofon der en gang også. I samme slengen har jeg vel plukket opp noen 99 kroners filmer også.

 

Jeg har bistått familie og venner med innkjøp og reddet dem flere ganger fra å kjøpe dyrt og foreldet datautstyr på elkjøp eller expert eller lignende butikker. Det hjelper ikke at minnepinnen er billig når den er USB 1.0, eller når scanneren og webkameraet kun støtter 32 bit OS. Har sett noen slike tilfeller og selgerne vil gjerne prakke på uvitende kunder slike ting.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor alle raller om "Å Men Elkjøp er så store og kan få så gode priser"

Jeg har til gode å se en eneste god pris hos Elkjøp eller dets like annet enn på nett, og er det på nett så kan man like godt handle et annet sted.

 

Det hjelper ikke at de kan forhandle gode priser når det ikke kommer forbruker til gode, og på elektronikk så er veldig mange forbrukere godt oppdatert på pris og der vinner de tradisjonelle nettbutikkene.

Lenke til kommentar

Jeg kommer sikkert til og handle på Elkjøp/expert mange ganger til i årene framover, men hva handler jeg der, jo barbermaskin, kaffetrakter frysebox eller kansje en støvsuger. Dette er ting som expert/elkjøp er gode på, men ikke mobil eller data deler der handler jeg alt på nett det samme gjelder oxo foto utstyr eller hifi/tv.

 

Så begge kommer til og overleve og begge vil vokse seg større slik at det blir mindre konkuranse og vi må tilslutt betale prisen....

Lenke til kommentar

Det er en grunn til til at man handler f,eks tver på Elkjøp.

Man slipper å sende inn produktet hvis det er feil med det , man lever det selv på en dag .

det er ihvertfall enklere en hvis man skulle sende noe i retur til en butikk som ligger i andre del av landet.

 

 

da er det bare for komplett å gi oss i nord de samme fordelen dere har i sør som med hente automater o.s.v

Lenke til kommentar

Det eneste jeg handler på Elkjøp er film, spill, kanskje noen kabler etc.

Alt av pc-utstyr handles på komplett. Årsak? Har kun hatt positive erfaringer med komplett i forbindelse med reklamasjon. Elkjøp derimot har vært et mareritt.

 

Selve reklamasjonen er ikke så mye å si på.

Det er en som bor i andre delen av lande først må vente 5 dager til Komplett mottar varen.

så går det en stund før de har avgjort saken

og så må man vente nye 5 dager før får ny vare

 

 

Jeg hadde en episode med komplett .

jeg kjøpte meg en kombinert HDD/DVD opptaker som tilfeldigvis også hadde en analog tuner ( som alle vet ikke fungere lengre) .

 

Komplett hadde uten å spørre eller gitt meg sjanse til å avklare lisensspørsmålet sendt inn melding om kjøpet til NRK

Hvis man har kontroll over produktene siene så burde de vite man at denne opptakeren ikke var lisenspliktig da den ble kjøpt .

Man kan heller ikke være sikker på at det er kjøper som er lisenspliktig

 

Det førte til at NRK hadde berget lisens på den flere dager før jeg fik den i posten .

Ikke før det var gått nesten 1 år kom regningen for lisens. Da først fikk jeg vite at den var meldt inn.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg handler på Elkjøp er film, spill, kanskje noen kabler etc.

Alt av pc-utstyr handles på komplett. Årsak? Har kun hatt positive erfaringer med komplett i forbindelse med reklamasjon. Elkjøp derimot har vært et mareritt.

 

Selve reklamasjonen er ikke så mye å si på.

Det er en som bor i andre delen av lande først må vente 5 dager til Komplett mottar varen.

så går det en stund før de har avgjort saken

og så må man vente nye 5 dager før får ny vare

 

 

Jeg hadde en episode med komplett .

jeg kjøpte meg en kombinert HDD/DVD opptaker som tilfeldigvis også hadde en analog tuner ( som alle vet ikke fungere lengre) .

 

Komplett hadde uten å spørre eller gitt meg sjanse til å avklare lisensspørsmålet sendt inn melding om kjøpet til NRK

Hvis man har kontroll over produktene siene så burde de vite man at denne opptakeren ikke var lisenspliktig da den ble kjøpt .

Man kan heller ikke være sikker på at det er kjøper som er lisenspliktig

 

Det førte til at NRK hadde berget lisens på den flere dager før jeg fik den i posten .

Ikke før det var gått nesten 1 år kom regningen for lisens. Da først fikk jeg vite at den var meldt inn.

 

 

Akkurat den var jo ikke helt bra, men selger av ethvert tv eller opptaker her i landet er pliktig og melde inn ALT til Nrk. Så her skulle du kansje ha kjøpt den i din far sitt namn eller en annen med tv og som betaler lisens. Det hadde vært akkurat det samme om du hadde kjøpt den på elkjop eller expert oxo... :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...