Gå til innhold

Ønsker å hente ut data fra disk, tips om recovery software?

Anbefalte innlegg

Får ikke lengre kommet meg inn i Windows når jeg forsøker å starte PCen. Tidligere stod det at det var en lesefeil på disken. Nå er skjermen kun sort. Dette er ikke en ekstern disk men diske n som er innebygget på min laptop som jeg kjøpte i 2005.

Jeg har tatt ut disken og fått denne koblet til en annen data. Disken sviver og dukket opp som ikon på skjermen. Dette tok dog veldig lang tid. Den "hakker" lenge. Neste gang jeg forsøkte å koble den til dukket aldri disken opp.

Jeg fikk aldri kommet meg inn på disken. Noen som har tips om recovery software?

Elkjøp skulle ha 1000 kr for å hente ut data og jeg vil helst forsøke andre måter først :)

Endret av Hansen83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg går inn på My Computer - Manage, så kommer disken opp som "unknown" og det står not initialized. Når jeg høyreklikker på den kan jeg initialize den og velge mellom MBR og GPT som partiering. Er dette noe jeg ønsker å gjøre?

Lenke til kommentar

Når jeg går inn på My Computer - Manage, så kommer disken opp som "unknown" og det står not initialized. Når jeg høyreklikker på den kan jeg initialize den og velge mellom MBR og GPT som partiering. Er dette noe jeg ønsker å gjøre?

Tja ... Nei?

Hvis du gjør det, så overskriver du eksisterende partisjons- og filtabeller, osv. og gjør det muligens enda vanskeligere å gjenvinne viktige filer fra disken.

Først ville jeg prøvd et File Recovery-program, men det er mulig at det vil slite hvis det ikke finner noen partisjoner på disken. Så kanskje et Partition Recovery-program ville fungere enda bedre (?). Jeg har hatt hell med Active@ Partition Recovery før en gang.

Det er også mulig at du kan få disken tilbake til 100% lesbar stand ved hjelp av SpinRite, som kan snakke med disken på 'lav-nivå', selv om Windows and andre programmer ikke klarer å detektere den. Hvis det virker - noe som kan ta flere uker -, så ville jeg uansett ha kopiert ut alt fra den disken og vurdert sterkt om jeg ville kunne stole på den igjen.

Lenke til kommentar

Det programmet funket ikke. Er det SpinRite jeg bør prøve da eller noe annet først?

Jeg vet ikke om noe alternativ til SpinRite.

Det koster $89 hos grc.com, men jeg har hørt om folk som har fått pengene tilbake dersom SpinRite ikke kunne gjøre noe for dem. (Steve Gibson er real sånn.)

Lenke til kommentar

Dette er altså disken som var i min laptop. Har nå koblet den til en annen PC som ekstern disk.

"Ekstern disk" er jo ganske vagt - hvordan er den tilkoblet? Via USB?

I så fall er det mange recovery-verktøy som ikke vil kunne fungere optimalt på grunn av at USB-to-SATA adapteren "kommer i veien".

Hvis du kan, så koble laptop-disken din direkte til en SATA-port den andre PC'ens hovedkort.

(Jeg antar her at det er en SATA-disk; hvis ikke må du finne en ledig IDE-port.)

Hvis den eksterne disken er tilkoblet via eSATA, så burde det fungere like bra som en intern SATA-port.

edit: Uansett hvilket verktøy du bruker, så må du sørge for å velge riktig disk før du setter i gang noen "aktiviteter" på den. I hvert fall hvis du skal skrive til disken. Lesing er jo ganske harmløst.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Den er nå koblet via USB ja. Har satt den inn i et ekstern kabinett. Hvordan skal jeg kunne koble den inn andre stedet enn i USB-inngangene?

På samme måte som du kobler en annen SATA-disk til en SATA-konnektor på et hovedkort.

Du må altså inn i PC'en - og det sier seg vel selv at du må bruke en PC med en 'kasse' du kan komme til inni, ikke en laptop.

Alternativt, som jeg også nevnte, hvis det eksterne kabinettet har eSATA-interface i tillegg til USB, så vil det være en fordel å bruke det. (Men relativt få PC'er har eSATA-innganger, og da er du like langt.)

Lenke til kommentar

Jeg har en gammel disk, dvs ATA. Da må jeg altså inn i IDE?

Når jeg nå forsøkte å koble disken til min laptop via USB og i nytt kabinett som eksern disk så "hoppet" disken bare. Dette kan jeg altså unngå ved å koble den til via IDE?

Lenke til kommentar

Jeg har en gammel disk, dvs ATA. Da må jeg altså inn i IDE?

Når jeg nå forsøkte å koble disken til min laptop via USB og i nytt kabinett som eksern disk så "hoppet" disken bare. Dette kan jeg altså unngå ved å koble den til via IDE?

OK, ATA it is. (Eller PATA, eller IDE, kjært barn osv.)

Når du bruker et eksternt USB-kabinett, så er det USB-til-IDE-adapteren i kabinettet som prøver å oppnå kontakt med disken. Hvis disken ikke responderer på normalt vis, er det begrenset hva denne adapteren kan gjøre. Bortsett fra å prøve det samme igjen flere ganger.

Ved å koble IDE-disken direkte til hovedkortet, kan ymse software bruke et større 'ordforråd' i sine forsøk på å snakke med disken og dermed øke sjansene for å få kopiert ut data. Men det er ingen garanti for at det vil virke i alle tilfeller. Jeg har fått fikset disker med SpinRite, men jeg har også opplevd at enkelte sektorer ikke kunne 'gjenopprettes', så noen filer gikk tapt. Trøsten var at jeg fikk kopiert ut det viktigste.

Lenke til kommentar

Ok. Så du koblet inn i gammel stasjonær og kjøpte Spinrite for å hente data ut?

Nesten:

1) Jeg koblet IDE-disken inn i en annen PC

(Hvis det er 2 disker på en kabel; pass på Master/Slave settings.)

2) Jeg kjørte SpinRite for å gjøre disken lesbar

(SpinRite booter fra CD og kjører helt uavhengig av Windows)

3) Etterpå - i Windows - kunne jeg lese filer fra disken

SpinRite gjør bare operasjoner på disken - den lar deg ikke kopiere filer ut.

(Den vet ikke en gang hva filer er - den ser bare disk-sektorer.)

Min disk var såpass gammel (>5 år) at jeg ikke tok sjansen på å bruke den som systemdisk etter dette.

En disk som det har begynt å dukke opp slike feil på er suspekt i mine øyne. Dessuten var det praktisk å erstatte en 80GB IDE-disk med en 320GB SATA-disk på det tidspunktet.

edit: Hvis Windows ikke finner noen filer - eller noe filsystem - på disken etter at SpinRite er ferdig, så kan det hende at du må prøve noe File Recovery software og la det lete etter filer.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Forsøkte å koble til disken i en eldre data, for å gå rundt USB-porten men fikk ikke noe kontakt. Er alt håp da ute?

"Fikk ikke kontakt"; på hvilken måte?

Syntes ikke disken i BIOS?

Dukket den ikke opp i Windows?

Prøvde du SpinRite?

Alle disse tre har hver sin metode for å detektere disker, så selv om de ikke kan lese av Windows eller identifiseres av BIOS, så er det mulig at SpinRite kan få kontakt med den og kanskje gjøre den (delvis) lesbar slik at i hvert fall noen av filene kan hentes ut. Men det kan rett og slett hende at disken er altfor ødelagt. Umulig å si før man har prøvd.

(Beklager sent svar. Ferie og sånt.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...