Gå til innhold

Makro-objektiv til Olympus E-620

Anbefalte innlegg

Jeg er omsider i ferd med å skaffe meg et makro-objektiv og har etter en god del lesing om temaet havnet på Olympus ED 50mm F2.0 Macro som en potensiell investering. Jeg har et ønske om å kunne ta makro-foto av det meste, det være seg blomster, insekter eller busemenn for den saks skyld. Men før jeg tar en beslutning, så skulle jeg gjerne ha hørt litt erfaringer med dette objektivet, samt kvalitetsikret mine vurderinger.

• Jeg har oppfattet at brennvidde er vesentlig for distansen man kan/må holde til motivet og at stor brennvidde er nødvendig ved fotografering av insekter og andre smådyr. Vil jeg klare meg med dette objektivet, eller bør jeg gå for et med større brennvidde?
  • Er det mulig/hensiktsmessig å kompensere for brennvidden med mellomringer for å øke forstørrelsen og dermed avstand til motivet?
  • Jeg har også lest at dette objektivet egner seg til portrettfoto. I hvor stor grad stemmer dette?
  • Har dette objektivet andre begrensninger som bør vektlegges når jeg vurderer det opp imot andre alternativer.

Er det ellers noe vesentlig jeg ikke har tenkt på og bør ta stilling til? Hvis utstyrsparken min er vesentlig, så er den listet opp i profilen min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

50mm-en er et meget godt og allsidig objektiv. Dog er ikke 50mm det mest optimale til insekter; men du kan sette på Olympus sin 2x converter - da vil du få en 100m f/2.8 macro. Jeg er usikker om forstørrelsen fortsatt er 1:2. For å få 1:1 så tror jeg du må du sette inn mellomringer - f.eks. EX-25.

50mm skal være meget god til portretter da den har en fin boke; men ettersom den er meget skarp, så kan det lønne seg å ikke blende ned for mye. ellers så synes alle skavanker godt ;)

At objektivet kun har en forstørrelse på 1:2 kan være en ulempe.

Lenke til kommentar

Med en 2x converter får du 1:1 makro med et 1:2-makroobjektiv. Og får dårligere bildekvalitet pr. piksel. Men - arbeidsavstanden endrer seg ikke - det er ofte økt arbeidsavstand som er grunnen til at man velger makroobjektiv med større brennvidde.

Ellers blir en 50/2 forøvrig tilsvarende en 100/4 med 2x converter.

At objektivet "kun" er 1:2 er kun et "problem" hvis du vil ha mindre utsnitt enn tilsvarende en gammeldags filmrute.

En skarp og god 50mm vil være topp til portretter på et 43-hus.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...