Gå til innhold

Hva betyr alle tallene på objektivet?

Anbefalte innlegg

Sitter og studerer mitt Sigma APO DG 70-300 mm. Har aldri brydd meg om de tallene som står på den ene ringen. To rekker med tall, bokstaver og tegn rett ovenfor hverandre. På slutten står M og FT, så jeg antar jo at det har noe med avstand å gjøre. Og rett før er det tegnet for uendelig.

Er dette noe man skal benytte ved manuell fokusering? Har hatt kamera og objektivet i etpar år snart, så kanskje på tide at jeg setter meg inn i hvordan disse tallene skal brukes?

Red. Har jo også Nikon 55-200 mm, det objektivet har ikke noen tilsvarende tall. So what?

Endret av Nikona
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som arthon skriver er det avstand til fokus. Det er blitt vanlig at de rimeligere, og også noen ikke spesielt rimelige, objektiver bygd for autofokus lages uten en slik distanseskala, eller med en skala som er nær ubrukelig.

Du trenger ikke den skalaen når du fokuserer manuelt, men sammen med skalaen har du typisk en angivelse av dybdeskarphet for et antall blenderåpninger. Så kan du se hvor mye rundt det som er i skarpt fokus som også vil være skarpt. Det er særlig på dette punktet mange, særlig rimelige, objektiver bygd for autofokus har en fokusskala som i praksis er der mest for syns skyld.

Distanseskalaen, med angivelse av dybdeskarphet ved ulike blendere, er ekstremt nyttig når man må satse på å forhåndsinnstille avstand og dybdeksarphet i god tid før motivet er på plass, og så være klar og bare vente og håpe at motivet vil dukke opp på ønsket avstand. Prøv å kikk på dyrere, eventuelt eldre, optikk som er bygd for å være gode til manuellfokus.

Det kan være nyttig å prefokusere på ønsket avstand også med mer moderne kameraer, og så starte et serieopptak i det et hurtig motiv kommer inn mot fokuspunktet. Still fokus (og eventuelt blender i A, eller lukkertid i T eller S), slå over på manuellfokus så ikke fokus flytter seg når du trykker utløseren halvt ned og vent, vent, vent, .... skyt! :) Kjekt å være fortrolig med den teknikken. :yes:

Lenke til kommentar

Bare hyggelig. Men - skalaen er for de fleste noe man sjelden bruker - man bruker autofokus, og ignorerer skalaen. Men - til noen typer fotografi er det genialt. For eksempel til gatefotografi, hvor man kan kikke ned på kameraet og vri fokus til riktig avstand ut fra sånn ca i meter og så ta bildet - uten å løfte kameraet til øyet.. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...