Gå til innhold

Rødfarge et problem?


Anbefalte innlegg

Betyr det da at en ikke kan forholde seg til den optisk søkeren? Da jeg tok bilder med film, så fikk jeg det jeg så i søkeren/stillte inn etter. Da kan det jo ikke være noe samsvar mellom søker og bildebrikke? Hva er da vitsen med en optisk søker? Jeg stiller jo skarpt og annet, etter den. Kansje man skal gå over til sånne kameraer som GH2 eller lignende? Der ser man jo bildet på lcd skjerm. Jeg synes dette virker meget rart.

Nei, du hadde den eksakt samme problemstillingen med analoge kameraer - der måtte man også justere hvitbalanse og eksponering i etterbehandlingen, og hadde der enda dårligere muligheter til dette en på digitale kameraer.

 

Du mangler bare litt erfaring i å eksponere. Til enkelte motiver skal man bruke eksponeringskompensasjon - når du skal ta high key-bilder low key-bilder eller det er annet som forvirrer lysmåleren. Som sterke farger fra blomster.

Og så - for fjerde gang eller noe sånt: Sett eksponeringskompensasjonen til minus ett blendertrinn når du tar sånne bilder, og så er problemet løst!

 

Gå ut og prøv!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være lurt å lære litt om det grunnleggende fototekniske, i stedet for å skylde på utstyret. Tror ikke bildene blir bedre av å resette kameraet, men jeg tror de blir bedre hvis du følger tipsene som er ramset opp i tråden her. ND7k er et glimrende kamera, men man bør i hvertfall ha grunnleggende fotokunnskaper for at det skal skinne..

Lenke til kommentar

 

Ja, det er sånn mange av bildene blir. Blomstene ser fine ut i søkeren, men når bilde skal vises på flatskjermen etterpå, så er det noe helt annet. Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Trodde nå det du så i søkeren var det du fikk som bilde?

 

 

Hvilket program bruker du til å "behandle" bildet med?

 

Legger ved et par eksempler av samme bilde, men med forskjellig behandling...

 

post-226353-0-34235600-1309692062_thumb.jpg

 

Jeg ser bildene rett fra kamera. Da jeg forventer at bildene blir slik jeg har stillt de inn, og sett de i søkeren. Å forandre på de i etterkant blir en annen sak. Jeg er ute etter å få bilder slik jeg ser de i søkeren/som kameraet forteller/viser meg. Slik at jeg vet hva jeg får. Å rette opp kamera feil etterpå, blir for meg litt uforståelig. Hva er da vitsen med et dyrt kamera? Jeg kan forstå å rette opp feil som jeg selv har gjort. Men ikke når kameraet forteller meg at det er bra(det jeg ser i søkeren). Når det gjelder foto program, så har jeg brukt photoshop. For meg så blir det tungvinnt og meningsløst å måtte behandle alle bilder i etterkant. Da mener jeg at kameraet ikke funker som det skal. Men det kan være morro å fikse på bilder, slik at de får et annet utseende. Litt sånn kunstneriskt, eller annet.

 

post-226353-0-56210200-1309692079_thumb.jpg

 

 

Her er orginalen:

 

post-226353-0-09229400-1309692698_thumb.jpg

 

Det kan være lurt å lære litt om det grunnleggende fototekniske, i stedet for å skylde på utstyret. Tror ikke bildene blir bedre av å resette kameraet, men jeg tror de blir bedre hvis du følger tipsene som er ramset opp i tråden her. ND7k er et glimrende kamera, men man bør i hvertfall ha grunnleggende fotokunnskaper for at det skal skinne..

 

Bildene skinner i søkeren de.

Lenke til kommentar

Klart du kan forholde deg til den optiske søkeren! Men den kan jo ikke gi deg noe informasjon om hva som skjer på sensoren, med mindre du kan få et histogram-overlay i søkeren da.

 

En ting som hjelper på akkurat dette problemet med film, er at film er mer tilgivende når det begynner å bli for mye lys. Ettersom kornene i filmen begynner å fylles med lys, blir de litt mindre påvirket av mer lys. Og kornene overlapper. Når sensorpixlene er fulle, så er de fulle, og det kan godt vare kun f.eks de røde pixlene i et område som er fulle, mens det er plenty igjen å gå på i de grønne og blå. Siden de digitale bildene generelt blir bedre av å legge eksponeringen mot høyre, og siden eksponeringsautomatikken bruker gjennomsnitt av de tre fargekanalene, så blir enkelte motiver mer utsatt enn andre, og noen kameraer håndterer akkurat denne situasjonen litt dårligere selv enn andre kameraer. Det vil per konsekvens si at det håndterer visse andre situasjoner bedre enn de som håndterer dette problemet.

 

Det koker altså ned til at vi alltid må bli kjent med nye kamera i forhold til gamle situasjoner, de som betyr noe for hver av oss. Og i forhold til stiluttrykk. Jeg er vanligvis ikke så bekymret for hverken utbrente høylys eller gjengrodde skygger, men skal jeg ta et sjangerbilde som f.eks. blomsterbilde bør jeg jo forholde meg til kameraets egenskaper og sjangerens krav.

 

Ingen kameraer ville hatt innstilling for eksponeringskompensasjon hvis eksponeringsautomatikken alltid kunne ha rett. Så vi må lære det. For hvert eneste kamera vi skal bruke seriøst.

Lenke til kommentar

Klart du kan forholde deg til den optiske søkeren! Men den kan jo ikke gi deg noe informasjon om hva som skjer på sensoren, med mindre du kan få et histogram-overlay i søkeren da.

 

En ting som hjelper på akkurat dette problemet med film, er at film er mer tilgivende når det begynner å bli for mye lys. Ettersom kornene i filmen begynner å fylles med lys, blir de litt mindre påvirket av mer lys. Og kornene overlapper. Når sensorpixlene er fulle, så er de fulle, og det kan godt vare kun f.eks de røde pixlene i et område som er fulle, mens det er plenty igjen å gå på i de grønne og blå. Siden de digitale bildene generelt blir bedre av å legge eksponeringen mot høyre, og siden eksponeringsautomatikken bruker gjennomsnitt av de tre fargekanalene, så blir enkelte motiver mer utsatt enn andre, og noen kameraer håndterer akkurat denne situasjonen litt dårligere selv enn andre kameraer. Det vil per konsekvens si at det håndterer visse andre situasjoner bedre enn de som håndterer dette problemet.

 

Det koker altså ned til at vi alltid må bli kjent med nye kamera i forhold til gamle situasjoner, de som betyr noe for hver av oss. Og i forhold til stiluttrykk. Jeg er vanligvis ikke så bekymret for hverken utbrente høylys eller gjengrodde skygger, men skal jeg ta et sjangerbilde som f.eks. blomsterbilde bør jeg jo forholde meg til kameraets egenskaper og sjangerens krav.

 

Ingen kameraer ville hatt innstilling for eksponeringskompensasjon hvis eksponeringsautomatikken alltid kunne ha rett. Så vi må lære det. For hvert eneste kamera vi skal bruke seriøst.

 

Ja, jeg har brukt film kameraer i alle år. Jeg får nå lære meg digitale kameraer. Det er tydeligvis noe annet.

Jeg snakket med en erfaren som fortsatt sverger til film, han sa at digitalt er plastikk. Og noen ganger så ser det faktiskt sånn ut :) . Men jeg er ellers ganske så fornøyd med hva D7000 gir. Så jeg får bryne meg enda mere på saken. Så nå skal jeg ta mange blomster bilder med forskjellige innstillinger, og se hva det gir. Og da finne en egnet innstilling for det. Da får jeg bare takke så mye for alle svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det viktigste her er som sagt å ikke overeksponere noen kanaler.

 

Se på histogrammet - både Rødt, Grønt og Blått (bilde fra dpreview):

play_rgb.jpg

 

Se på hver enkelt kanal og se at ingen er utbrent - her er tre grafer - for mørk, passe og for lys:

toodark_histogram.jpg

justright_histogram.jpg

toobright_histogram.jpg

 

Er det utbrent (altså som siste bilde, med høye linjer helt til høyre), så ta et mørkere bilde - juster ned eksponeringsjusteringen.

 

Igjen - dette er det du skal gjøre for å unngå utbrente farger - det er heller ikke vanskelig, hvis du bare prøver.

 

Her er et klipp som forklarer eksponeringsjustering på en D7000:

http://www.youtube.com/watch?v=XOuOtZ9f6Kw

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det viktigste her er som sagt å ikke overeksponere noen kanaler.

 

Se på histogrammet - både Rødt, Grønt og Blått (bilde fra dpreview):

play_rgb.jpg

 

Se på hver enkelt kanal og se at ingen er utbrent - her er tre grafer - for mørk, passe og for lys:

toodark_histogram.jpg

justright_histogram.jpg

toobright_histogram.jpg

 

Er det utbrent (altså som siste bilde, med høye linjer helt til høyre), så ta et mørkere bilde - juster ned eksponeringsjusteringen.

 

Igjen - dette er det du skal gjøre for å unngå utbrente farger - det er heller ikke vanskelig, hvis du bare prøver.

 

Her er et klipp som forklarer eksponeringsjustering på en D7000:

http://www.youtube.com/watch?v=XOuOtZ9f6Kw

 

Flotte greier. Da får jeg ta en dag sola titter frem og teste litt. Det er litt uvannt å kunne justere "filmen" i kamera liksom. Masse innstillinger der som påvirker både det ene og det andre. Kansje det går an å ta bilde av blomster med hdr? Men da må vel blomsten stå helt vind stille, og kamera på stativ, med fjern utløser?

Disse histogrammene er ukjent for meg. Men finner vel ut av det og. Det var jo en del nyttig info på siden du la ut. Skal legge ut nye bilder, så fort jeg får testet ut litt.

Takker så mye for hjelpen så langt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å bruke HDR - du skal bare dempe eksponeringen litt. Med eksakt samme funksjon man også har på analoge speilreflekser, forresten. Eksponeringsjustering er ikke å justere filmen - det er å be lysmåleren velge blender og lukker for å få det litt lysere eller mørkere enn den pleier. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eksponeringsjustering er ikke å justere filmen - det er å be lysmåleren velge blender og lukker for å få det litt lysere eller mørkere enn den pleier. :)

 

Jeg tenker på allt det andre en kan justere i kameraet. Eksponerings justering har jeg brukt mange ganger på manuelle kameraer. Så jeg kjenner godt til det. Jeg prøved også det på noen blomster, men syntes da at enkelte partier ble for mørkt igjen. Men jeg skal nå teste litt nøyere, og ta mange flere bilder i forskjellige innstillinger. Så får vi se.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe du alltid skal bruke - bare hvis histogrammet viser utbrente kanaler.

 

Vil som sagt anbefale å kikke på å skyte i Raw - så er det deg og ikke kameraet som "fremkaller" dataene fra sensoren - og så får du mer kontroll på både hvitbalanse og eksponering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, jeg har brukt film kameraer i alle år. Jeg får nå lære meg digitale kameraer. Det er tydeligvis noe annet.

 

 

Ikke vær lei deg, du er ikke den eneste som har gått på en sådan smell :)

 

Har selv brukt film siden mitten av 70 tallet og fikke et stort sjokk når jeg gikk over til digital, tar en stund å venne seg til nye tekniker og postproduksjon "etterbehandling".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...