Gå til innhold

Langfossen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liker deg på fjellturer du også ser jeg! Bildet fattet umiddelbar interesse med all sin farveprakt og struktur, og ståstedet var et godt valg. Vrient lys, men taklet det greit. Dette er et bilde jeg nok selv ville ha fremvist så naturlig som mulig, nok av både dynamikk og dramatikk her.

Men samma kan det værra... - for ser dette er en test - og merket du noe forskjell med 240dpi? Har aldri tenkt over dette med dpi - trodde det i utg. punktet kun hadde med print å gjøre...?? Og kan det stemme at 300dpi er en slags "standard"?

Lenke til kommentar

Dette med 300 dpi har, som du sier bare å gjøre med trykking.

Men det har hendt at jeg har lastet opp bilder som jeg ikke har kjørt gjennom "Save fore web and devices, og da har bildene kommet ut med noen merkelige farger når de dukket opp på nettet.

Men jeg vet ikke om dette skylles dpi verdien eller ikke.

Men her gikk det jo bra ..... så da er ikke det noe å bekymre seg for.

Hva som er naturlig eller ikke - hmmm - ja det er jo et vrient spørsmål :)

Når jeg står å ser på naturen, opplever jeg øyeblikket så inntenst og sterkt. Men når jeg kommer hjem og ser bildene, blir jeg alltid skuffet - for det var jo ikke slik jeg såg det.

Derfor må jeg redigere og "fargelegge" bildet for å få fram det jeg opplevde og slik jeg såg det.'

Men nå er kanskje jeg er "fargerik" person :)

Lenke til kommentar

Synd det ikke går an å svare under selve innlegget, så det får bli en egen kommentar!

Det du nevner at bilder fremstår kjedeligere og med mindre punsj på skjermen enn det man opplevde under tagning er jo akkurat det som har irritert meg over lengre tid - og som jeg ikke uten videre har villet godta. Derfor har jeg brukt drøssevis av timer på å finne en god oppskrift som fungerer for meg, og det har jeg jo funnet. Tipper du har lest mitt "korte" innlegg som svar på din evaluering av mitt bilde "Haugfoss", det er i hvertfall en fremgangsmåte som gjør at raw-fila fremstår som like flott som opplevd under tagning.

Her er link: http://www.digit.no/wip4/haugfoss/uid.epl?pid=124618&s=new&uiid=146514

Neste bilde jeg legger ut er også fra Bergsjøstølen, og eneste som der er foretatt i etterbehandling er en lett støyfjerning på himmel. Har ellers ikke trykket på en eneste knapp i PS eller noe annet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...