Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Dekker forsikringen min dette?

Anbefalte innlegg

Hei,

Igår kveld, så klarte jeg å kræsje inn i en campingvogn, kjørte i en tunnelen, kommer rundt svingen der står det en campingvogn som står dønn stille(det er 60km i timen som er grensen)fordi den nettopp hadde sluppet fram en lastebil, der er to felt som blir til en, jeg så situasjonen og bråbemste med engang, men pga dt var vått på veien så sklei jeg non ekstra meter og traff støttfangern til denne campingvonga som stod stille..lite skade på hans, mer på min.

Vi ble ikke enige om hvem sin feil det var, men jeg sa at jg veit at som regel så er den som kommer bakfra sin skyld..

Og forsikringselskapet vil ikke si no før de har mottat skademeldingene..Uansett til saken..

Skade på min er panseret og støttfangern som må fikses..

Har snakket med forsikringselskapet, og dette var greit de dekker alt, skal kun betale egenandel og sefff går ned i bonus i 3 år så tilbake der jeg var.

Det jeg lurer på:

Er at jeg også har noe rust på bilen og en bulk bak på bilen der en hadde bulka i meg og stukket av..

Kan jeg få forsikringselskapet til å dekke rusten, den ene bulken pluss de skadene jeg fikk i ulykken?

hvis ja, betaler jeg no ekstra, forsikringsbonusen går enda mer ned?

og ja jeg har full kasko..

Håper på svar :)

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må regne om det lønner seg å ta det på forsikringen. Nå vet ikke jeg hvor mye du har i årsforsikring, 3 års bonustap utgjør vel 30 %, om du ikke bytter forsikringsselskap hver 7. mnd for å hoppe ekstra ofte.

Antar du da er nede på 20 % igjen. Da vil du over 10 år tape ca. 1,5 år i total forsikringspremie på bil. Med andre ord, er forsikringen din på 15k i året, koster det deg 22,5k+ egenandel å bruke forsikringen. Om skadene er på 15k, lønner det seg å betale dette av egen lomme.

:edit:

I total forsikringspremie menes forsikring uten % rabatt som følge av skadefri kjøring.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener, jeg hadde 70% på forsikringspremien, og detter nå ned til 40%, og om 3 år så er jeg tilbake til 70%..

Dette koster meg 7300,- ekstra fordelt på 3 år..

Egenandel er på 4000,- dette skal jeg da betale til verksted hvis jeg evt skulle velge å bruke forsikringen min..Betaler jeg før eller etter de har fiksa bilen?

kan jeg ta med rusten og bulken i samme slengen nå som den skal fikses? Eller vil dette koste meg mer?

Lenke til kommentar

Det sovehest sier her PrettyBoy, er at du må regne på flere faktorer for å se om det lønner seg å bruke forsikringen eller ikke.

Du regne følgende kriterier inn i "lønnsomhetsmodellen" din.

1. Hva koster det å reparere skaden din hos et verksted forsikringsselskapet ditt har godkjent.

2. hva er egenandelen din?

f.eks koster det 20 000kr å reparere skaden, får du dekket 16 000kr om egenandelen din er 4000kr.

3. Hva koster det deg å gå ned i bonus? sett at en bilforsikring koster 100kr pr år, å du har 50% bonus, betaler du 50kr i året for forsikringen din. Har du 75% betaler du 25kr osv.

Du går ned 30% i bonus etter å har brukt forsikringen, dvs at om du tildigere hadde 50% bonus, har du i dag 20% (ved neste hovedforfall), og betaler 80kr i året for forsikring, og ikke 50kr. Så hva taper du?

jo, du taper ikke bare 3 år med opptjening, men også det forsikringspremien din ville gått ned i framtiden om du ikke har hatt en skade.

sett at du ikke hadde krasjet, og bonusen din er 50% i dag, ville du hatt 70% år 2 om tre år, noe som vil tilsi en forsikringspremie på 30kr (om vi fortsetter med 100lapp eksempelet)

Istedet går du ned til 20% og betaler 80 kr år 1 (etter skade), 70kr år 2, og 60kr år 3.

Dette tapet må du også regne med.

Over til det jeg tror du lurer mest på: Nei, du kan ikke ta andre skader på forsikringen. Det er klart at om du hadde hatt andre riper på panseret du må fikse, hadde dette gått på det samme, men du kan ikke ta med andre skader og tro forsikringsselkapet betaler det sånn uten videre. De driver ikke veldedighet. :-)

Selskapet står for skadene du pådro deg i kræsjet, verken mer eller mindre.

Tips: om bilen din er relativt ny, kan forsikringsselskapet dekke verditap på bilen etter en skade da bilen sannsynligvis har redusert verdi etter en skade. Gjelder kun relativt nye biler.

Lenke til kommentar

Han en kamerat som krasjet inn i en annen bil. Der var det skader for rundt 30k totalt på begge biler (altså 10+20 eller tilsvarende).

Kameraten min valgte å ta dette selv (betalte for reparasjon av skader til den andre part), fordi han selv gikk med planer om å kjøpe en ny sprekere bil etterhvert. Han hadde rundt 8k i forsikring på dagens bil, og den nye bilen han så på ville ha en årsforsikring uten bonus på rundt 25k.

I forhold til egenandel og planer om ny bil, ville det ikke svare seg for han å bruke forsikring med tanke på kjøp av ny bil. Dette er noe man bør ta med i en beregning, gitt at man har planer om å kjøpe ny bil i løpet av de neste årene... =)

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar, nå ble jeg veeldig usikker her på hva jeg skal gjøre?

Egenandelen min er på 4000,- og jeg har bonus på 70% som da vil gå ned til 40%. Skjønner at jeg taper penger.

Nå vet jeg ikke hvor mye det koster å repare bilen, hva anbefaler dere at jeg gjør da? Skal jeg forstå spørre verkstedet om hvor mye det koster å fikse det? og muligens betale av egen lomme på min egen bil?

Hva med den andre bilen jeg klarte å skade? skal jeg da også dekke dette av min egen lomme, eller kan forsikringselskapet dekke dette uten at jeg taper no bonus?

Lenke til kommentar

Når du uansett har skyld i skaden, vil du uansett få en bonussmell, så da er det bare å bruke forsikringen. Din skyld dekkes av ansvarsforsikringen din, så bonusen din vil uansett få seg en smell.

Ganske rett fram for deg dette, bruk forsikringen og aksepter tapet.

tvilstilfeller er når du skader egen bil uten motpart (utforkjøringer o.l.), eller uten at man trenger å reparere bilen. (lakkskader osv)

Om du dekker begge skadene av egen lomme, må dette i såfall skje svart.

Lenke til kommentar

Få takst på reparasjon av både din og bilen du traff, så vil du fortere kunne se om dette er noe du vil betale selv eller ta på forsikring.

Bilen du traff, må uansett gjøres noe med (hvis du ikke klarer å bestille bileier..) Så få den på verksted og få takst! Samme gjør du med din hvis det er skader som må gjøres noe med.

Ang rust og andre skader kan du få verkstedet til å gjøre dette med det samme (trolig billigere enn å gjøre det alene) Men du må betale for dette selv (så fremt det ikke er "inni" skaden nå)

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

takk for svar folkens:

Bilen du traff, må uansett gjøres noe med (hvis du ikke klarer å bestille bileier..) Så få den på verksted og få takst! Samme gjør du med din hvis det er skader som må gjøres noe med.
Bileiern jeg traff bor ikke i oslo, ålesund tror jeg det var, og jeg bor i oslo, så får nok takstert bilen hans her i oslo..han velger nok selv hvilke verksted han vil dra til, har det noe å si om han velger en billig verksted eller en dyrere en? for min forsikring/bonus/penger?

Hvis jeg uansett mister bonus, så ser jeg ikke no grunn til at jeg skal selv betale for mine skader på bilen?

Lenke til kommentar

Hvis du skal slippe å miste bonus, må du betale for hans og dine skade fra egen lomme. Betaler du selv for skaden, så kan du velge verksted selv (mulig litt vanskeligere å få han fra Ålesund til å komme til Oslo for å reparere bilen) Det er også ikke garantert at han godtar å velge et "billig" verksted, kanskje merkeverksted er foretrukket.

Skal du igjennom forsikringen, så får de velge hvor det skjer.

Lenke til kommentar

Hvis du skal slippe å miste bonus, må du betale for hans og dine skade fra egen lomme. Betaler du selv for skaden, så kan du velge verksted selv (mulig litt vanskeligere å få han fra Ålesund til å komme til Oslo for å reparere bilen) Det er også ikke garantert at han godtar å velge et "billig" verksted, kanskje merkeverksted er foretrukket.

Skal du igjennom forsikringen, så får de velge hvor det skjer.

Ja ok, tusen takk for svar, kjipe greier men f!#¤"#¤ sånt skjer, og akkuratt nå skjedde det med meg..

Får vel godta å miste bonus og la forsikring betale skadene og jeg betaler egenandel, bye bye 70% :(

Lenke til kommentar

Når du uansett har skyld i skaden, vil du uansett få en bonussmell, så da er det bare å bruke forsikringen. Din skyld dekkes av ansvarsforsikringen din, så bonusen din vil uansett få seg en smell.

Ganske rett fram for deg dette, bruk forsikringen og aksepter tapet.

tvilstilfeller er når du skader egen bil uten motpart (utforkjøringer o.l.), eller uten at man trenger å reparere bilen. (lakkskader osv)

Om du dekker begge skadene av egen lomme, må dette i såfall skje svart.

Du kan fint betale for skadene av egen lomme uten å ta det svart!

Husk det som blei nevnt over her, at om du spør verkstedet pent om å rette de feila som er bak på bilen din også, så blir det garantert billigere å ta det i samme slengen siden sprøyta allerede må svinges på forsikringsselskapets regning..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Frister å prøve da, men vet ikke om jeg tør, kanskje jeg blir tatt for svindling?? hehe..F.eks jeg kontakter et forsikringsselskap og sier hei jeg vil bytte over bla bla.har så så mye bonus..Ha tar jo saken vidre med dem, pluss at det tar 30dager før overføring blir gjennomfør..Vet ikke jeg ass..

Lenke til kommentar

Håper det bare frister å prøve - det er nettopp alle de som gjør sånn som du er fristet til som gjør at forsikringer blir så dyrt.

SÅ du må nok bare respektere de regler som gjelder og forholde deg til det. Forsikring er jo ikke veldedighet!

Lenke til kommentar

Frister å prøve da, men vet ikke om jeg tør, kanskje jeg blir tatt for svindling?? hehe..F.eks jeg kontakter et forsikringsselskap og sier hei jeg vil bytte over bla bla.har så så mye bonus..Ha tar jo saken vidre med dem, pluss at det tar 30dager før overføring blir gjennomfør..Vet ikke jeg ass..

Når et forsikringsselskap henter over bilen din, må de sende en bonusforespørsel til ditt gamle selskap. Der vil ditt gamle selskap opplyse om hvilken bonus du har krav på.

Du kommer deg med andre ord ikke unna.

Det er ikke slik at du bare kan si at "jeg har 70% bonus", så tar de det for god fisk. Det må dokumenteres av ditt gamle selskap. Ditt gamle selskap finner de gjennom å søke på registreringsnummeret hos biltilsynet, der står det hvem som har "trygden" på bilen, eller med andre ord hvem som står med ansvaret om du kræsjer.

Lenke til kommentar

Var hos mekanikern på fredag, og sa at jeg har noe problemer med startern på bilen, dette er noe jeg aldri har hatt problemer med før, og at det har skjedd etter jeg kræsja..Men han mener at jeg må sende bilen inn på service fordi det kan ikke ha kommet av kræsjet :/

Hvordan kan ha si no sånt? Eller kan han det? Og mener at jeg må dekke dette selv evt? Og kan ikke bruke forsikringen min på det?

Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...