Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

blir kastet ut før leiekontraktens utløpelse

Daned

Anbefalte innlegg

God dag damer og herrer.

Jeg har i den siste måneden hatt en vennine overnattende hos meg siden hun ikke hadde noe sted å bo, hun har ikke betalt noe husleie ovenfor meg, så jeg går ut ifra at det ikke teller som "gjenboer"

utleier har ikke sendt skriftlig beskjed om at forholdet skulle oppholdes(person kastes ut),

i går tok utleier seg inn i boligen og kastet henne ut med makt, og deretter ringte til meg og sa at jeg har brutt kontrakten og har til søndag på meg til å flytte ut, ut ifra det jeg kan se på kontrakten har jeg ikke brutt avtalen, og har heller ikke fått utkastelses beskjed skriftelig, utleier påstår også at jeg skal betale husleie for den måneden jeg ikke er i boligen pga utkastelse, har han krav på dette?

har lest på lovdata men ble ikke noe mindre forvirret pga måten loven er skrevet på.

Endret av Daned
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns det er urimlig at man skal både betale for den måneden frem i tid og bli kastet ut.

Hvordan kan personen kreve dette er for meg et mysterium.

Muligens personen går da til rettsak, men jeg syns det høres urimlig ut.

Så hvis personen kaster deg ut på dagen så syns jeg personen bør dekke tapet til han får ny leietaker.

Men er du midt i en leiemåned forstår jeg hvorfor personen teller det som en ekstra måned.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hva sier leieavtalen?

siste frist for utkastelse jeg fikk muntlig var dagen etter start på ny leiemåned, og leieavtalen sier at kontrakten ikke kan sies opp av noen av partene før avtalen går ut.

Lenke til kommentar

Denne paragrafen i husleieloven er et bra sted å begynne:

http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#7-1

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Tar man inn en venninne som ikke er å regne som "samboer" eller familie, så skal man altså varsle utleier, så han hun kan godkjenne dette. Og utleier kan vanskelig nekte å godkjenne. Er dette en knøttliten hybel kun egnet for en person, kan utleier ha saklig grunn. Står det i tillegg i leieavtalen at den skal brukes som bolig for maks en person, har du også brutt avtalen, sier leieavtalen noe om dette?

Hva som siktes til med "vedkommende persons forhold" kan man lure på, det er neppe nok at utleier ikke liker trynet på venninna, er det noe ved henne som gjør at hun er til fare eller plage for eiendommen eller andre beboere?

Ellers kan man anta at å ta seg inn i leiligheten å kaste noen ut med makt bryter med husleielovens § 5-6 om utleiers adgang til boligen.

Utleier kan heve leieforholdet ved vesentlig mislighold fra leieren side (§ 9-9). I dette tilfellet er bokstav c) i § 9-9 mest relevant:

c) leieren uten å ha rett til det helt eller delvis overlater bruken av husrommet til andre og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør,

Du skal altså først ha fått skriftlig advarsel om at utleier vil ha venninna ut før hun kastes ut, har dere det? Har du ignorert en slik advarsel, kan leieavtalen heves, og du selv kan pålegges å flytte umiddelbart, men det skal gjøres skriftlig:

En erklæring om at utleieren hever leieavtalen, skal være skriftlig. Den kan pålegge leieren straks å flytte og levere husrommet tilbake. I erklæringen skal grunnen til å heve leieavtalen oppgis.

Dersom utleier hever avtalen på saklig grunnlag og korrekt måte, kan han/hun faktisk kreve at du betaler leie han/hun ellers vil tape mens boligen står tom:

Blir leieavtalen hevet, er leieren ansvarlig for utlegg, tapt leie o.l. etter bestemmelsene i § 5-8.

Jeg er ikke jurist, kun erfaren leieboer og nå utleier, men dersom dere ikke verken har fått skriftlig advarsel om at venninna bør flytte eller skriftlig erklæring om heving, så kan dere skrive et brev hvor dere henviser til disse paragrafene og sier at dere anser dette som en ulovlig utkaselse, og bli boende begge to.

Om dere har annet sted å bo og ønsker å forlate stedet for å unngå mer tøbbel. kan dere muligens skrive at dere samtykker i å avslutte leiavtalen før tiden, men at dere bestrider kravet om leie for tiden etter at dere flytter ut da leieavtalen verket er oppsagt eller hevet på en måte som tilsvarer husleieavtalens formkrav til oppsigelse eller heving. (Jurister: Tror dere denne er holdbar, eller er det et dårlig råd?)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Du skal altså først ha fått skriftlig advarsel om at utleier vil ha venninna ut før hun kastes ut, har dere det? Har du ignorert en slik advarsel, kan leieavtalen heves, og du selv kan pålegges å flytte umiddelbart, men det skal gjøres skriftlig:

har ikke fått noen skriftlig advarsel, men har jeg også fortstått det riktig at det er fylkesmann\politi som må ta seg av utkastelsen uansett og ikke utleieren?

Lenke til kommentar

har ikke fått noen skriftlig advarsel, men har jeg også fortstått det riktig at det er fylkesmann\politi som må ta seg av utkastelsen uansett og ikke utleieren?

som skrevet ovenfor. Utleier kan kaste dere ut dersom h*n har fulgt riktgi prosedyre med skriftelig varsel osv. uten politi/fylkesmann.

men h*n kan ikke ta seg inn i leiligheten med makt og hive dere ut.

du kan anmelde han for brudd på huseier loven. og din venninne som ble kastet ut, dersom hun ble fysisk dradd ut, kan også hun legge inn anmeldelse. (sannsyneligvis blir saken henlagt pga bevisets stilling, med mindre hun har blå merker etter hradt grep)

Lenke til kommentar

Dersom utleier brukte fysisk makt eller truet med fysisk makt når han kastet ut din venninne bør hun anmelde ham.

Når utleier tar seg inn i boligen uten rett eller tillatelse bør du sende en skriftlig melding om at hvis det skjer igjen vil du skifte låsen for utleiers regning. Hvis han faktisk la hånd på gjesten din ville det etter min mening være greit skifte lås med en gang - man kan ikke bo et sted der utleier tar seg inn og angriper folk i boligen.

Hvis venninna skal bo der lengre er det bare å sende en søknad til utleier om opptak i husstanden. Som Svinks sa kan utleier bare nekte dersom "persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket". (Men det kan bli et problem at hun har flyttet inn før godkjenning, særlig hvis utleier får sendt en korrekt skriftlig advarsel om at "forholdets skal bringes til opphør" etter husleieloven.)

Det kommer forøvrig an på situasjonen om det faktisk er snakk om opptak i husstand: "Opptak i husstand foreligger når en eller flere personer flytter inn til leieren med det formål at partene skal samarbeide om dagliglivets gjøremål, og at de til en viss grad skal ha felles økonomi." http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/dok/regpubl/otprp/19971998/otprp-nr-82-1997-98-/11.html?id=159246 .

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

... har jeg også fortstått det riktig at det er fylkesmann\politi som må ta seg av utkastelsen uansett og ikke utleieren?

Utleieren kan selvsagt skriftlig både si opp og heve en leieavtale etter visse regler, og det fører som regel til at beboerne flytter. Men om det blir en konflikt der beboerne nekter å flytte, er det namsmannen, som man de fleste steder finner hos politiet, som skal kontaktes og har myndighet til å sette makt bak utkastelsen, som i de aller fleste tilfeller vil skje uten at noen bokstavelig talt trenger å kastes, dras eller bæres ut av boligen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...