Gå til innhold

Til dere som har fullfoert foerstegangstjenesten:

t_man

Anbefalte innlegg

Hei !

Skal selv avtjene foerstegangstjenesten min fra hoesten av (sambandsbataljonen, indre troms), har derfor ett spoersmaal;

Har kommet inn paa det studiumet jeg mest oensket og har sendt soeknad om utsettelse av denne studieplassen til neste aar. Siden jeg blir 20 neste aar i tillegg til at jeg fullfoerer (?) tjenesten, skulle jeg med dette kasere inn 5 poeng. Vil jeg ha med meg disse poengene (om jeg velger aa soeke neste aar igjen) paa primaerkota eller ordinaerkvota?

Hadde vaert fint om bare de som har fullfoert forstegangstjenesten og har soekt paa hoyere utdannelse, svarer (med mindre du har noe ille viktig paa hjertet).

Takk for hjelpen!

PS: Beklager mangel paa norske tegnen, da jeg er paa ferie :-)

EDIT: Faar en alderspoeng fra fyllte 20 aar (altsaa at en er 20 naar en soeker) eller fra det aaret en fyller 20 (er 19 naar en soeker, men blir 20 i samme aar)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hvis du er 84 modell, får vil du da få 2 alderspoeng + 3 poeng for militærtjeneste. Dessuten så får du muligheten til å konkurrere både i primær- og ordinærvitnemålskvoten. SO regner fordeler først ut etter primærvitnemål, og hvis du ikke kommer inn på den, blir du kastet inn igjen i bunken når ordinærvitnemålskvoten regnes ut.

Er 83 modell, og har nettopp blitt ferdig med mil. tjeneste i samband selv. Jeg var på Lillehammer vel å merke, men jeg har et tips: kom deg over i en annen avdeling! Samband er gørr kjedelig!!! Men sersjantene du får, er greie, de har nemlig vært på BS på Lillehammer, og vi har hatt en del med dem å gjøre. De fleste er faktisk oppegående (noe jeg ikke kan si om alle befal!)

Håper dette var litt oppklarende..

Lenke til kommentar

Takker for svar !

Er selv 84-modell. Altsaa faar jeg 5 poeng, men disse poengene vil jeg _kun_ ha med meg i ordinaer kvota ikke sant?

Til slutt: Hvilken avdeling anbefaler du at jeg soeker meg over til? (etter rekrutten?). Har selv tenkt paa elektronisk krigfoering. Har du andre forslag?

Hadde ogsaa vaert fint om du kunne si litt om hvordan aaret hadde vaert? Hva gjorde du/dere? Fysisk anstrengende? laererikt? ++

Takk for hjelpen !

Lenke til kommentar
Hvis du hadde 4,4 i snitt vil 5 poeng si at du får 4,9 i snitt i stedet

Akkurat slik jeg trodde det var. Da åler jeg meg opp på lusne 3,6 i snitt :-?

Møkkalærere! Klarte ikke å motivere meg til å gjøre noe fornuftig. ****** ta CM-serien + FPS'er ;)

Lenke til kommentar
Maks pott av tilleggspoeng er 19.. dvs at du kan få 5,0 i snitt hvis du bare samler poeng!

Ja, men hvordan i huleste skal jeg kunne samle så mye poeng? Kan jo ikke basere meg på 3 poeng fra militæret, og 2 alderspoeng per år. Noen tips?

Har vært mye i kontakt med en skole i Seattle, og de mener det er greit nok for meg å komme inn med et snitt på 3,5 ca, fordi jeg er norsk! Greit nok for meg liksom, men et høyre snitt er alltid kjekt å dra med seg :smile:

Lenke til kommentar
hmm.. hvorfår ikke droppe hele militertjenesten? er d bare det det går på? at du øker snittet ditt me 0,noesmått?

</14iss mentalitet>

Nei, det handler også om å lære noe, bli mer selvstendig. Dessuten kan faktisk en halv karakter bety noe.

Lenke til kommentar
hmm.. ja .. det er mulig.. jeg liker liksom ikke tanken på militeret.. et år er lang tid.. noen tips? å er d fare får å bli inkaldt til tjeneste etter verneplikt? (ett år) kan man i så fall ungå det?

Likte ikke tanken på militæret da jeg var "liten" heller, men jeg gleder meg faktisk nå. Bare noen få dager igjen :smile:

Man pleier å bli innkalt til repetisjonsøvelser med noen års mellomrom til man er rundt 40 eller noe slikt, men hvis man er i HV er det vel en uke hvert år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...