Gå til innhold

tips til objektiv for canon


Gjest Slettet-imMmrOha

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-imMmrOha

jeg har hatt speilrefleks endel år nå, men vil nok fremdeles betegne meg som en novise innenfor det meste som ahr med foto å gjøre.

nå har jeg imidlertidig fått byttet inn mitt gamle 450 til en 60d (som ikke er i hus enda, men er underveis=)

 

har lyst på nye objektiver også nå.

har 3 fra før, 2 har jeg arvet etter min far som i sin tid brukte dem på sitt analoge canon kamera.

 

det jeg har nå er:

canon 28- 90mm

canon 75- 300mm, disse objektivene er sikkert 20 år gamle nå, for jeg husker han fikk dem når jeg var lita.

og det nyeste er en tamron 70- 300 tele macro (for når du vil ta nærbilder uten å være nær.. ;p

ikke mye å skryte av tenker nok mange, men jeg har vært fornøyd så langt- og klager ikke. og mange fine bilder har det blitt.

 

Jeg vet ikke helt hva jeg er ute etter, men det må ikke være så alt for dyrt (tror jeg setter en grense på 2000). liker å ta bilder av både folk og dyr, men det går vel allermest på dyr. og utefotografering. Vil gjerne ha noe som er lyssterkt. i og med at man bor helt nord i norge er jo det bare et pluss med tanke på at det nesten ikke er sol et halvt år.

 

om du nå skulle ha noe å anbefale, så kom gjerne med forslag=) husk jo enklere forklart hvorfor akkurat det objektivet er bra, jo bedre er det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Canon EF 50mm f/1.4 USM er et flott objektiv til både portretter og fotografering av dyr. Det er både skarpt og lyssterkt. Sistnevnte gjør at du kan få lav dybdeskarphet, og ta bilder i svak belysning. Dersom prisen blir for stiv, så har du Canon EF 50mm f/1.8 II som et greit alternativ. Ikke fullt så skarpt eller lyssterkt, men 2000 kroner billigere.

 

Ellers ser jeg at du mangler noe i den vide enden. En lyssterk normalzoom i form av Tamron 17-50mm f/2.8 er svært anvendelig.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

hehe, ja- jeg regnet nok med det.

men det er ikke alltid økonomien er på topp, så da har jeg nøyet meg med det jeg har overtatt etter faren min=)

 

skal kikke litt på de dere har foreslått!

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Folk er som deg og meg - redde for fotoutstyret sitt. Utstyret blir av de fleste behandlet pent, så man trenger ikke være redd for å kjøpe brukt. Det er en fin og relativt trygg løsning dersom økonomien er svak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

ja, jeg kjøper det meste av digitalt utstyr brukt- så det er ikke noe problem.

det har bare alltid blitt andre ting som har vært prioritert.

sydentur, bilreparasjon(er) etc. og da blir liksom objektiv satt litt i glemmeboka,..for man har jo tross alt noe som funker greit. og med en mann som ikke helt skjønner vitsen i å kjøpe noe nytt når det man har funker, så har det bare blitt slik til nå.

men med feriepenger, og et vel overstått bryllup (og med penger enda inntakt på konto) så river jeg i og spanderer en morgengave på megselv=)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

kameraet er fra han da=)

jeg sier jo jeg spanderer objektivet på meg selv!

han er slettes ikke en pengegnien tyrann, tvert i mot. Men man lærer seg til å være forsiktig med økonomien når man ikke har fast jobb og bare går på strø som vikarer.

Lenke til kommentar

Har man trang økomomi, så har man trang økonomi. Jeg støtter forslaget om en brukt Tamron 17-50mm. Det gir en del muligheter som dagens park ikke har; mer vidvinkel og mer lyssterkt. Ikke like lyssterkt som en 50mm f/1.4 eller f/1.8. Men mer allsidig i mine øyne. 60D på f/2.8 og ISO 1600 vil være en bra kombinasjon. Det neste objektivet etter dette, bør nok være en 50mm f/1.4.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

ok,...et nytt spm.

jeg har kjøpt meg et sånt tamron objektiv nå.

venter bare på at det skal komme frem.

 

men hvorfor burde en 50 mm være det neste å anskaffe seg? og ikke en 35 eller 30 mm?

Lenke til kommentar

men hvorfor burde en 50 mm være det neste å anskaffe seg? og ikke en 35 eller 30 mm?

Godt spørsmål. 50mm f/1.8 foreslås ofte da den er grisebillig. Men i mange sammenhenger, så blir 50mm noe trangt. Så det kan være lurt å vurdere en 35 eller 30mm istedet. Men de koster mer.

Lenke til kommentar

50mm på fullformat anbefales ofte fordi motivet da ser "likedan" ut gjennom søkeren som når fotografen flytter øyet vekk fra søkeren og ser motivet direkte. På en 60D blir derimot 50mm tilsvarende 80mm på fullformat (x1.6 crop-faktor).

 

Jeg har et Tamron 18-270 f/3.5-6.3 Di II VC PZD til min 50D som "alt mulig"-objektiv, siden det har bred nok vidvinkel og stort zoom-område. Det har noen svakheter (pga. kompromisser som zoomobjektiv må hanskes med), men jevnt over er det godt nok til mitt bruk. Men det er kanskje ikke lyssterkt nok for dine krav...

Endret av JadedGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...