Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Reseptfrie melatonin tabletter?

del_diablo

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg vet om flere som går på melatonin til daglig etter konsultasjon og råd fra søvneksperter/leger. Jeg kjenner også mange som går på feks. Imovane til daglig. Resept får man av legen om man trenger ikke møte opp hver gang man trenger ny resept. Man bare ringer eller bestiller via legens side på nett.

Det viktige er å få noe som faktisk virker, om ikke kan man måtte gå rundt med dårlig søvn ett helt liv, og da får man ikke noe godt liv, eller hva!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytt fastlege og få den nye fastlegen din til å skrive ut melatonin til deg. Hvis du tror du har forsinket søvnfasesyndrom så bør legen lage en plan for deg, og da må du få melatonin uten depotfunksjon (altså ikke Circadin). Det er nemlig viktig å time melatonineksponeringen godt i samsvar med din biologiske døgnrytme. Med riktig melatoninterapi inkl. lysterapi kan man forskyve/forsinke døgnrytmen med opptil en time per dag.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Ok, jeg kommer til å ha Circadin på min "dårlig liste", og den har preget mitt inntrykk av at piller gjerne ikke er så gode løsninger alltid. Jeg nevnte i innlegg #9 at selvdisiplin mhp. søvn var min fiende.

Så jeg har ikke det store søvnproblemet i grunn. Ihvertfall ikke så langt i livet. Jeg kan snu på døgnet for det om, men det er jo en frivillig greie bare man ikke gjør det til en uvane som er litt verre å bryte.

Jeg fikk en opplevelse til med Circadin, og det var et ansikt som "fortalte" at kroppen var dehydrert. Huden omkring øynene spesiellt. En kompis sa til meg den dagen da han møtte meg, at jeg så helt for jævlig ut. Kjekt å høre. Så nå forteller dere at Circadin er depotbasert.  :hmm:

Om jeg var dehydrert eller ikke er jeg usikker på. Jeg merket ikke noen andre dehydrertfølelser i kroppen, med unntak av migrene da evt. Jeg har ikke så god erfaring på hvordan innsunkne øyne ser ut da. Men, det jeg mener om opplevelsen med denne huden er faktisk at når man klemmer huden under øyet, så tar det ekstra ekstra lang tid før huden sletter seg fin og flat. Skrukken holder seg ekstra lenge om du vil.

Vet ikke om det heter hollow eller sunken eyes på engelsk:

https://www.google.no/search?sourceid=chrome-psyapi2&ion=1&espv=2&ie=UTF-8&q=hollow%20eyes%20dehydration

Like all medicines, Circadin can cause side effects, although not everybody gets them. The following events are considered to be uncommon (i.e. likely to occur in fewer than 1 in 100 patients):

Irritability, nervousness, restlessness, insomnia, abnormal dreams, anxiety, migraine, lethargy, restlessness associated with increased activity, dizziness, tiredness, high blood pressure, upper abdominal pain, indigestion, mouth ulceration, dry mouth, changes in the composition of your blood which could cause yellowing of the skin or eyes, inflammation of the skin , night sweats, itching, rash, dry skin, pain in extremities, menopausal symptoms, feeling of weakness, chest pain, excretion of glucose in the urine, excess proteins in the urine, abnormal liver function and weight increase.

https://www.diagnosia.com/en/drug/circadin-2-mg-prolonged-release-tablets

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...