del_diablo Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Ber på forhånd om at moderasjonen sletter alle poster om "hvordan sover bedre", fordi jeg har allerede lagd en tråd på det for lenge lenge siden, og fikk allerede tilbake da "alt det vanelig"..... Så ikke noe av det tullet. På forhånd takk. Så tilbake til tråden. Jeg ser etter tabletter eller kostilskudd som inneholder melatonin, gjerne i 0,5 til 2 mg per dose. Er klar over at "sovemedisin" krever resept i Norge, etter lov Skal det brukes som sovemedisin? Ja. Skal det brukes regelmessig? Nei. Hvorfor spør jeg? Fordi jeg bor i en bygd, og det er veldig veldig tøvete å komme seg til legen. Og jeg liker ikke fyren, han bryr seg ikke. Den andre grunnen er at jeg sliter med å sove, under den såkalte "normale døgnrytme", antar forsinket fase syndrom siden jeg sover godt og sovner enkelt vis jeg snur døgnet helt. På forhånd takk for svar. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Kjøp Tart cherry på helsekost. Den innholder naturlig melatonin selv om det ikke står spesifisert på flasken. Ta den noen timer før du skal sove. Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Melatonin er helt ufarlig og du kan kjøpe det på ebay og få det tilsendt til Norge uten problemer, gjort det mange ganger selv Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Melatonin-pillene kan tas i opptil 13 uker i strekk, og jeg fikk lett resept på 4 pakker. 21 x 4.. Du må vurdere selv om det er verdt legeturen. Du kan også bytte fastlege uten mye om og men på nav.no. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 7. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2011 Noen flere som har noe å tilføye? Lenke til kommentar
;_; Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Det er vel også mulig å gå til en privat lege og få resept på den måten? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 9. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2011 Bor ikke i by eller tettsted, så svaret er vel nei. Lenke til kommentar
hanseskil Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 1. Det beste er å klare seg uten. De av dere som sovner raskt og sover godt, trenger ikke sovemedisin. Det er bare når dere vet at det er høyst nødvendig for å sikre en god døgnrytme og forebygge fatigue, det kan være aktuelt å bruke medikament! 2. Prøv melatonin først. Du kan kjøpe det reseptfritt i mange land, eller få det på registreringsfritak. Og det finner du på http://www.norgemelatonin.com/ . Melatonin gir rask økning i tretthet og stabiliserer søvnen. Du må ikke bruke det hvis søvnen blir kortere enn 4-5 timer!3. Zolpidem (Stilnoct) er også et alternativ, ganske likeverdig med zopiclone og gir ikke samme metallsmak i munnen som zopiclone kan. Lenke til kommentar
G Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) Jeg prøvde Circadin, reseptbelagt melatonin. Så fant jeg ut at det ikke var noe særlig å bruke det for min del, fordi det var selvdisiplin som var min fiende. Altså å få seg bedre rutine på å komme seg tidlig nok i seng var det jeg behøvde. Når jeg nå likevel har prøvd denne medisinen, som kroppen også produserer en del av selv. Så har jeg følgene erfaringer: Jeg kjente noen bivirkninger som at noe jeg utrolig sjelden opplever lengre, nemlig øyemigrene (aura) kom tilbake mens jeg prøvde Circadin. Jeg hadde også noen rare hudreaksjoner, og ikke utslett, men rett og slett at huden forandret form på sett og vis. Slik at om jeg kløp svakt i sammen og forsøkte å få til en kunstig hudfold i ansiktshuden, så stod folden ut ganske lenge før huden trakk seg inntil igjen. En slags rynkefølelse, som jeg ikke klarer å beskrive noe særlig bedre. Kanskje dette også har en medisinsk terminologi, men jeg har aldri giddet å søke frem riktig ord for dette. Sånn kanskje, bare kanskje litt på pluss siden om du synes antioksidanter er tingen, så mener jeg å ha lest at melatonin også er et antioksidant. Men, jeg hadde heller før drukket f.eks. blåbærsaft enn å oppsøkt melatonin som antioksidant. Eller for den saks skyld også nellik som skal være et meget heftig antioksidant, men det er også bakteriedrepende, så da tenker jeg at tarmen får sitt å jobbe med om man overdriver Endret 10. desember 2013 av G Lenke til kommentar
Xandathrii Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Melaton 10mg fra Walmart i USA, kan sikkert bestilles Funker fint! Lenke til kommentar
G Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Også har man disse skremselsnyhetene fra f.eks. kina, hvor det jukses ved å gi kuene melatonin for å få dem til å produsere mer melk. Når melken så gis spedbarn så kan det få alvorlige konsekvenser. Voksne tåler slik melk bedre da. Men, likevel. Det er jo litt unaturlig å skulle gå på forhøyede melatonin-verdier i blodet sitt 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Banan inneholder også melatonin, for dem som vil ha det lett tilgjengelig og naturlig. Lenke til kommentar
Xandathrii Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) Også har man disse skremselsnyhetene fra f.eks. kina, hvor det jukses ved å gi kuene melatonin for å få dem til å produsere mer melk. Når melken så gis spedbarn så kan det få alvorlige konsekvenser. Voksne tåler slik melk bedre da. Men, likevel. Det er jo litt unaturlig å skulle gå på forhøyede melatonin-verdier i blodet sitt Enig, spesielt hvis søvnvanskene sitter psykisk og ikke det at man faktisk ikke produserer nok melatonin selv. jeg er en av de som får hjelp av melatonin tabletter, og er meget sikker på at jeg gårrundt med for høye verdier fordi søvnproblemet sitter i hodet. Utvilsomt ikke bra for kroppen på sikt.... Endret 11. desember 2013 av Xandathrii 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) Banan inneholder også melatonin, for dem som vil ha det lett tilgjengelig og naturlig. Den der påstanden får du nesten stå for utredningen av selv. Jeg er litt for dårlig på kjemi. Ser at Wiki på banan hevder det du sier. Men, hvor store mengder snakker vi om. Og er det et nedbrutt stoff til melatonin vi må lete etter i rå-banan? Jeg vet ikke om det er innertier. Men forsøkte litt lett googling og kikking. Kan være skivebom! http://en.wikipedia.org/wiki/Tryptophan#Metabolites sammliknet mot: http://en.wikipedia.org/wiki/Melatonin - N-acetyl-5-methoxytryptamine Kilde: http://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/2237?qlookup=09040&format=Full&max=25&man=&lfacet=&new=1 (UNDER AMINO ACIDS - aminsyrer) Value per 100 g # of Data Points Std. Error cup, mashed 225g cup, sliced 150g extra small (less than 6" long) 81g small (6" to 6-7/8" long) 101g medium (7" to 7-7/8" long) 118g large (8" to 8-7/8" long) 136g extra large (9" or longer) 152g NLEA serving 126g (unnskyld. ER ny på tabellbruk, men starten på loddrett korresponderer på sett og vis med starten på horsintale tallverdier under) jamfør kilden: http://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/2237?qlookup=09040&format=Full&max=25&man=&lfacet=&new=1 Endret 11. desember 2013 av G Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Har bare lest det skriftlig av Atle Dyregrov, men her en i alle fall en referanse; http://www.thehealersjournal.com/2013/04/08/foods-high-in-melatonin/ Det som er fint med banan er kombinasjonen med andre stoffer som du er inne på, ikke nødvendigvis bare melatonin. Det er fremdeles surkirsebær som i følge listen inneholder mest melatonin, selv om det ikke er lov å markedsføre slike stoffer selv om det naturlig forekommer i mat. Både små mengder gift og viktige stoffer finnes i all mat. Derfor det er viktig med et variert kosthold. Lenke til kommentar
G Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 (endret) Her har du en liten ekstra detalj: Light pollution is the brightening of the sky at night by artificial lightning of highways, streets, malls, stadiums, homes, etc., also called urban sky glow. Retinal ganglion cells responsible for detecting light and suppressing melatonin production are most sensitive to blue/violet light. - Når jeg snakket med legen min om søvn. Så spurte jeg om lysets påvirkning på søvnkvaliteten. Uten å kalle ham for noen dårlig lege basert på det svaret jeg fikk, så sa han "Lyset har ingen effekt på søvnkvaliteten mens du sover". Fordi jeg også stillet spørsmålet til ham, om det gjør noe å sove med taklampen på i forhold til av. Så fikk jeg det svaret. Mulig legen tar feil der da? Og det er kanskje mange usikkerhetsmomenter her. Og man skal vel ta kilden i sitatet ovenfor med de vanlige porsjoner skepsis. Egentlig skal man ta det legen forteller og det google forteller med noen porsjoner skepsis, selv om man kan komme til å la seg overbevise av en eller flere kilder. Så det hyggelige nå, er jo at jeg ikke vet helt hva jeg skal tro på. Dessuten står det noe om bølgelengden (fargen) på lyset i sitatet, og kan hende det ligger en finurlig ting der. Med det samme man er inne på lysets innvirkning, så kan man vel stille store spørsmålstegn ved lyskasse-terapi i samme slengen da. Eller er det tidspunktet som er avgjørde her? For lyskasse-terapi har visst best virkning meget tidlig på morgenen. F.eks. kl 06-07 Endret 12. desember 2013 av G Lenke til kommentar
Irinis Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 (endret) Melatonin er god og trygg. Du kan få en enkel online resept på apotek (Du trenger ikke en tidligere resept) http://www.dokteronline.com/ Endret 28. september 2016 av Irinis Lenke til kommentar
G Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 (endret) Det sies at slike briller kan hjelpe om man går med dem litt om kvelden noen timer før man legger seg. Sånn sett noe sammenliknbart med melatonintilskudd. Er jo skjitbillige også. Er kanskje en forklaring til at hjernen vår kanskje er tilpasset rødere sollys i solnedgang? https://www.google.no/search?sourceid=chrome-psyapi2&ion=1&espv=2&ie=UTF-8&q=laser%20protection%20glasses Disse brillene på foto er vel teknisk sett røde da, eller? Også hørte jeg noe nyss om at norsk forskning hadde funnet ut at oransje briller kan være med å dempe for bipolar lidelse. Endret 18. mars 2016 av G Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Er melatonin sikkert lang sikt? Ja. De har ikke funnet noen link mellom melatonintilskudd og avhengighet feks. Melatonin er ett naturlig søvnhormon så det er nok veldig veldig safe. Lenke til kommentar
G Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Er ikke helt fritt for bivirkninger da. Greit å vite. Når jeg prøvde det så fikk jeg migrene av preparatet Circadin: https://www.google.no/search?sourceid=chrome-psyapi2&ion=1&espv=2&ie=UTF-8&q=melatonin%20side%20effects&oq=melatonin%20side%20effects Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå