Gå til innhold

Beste skjermkort? verdens stereksete grafikk kort?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

stereksete?

GTX 590.

Her har vi visst en liten nVidia-fanboy:P

------------------------------------------------------------

AMD 6990 er sterkere enn gtx 590, men bråker en del mer.

Hittil er det bare referansekjølere å finne til 6990.

Finnes forresten et 6990 kort ferdig med vannkjølingsblokk:

http://www.komplett....ku=634915#links

men her kreves det selvbygd vannkjøling

De fleste tester viser at ytelsen er tilnærmet likt, 590 er best noen tester, 6990 i andre. Men iforhold til driver og kompatibilitet i spill i dag er nok derfor Nvidia kortet det beste valget

så nvida funker til spill? men vis AMD får lettet på ræva og få fikse ontlige drivere? vil 6990 kortet bli bedre en nvida da?

har nvida selv poor kort Nvida GeForce 240 kortet tror jeg og på bærbare har jeg ATI radeon HD 4570 og blir overkill på GPU når jeg kjørerer på full grafikk men lagger ikke selvom jeg kjører over minnet

GTX 590 har ingen problemer med å dra alle spill i dag. exburn her nevner jo crysis 2 i oppløsningen 5760x1080, ser du på denne testen knuser bokstavlig talt 590en AMD sitt kort. Det kan dog ligge i drivere, ikke vet jeg.

Uannsett er de jevneverdig like, og Nvidia har avtaler med en rekke spill produsenter idag som gjør at Nvidia kort ofte er å fortrekke til spill. De har også physx(vet ikke om AMD også har fått dette), bedre 3D støtte i spill etc.

Dette er hva jeg kaller et ekstremt dårlig eksempel. Å kun vise et spill er veldig feil, ettersom at spill er bygd opp forskjellig. Da kan jeg feks konfrontere det med å si at 6990 er dobbelt så sterkt som 590

Link: http://www.hardwareheaven.com/reviews/1140/pg8/point-of-view-nvidia-geforce-gtx-590-oc-vs-radeon-6990-oc-dragon-age-2.html

kremt (aka edit): Selvfølgelig, hvis han kun skal spille Crysis 2 er det ikke noe problem, men regner med at det blir flere spill framover i tid:)

Joa, jeg kan jo gjenfortelle den siste delen av innlegget:

Uannsett er de jevneverdig like(MAO vært kort kan ha fordel i vært sitt spill, derfor er ikke ytelsen på kortene vesentlig), og Nvidia har avtaler med en rekke spill produsenter idag som gjør at Nvidia kort ofte er å fortrekke til spill. De har også physx(vet ikke om AMD også har fått dette), bedre 3D støtte i spill etc.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Prøver igjen.

jeg ser at ASUS radeon HD 6990 er på 4 649 KR mens XFX Radeon HD 6990 er på 5.295 Kr da ser jo jeg at ASUS sitt er billigere men da begyner jeg og lure på om jeg vil miste noe av ytelse eller noe for jeg bruker asus sitt kort?

Lenke til kommentar

Nei. Du taper ingen ting på å gå for Asus sitt kort. Så lenge det er referansekort, er de så og si identiske. Eneste du taper er kanskje på bundle-sida.

Du trenger heller ikke bekymre deg over 2.1 vs. 2.0. Ingen ytelsesforskjell i praksis.

Lenke til kommentar

Jeg nevner litt tanker og interessante punkter her:

HardwareHeavens test av POV GTX 590 er fullstendig unyttig, ingen med vettet i behold overklokker et GTX 590. HD 6990 hadde heller ikke Crossfire-profil til Crysis 2 da testen ble publisert, så ytelsen med Crossfire er nok rundt 110-120 fps average et sted nå.

Videre er disse kortene såpass sterke at de trenger en kraftig prosessor for å drive dem bra. Enhver AMD-prosessor flaskehalser disse kortene ganske mye, og med mindre du skal oppgradere hele systemet ditt er GTX 580 det sterkeste kortet du burde vurdere. GTX 590 og HD 6990 krever ekstra mye prosessorkraft for god ytelse i spill, da SLI og CrossfireX av en eller annen grunn spiser en god del mer prosessorkraft. Med tanke på at du har et MSI 770-kort av et slag tror jeg ikke du har en Phenom II X4 9xx engang, og selv den er kraftig utdatert i dag.

Angående ytelse på skjermkort er det ikke nødvendig å lange ut mer enn ca 2500 kr for å få et kort som kjører alt av spill i dag på maks grafikk og god ytelse, du slipper også unna multiGPU som er en dårlig løsning for bedre spillytelse.

Les posten min om skjermkort og SLI, så får du litt mer overblikk kanskje :)

Lenke til kommentar

Handla nettopp Nvidia sitt 560Ti kort og det kjører alle spillene jeg har med max/extreme/whatever grafikk i full HD uten nevneverdig lagg.

Jeg merket faktisk at det slet litt i Metro2033 da men det bryr meg ikke stort da jeg ikke spiller det.

Jo, og det kortet koster 1590kr...

Ser ikke vitsen med å kjøpe noe kraftigere nå uansett da det vil være en dårlig investering i mine øyne. Jeg hadde kjøpt et rimeligere kort for så oppgradere når 6xx serien kommer i påvente av at de kommer til å yte mye bedre enn dagens kort og ikke koste nevneverdig mer..

Men ja, jeg er kanskje litt utenfor emne nå. Beklager.

Til sist vil jeg si at det å ha et racerkort ikke nødvendigvis er så bra hvis det er masse problemer med drivere osv, dette er vel hovedgrunnen til at veldig mange fortsatt kjøper nvidia..

Lenke til kommentar

Nvidia har akkurat like mange og samme problemer i bunn og grunn som AMD med drivere på multiGPU-oppsett.

Forskjellen er at Nvidia kommer med drivere ca hver tredje måned, mens AMD kommer hver måned med nye drivere.

DEt må jeg bare si at ikke er i nærheten av å stemme med min erfaring, eller erfaringen til noen jeg kjenner som har bygget pc. Nvidia har mye triveligere drivere.

Lenke til kommentar

Nvidia har akkurat like mange og samme problemer i bunn og grunn som AMD med drivere på multiGPU-oppsett.

Forskjellen er at Nvidia kommer med drivere ca hver tredje måned, mens AMD kommer hver måned med nye drivere.

DEt må jeg bare si at ikke er i nærheten av å stemme med min erfaring, eller erfaringen til noen jeg kjenner som har bygget pc. Nvidia har mye triveligere drivere.

Jeg har kjørt SLI, og en kompis har kjørt Crossfire i de siste månedene. Vi har hatt problemer med forskjellige spill, men det typiske er at få spill har fungert bra fra dag 1 for begge to. Vi har ikke hatt andre problemer med driverne. Det som irriterte meg grusomt var hvor lang tid Nvidia brukte på å fikse problemene sinemed SLI sammenlignet med AMD.

Problemene som er med multiGPU og driverkrøllet til Nvidia fikk meg til å gå over til et HD 6950, som har fungert strålende uten et eneste problem.

Lenke til kommentar

Jeg nevner litt tanker og interessante punkter her:

HardwareHeavens test av POV GTX 590 er fullstendig unyttig, ingen med vettet i behold overklokker et GTX 590. HD 6990 hadde heller ikke Crossfire-profil til Crysis 2 da testen ble publisert, så ytelsen med Crossfire er nok rundt 110-120 fps average et sted nå.

Videre er disse kortene såpass sterke at de trenger en kraftig prosessor for å drive dem bra. Enhver AMD-prosessor flaskehalser disse kortene ganske mye, og med mindre du skal oppgradere hele systemet ditt er GTX 580 det sterkeste kortet du burde vurdere. GTX 590 og HD 6990 krever ekstra mye prosessorkraft for god ytelse i spill, da SLI og CrossfireX av en eller annen grunn spiser en god del mer prosessorkraft. Med tanke på at du har et MSI 770-kort av et slag tror jeg ikke du har en Phenom II X4 9xx engang, og selv den er kraftig utdatert i dag.

Angående ytelse på skjermkort er det ikke nødvendig å lange ut mer enn ca 2500 kr for å få et kort som kjører alt av spill i dag på maks grafikk og god ytelse, du slipper også unna multiGPU som er en dårlig løsning for bedre spillytelse.

Les posten min om skjermkort og SLI, så får du litt mer overblikk kanskje :)

Synes det blir feil å si at et kort til 2500 kr drar alle spill på fullt, for det gjør det ikke, og hvis du tror det gjør det har du tydligvis ikke prøvd alle spill som er der ute.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags CPU anbefaler dere meg da? for og drive 6990??

i7 Sandybridge eller Phenom II X6, samt 6GB eller mer med raskt minne.

Du snakker tross alt om å kjøpe et skjermkort i topp klasse, og da bør alt annet også være i topp klasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...