Gå til innhold

Forholdet mellom klokken (timer) og skuddår


Anbefalte innlegg

Med elgens logikk er døgnet snudd på hodet 2 år etter skuddår.

 

Dette er enkelt; døgnet er så nært 24 timer at korrigeringene vi gjør er umerkbare selv over en generasjon. Året derimot er et stykke fra nøyaktig 365 dager slik at hvert fjerde år må man legge til et døgn så ikke årstidene havner på bærtur, i en legmanns forklaring.

 

Det er jo det stikk motsatte jeg sier.

forklaringen til ATW fremstiller det slik at hvis man ikke har alle disse korrigeringene så oppnår man at soloppgangen forskyves samt alle de andre raritetene.

 

At man etter 1460 dager (4 år a 365) mangler ca 24 timer på å få året komplett ikke skal ha en sammenheng med skudd år forstår jeg ikke.

Logikken til sier at man egentlig skal ha opplev 1461 dager på de 4 årene. da sier det selv at man trenger en ekstra dag .

Det er ikke så mye annen jeg skriver

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samtidig bommet de lit når døgnet ble delt i 24 timer.

Det er derfor man har skudd år og en del andre korrigeringer under veis

At man etter 1460 dager (4 år a 365) mangler ca 24 timer på å få året komplett ikke skal ha en sammenheng med skudd år forstår jeg ikke.

Logikken til sier at man egentlig skal ha opplev 1461 dager på de 4 årene. da sier det selv at man trenger en ekstra dag .

Det er ikke så mye annen jeg skriver

 

Jeg tror kanskje du har endret litt mening underveis - eller skrevet noe annet enn det du egentlig mente i det første innlegget jeg siterer. Det som står i det første innlegget jeg siterer er feil. Det som står i det andre innlegget jeg siterer er derimot riktig.

 

Som både jeg og flere andre har påpekt har skuddår ingenting med hvor mange deler døgnet er delt inn i, men at jorden ikke roterer et helt antall ganger på den tiden den bruker på å ta en runde rundt solen.

Lenke til kommentar

Samtidig bommet de lit når døgnet ble delt i 24 timer.

Det er derfor man har skudd år og en del andre korrigeringer under veis

At man etter 1460 dager (4 år a 365) mangler ca 24 timer på å få året komplett ikke skal ha en sammenheng med skudd år forstår jeg ikke.

Logikken til sier at man egentlig skal ha opplev 1461 dager på de 4 årene. da sier det selv at man trenger en ekstra dag .

Det er ikke så mye annen jeg skriver

 

Jeg tror kanskje du har endret litt mening underveis - eller skrevet noe annet enn det du egentlig mente i det første innlegget jeg siterer. Det som står i det første innlegget jeg siterer er feil. Det som står i det andre innlegget jeg siterer er derimot riktig.

 

Som både jeg og flere andre har påpekt har skuddår ingenting med hvor mange deler døgnet er delt inn i, men at jorden ikke roterer et helt antall ganger på den tiden den bruker på å ta en runde rundt solen.

 

jeg har i hvertfall met det samme hele tiden.

at dere ikke forstod det er ikke min feil.

 

Det jeg ikke forstod helt var hvorfor døgnet lengde ikke hadde noe med skuddår år å gjøre.

all logikk til sier jo at hvis man får lit tid til overs i forhold til teknisk tid ( jordrotasjonen i forhold til klokken) så må man plaser denne tiden en plass for å få det til å henge samme .

jeg kan være enig i at året blir omtrent 6 timer lengre uten skuddårsdagen.

det er likevel langt fra det å påstå at soloppgangen blir påvirket .

Der er det andre mekanismer som virker inn

 

For uten skuddåret så er det /var en ekstra korrigering hver 400de og tusende år

 

 

I den sammenhengen hvordan vil korrigeringen av dette påvirke tidsangivelsene ved arkeologiske funn eller andre ting som skal aldersbestemmes ?

her må det bli en ganske grov antagelse av alder

Lenke til kommentar

Vi må forholde oss til det du skriver, vi kan ikke lese tankene dine, så jo det er "din feil" om du mener noe annet enn du skriver. Skuddår har INGENTING med at døgnet ikke er 24 timer langt å gjøre. At du ikke forstår det er jo så sin sak, men slik er det, og jeg har vanskelig for å forklare det enklere.

 

AtW

Lenke til kommentar

jeg har i hvertfall met det samme hele tiden.

at dere ikke forstod det er ikke min feil.

Ja, det er godt mulig jeg misforsto hva du skrev. Jeg bare tolket setningene dine så godt jeg kunne.

 

Det jeg ikke forstod helt var hvorfor døgnet lengde ikke hadde noe med skuddår år å gjøre.

all logikk til sier jo at hvis man får lit tid til overs i forhold til teknisk tid ( jordrotasjonen i forhold til klokken) så må man plaser denne tiden en plass for å få det til å henge samme .

Selvfølgelig har skuddår noe med døgnets lengde å gjøre, men ikke med hvordan døgnet er inndelt i timer, minutter og sekunder.

 

I den sammenhengen hvordan vil korrigeringen av dette påvirke tidsangivelsene ved arkeologiske funn eller andre ting som skal aldersbestemmes ?

her må det bli en ganske grov antagelse av alder

 

Det kommer helt an på hvordan aldersbestemmelsen foregår. Hvis man finner et dokument datert 21. juli 1291 må man ta hensyn til skuddår siden de i 1291 brukte en kalender som ikke korrigerte helt riktig (den julianske kalenderen for å være spesifikk). Ved f.eks. karbondatering har skuddår selvfølgelig ingenting å si. (Karbondatering er uansett ikke nøyaktig nok til at en uke fra eller til spiller noen rolle).

 

Det som derimot må korrigeres for (som er relatert, men egentlig ikke har noe med denne saken å gjøre) er geografiske angivelser referert til stjernene. På grunn av jordens presesjon forandrer nemlig stjernene tilsynelatende posisjon. Så når noen sier at pyramidene er linjert opp for å passe med en bestemt stjerne er det viktig å sjekke om det er i forhold til hvor stjernen er i dag eller hvor den var da pyramidene ble bygget. Hvis det passer med der stjernen er i dag kan du ta påstanden om opplinjering med en stor bøtte salt.

Lenke til kommentar

Vi må forholde oss til det du skriver, vi kan ikke lese tankene dine, så jo det er "din feil" om du mener noe annet enn du skriver. Skuddår har INGENTING med at døgnet ikke er 24 timer langt å gjøre. At du ikke forstår det er jo så sin sak, men slik er det, og jeg har vanskelig for å forklare det enklere.

 

AtW

 

den logikken går ikke an å forstå .

 

Skudd år er det året man trenger en ekstra dag for å lomme i takt med tidsregningen .

 

Den dagen er innført fordi klokken ikke går helt i takt med jordrotasjonen.

 

Et omløp er litt lengre ( jeg tror at man må regne sekunder her ) en det klokken forteller.

etter 4 år så trenger man altså en dag ekstra for å komme asur med jordrotasjonen og årstidene.

Da legger man til en ekstra dag

 

Kan du forklar meg hvorfor og hvordan det likevel ikke henger sammen ?

Lenke til kommentar

Som andre har sakt, grunnen til skuddår er at jorda ikke går 365 ganger rundt i løpet av et år, men 365.24 ganger. Det er antallet døgn i ett år som forårsaker det, ikek antallet timer i et døgn. Om det fortsatt ikke er forståelig, så tror jeg du må be noen tegne og forklare, da det vanskelig kan sis enklere som tekst.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi må forholde oss til det du skriver, vi kan ikke lese tankene dine, så jo det er "din feil" om du mener noe annet enn du skriver. Skuddår har INGENTING med at døgnet ikke er 24 timer langt å gjøre. At du ikke forstår det er jo så sin sak, men slik er det, og jeg har vanskelig for å forklare det enklere.

 

AtW

 

den logikken går ikke an å forstå .

 

Skudd år er det året man trenger en ekstra dag for å lomme i takt med tidsregningen .

 

Den dagen er innført fordi klokken ikke går helt i takt med jordrotasjonen.

 

Et omløp er litt lengre ( jeg tror at man må regne sekunder her ) en det klokken forteller.

etter 4 år så trenger man altså en dag ekstra for å komme asur med jordrotasjonen og årstidene.

Da legger man til en ekstra dag

 

Kan du forklar meg hvorfor og hvordan det likevel ikke henger sammen ?

 

Skuddår har ikke noe med klokken å gjøre. Det er forholdet mellom tiden det tar for jorda å gjøre en omdreining rundt sola og hvor mange ganger jorda roterer rundt sin aksepå den strekningen. Hvordan menneskene har delt opp jordens rotasjon rundt sin egen akse er irrelevant.

 

 

 

(Og all denne bruken din av "all logikk", som om at din logikk er riktig, er ikke det smarteste å gjøre alltid)

Lenke til kommentar

Som andre har sakt, grunnen til skuddår er at jorda ikke går 365 ganger rundt i løpet av et år, men 365.24 ganger. Det er antallet døgn i ett år som forårsaker det, ikek antallet timer i et døgn. Om det fortsatt ikke er forståelig, så tror jeg du må be noen tegne og forklare, da det vanskelig kan sis enklere som tekst.

 

AtW

 

Du skriver at jorden er komme omtrent en kvart omdreining lenger en det tidsregningen tilsier etter et år så krompanser man med å legge til en dag ekstra.

 

siden jorden rotere like gjemt hele året så vil den også være lit ute av laget i forhold tidsregningen selv om det bare har gått et døgn .

selv om det er snakk om milisekunnder feil.

 

for hvert døgn som går blir det stadig flere sekunder feil i forhold til tidsregningen .

etter 365 dager har man oppnådd ca 6 timer feil (21 600 sekunder)

hvis jeg fordeler det på 365 så får jeg 59 sekunder pr døgn

 

Likevel så mener du at det ikker har noen sammenheng i forhold til jordrotasjon på et døgn eller time.

 

effekten er kanskje liten og ubetydelig , men den er nå der

 

tilegg:

Dette har betydning for tidsregningen vår.

Og påvirker hvordan man regner dager og timer .

for selv jordrotasjonen har det ingen betydning, men det var ikke det jeg pratet om

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Likevel så mener du

 

Vel, alle andre mener hvertfall kun èn ting om gangen. Du vingler.

 

Slutt å drit deg ut. Diskusjonen er jo død for lenge siden. Du "tapte", i den grad det går an å gjøre på internett. Det svir, men uansett hvordan man snur og vender på det: Når alle andre tolker innleggene dine feil, ja så er det mest sannsynlig innlegget det er noe feil med.

Lenke til kommentar

Hvorfor må enkelte ha alt inn met t- skje før de forstår et enkelt argument ?

 

Når jeg holder meg til en sak, hvorfor er det ikke alle som forstår det , og blander inn andre argumenter som ikke har så mye direkte med saken å gjøre ?

Du gir deg fremdeles ikke med skuddåret? ;)

 

Både wikipedia og store norske leksikon støtter også motstanderne dine, så kanskje det er tid for å gi seg snart?

http://no.wikipedia.org/wiki/Skudd%C3%A5r

http://snl.no/skudd%C3%A5r

Lenke til kommentar

Du skriver at jorden er komme omtrent en kvart omdreining lenger en det tidsregningen tilsier etter et år så krompanser man med å legge til en dag ekstra.

 

siden jorden rotere like gjemt hele året så vil den også være lit ute av laget i forhold tidsregningen selv om det bare har gått et døgn .

selv om det er snakk om milisekunnder feil.

 

for hvert døgn som går blir det stadig flere sekunder feil i forhold til tidsregningen .

etter 365 dager har man oppnådd ca 6 timer feil (21 600 sekunder)

hvis jeg fordeler det på 365 så får jeg 59 sekunder pr døgn

 

Likevel så mener du at det ikker har noen sammenheng i forhold til jordrotasjon på et døgn eller time.

 

effekten er kanskje liten og ubetydelig , men den er nå der

 

tilegg:

Dette har betydning for tidsregningen vår.

Og påvirker hvordan man regner dager og timer .

for selv jordrotasjonen har det ingen betydning, men det var ikke det jeg pratet om

 

Poenget er at døgnet er definert slik at solen alltid står høyest på himmelen på samme tidspunkt hver dag. Året skulle ideelt sett vært definert slik at solen hadde samme høyde over horisonten på et gitt tidspunkt (f.eks. 1. januar klokken 12.00) hvert år. Dessverre vil det innebære at året ikke ville ha et helt antall døgn. Vi har derfor valgt å holde fast ved definisjonen av døgnet, og si at året er 365 døgn. Men for at årstidene ikke skal komme i ulage ettersom tiden går må vi legge inn en dag ekstra ca hvert 4. år.

 

Kort oppsummert: For å få et helt antall døgn per år har vi definert året slik at 3 av 4 år er litt kortere enn tiden det tar for jorden å ta en hel runde rundt solen.

Lenke til kommentar

Du skriver at jorden er komme omtrent en kvart omdreining lenger en det tidsregningen tilsier etter et år så krompanser man med å legge til en dag ekstra.

Omdreiningene har ingenting å si, avstanden den har beveget seg rundt solen har alt å si. På 365 dager på nøyaktig 86400 sekunder (24 timer) har Jorden kommet seg 99,93% rundt Jorden, altså den har ikke fullført en hel runde. Det gjør den først seks timer senere. Men, da er vi ikke ved nyttår lenger (gitt at vi starter å telle ved midnatt til 1. januar), da er vi plutselig på morgenen 1. januar. Ved neste fullstendige passering rundt solen er det midt på dagen 1. januar, etter det er klokken 18 på kvelden 1. januar, og neste fullstendige runde rundt solen blir fullført ved midnatt 2. januar, og da må man kompensere ved et ekstra døgn det året for å forskyve kalenderen tilbake til 1. januar neste rotasjon.

 

 

for hvert døgn som går blir det stadig flere sekunder feil i forhold til tidsregningen .

etter 365 dager har man oppnådd ca 6 timer feil (21 600 sekunder)

hvis jeg fordeler det på 365 så får jeg 59 sekunder pr døgn

Men problemet er at disse tallene dine ikke stemmer overens med noen andre.

 

Hvis man måler Jordens rotasjon, må man måle den i forhold til noe annet. Dette kan enten være solen, men det kan også være stjernene som er (i all praktisk betydning) fullstendig statiske. Måler man i forhold til solen får man et soldøgn, som er nøyaktig 24 timer, eller 86400 sekunder (pluss/minus noen få millisekunder, ikke opptil et helt minutt som du feilaktig påstår). Det som er spesielt er at på 86400 sekunder som er et soldøgn, så roterer Jorden mer enn 360 grader. Den roterer ca. 360,98 grader fordi den samtidig beveger seg rundt solen, og etter et døgn er ikke Jorden på samme sted i solsystemet. En rotasjon på nøyaktig 360 grader tar 86164 sekunder, altså 23 timer, 56 minutter og 4 sekunder. Hvis du tror det er denne forskjellen som gjør at vi får skuddår, så tar du feil.

 

Faktisk roterer Jorden 366,24 ganger hvert eneste år, men én av disse rotasjonene blir kansellert ved at Jorden også har fullført en rotasjon rundt solen, altså vi opplever 365 dager. De siste 0,24 kommer, som jeg og andre har gjentatt, av at Jorden ikke er heelt ferdig med en runde rundt solen når det har gått 365 døgn (eller 366 rotasjoner), det har den først etter 6 timer, men når man da begynner på nytt, er sesongen forskjøvet med et kvart døgn. Dette retter man må med skuddår hvert 4. år.

 

Likevel så mener du at det ikker har noen sammenheng i forhold til jordrotasjon på et døgn eller time.

Fordi det har ingen sammenheng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor må enkelte ha alt inn met t- skje før de forstår et enkelt argument ?

 

Når jeg holder meg til en sak, hvorfor er det ikke alle som forstår det , og blander inn andre argumenter som ikke har så mye direkte med saken å gjøre ?

Du gir deg fremdeles ikke med skuddåret? ;)

 

Både wikipedia og store norske leksikon støtter også motstanderne dine, så kanskje det er tid for å gi seg snart?

http://no.wikipedia....ki/Skudd%C3%A5r

http://snl.no/skudd%C3%A5r

 

hvorfor svar du ikke i det riktige innlegget ?

her spør jeg hvorfor der ikke klarer å forstå argumentene mine til tross for at jeg har forklart meng grundig.

 

jeg var faktisk innom den vikipedia artikkelen før jeg begynte med argumentene mine.

 

I det minste så er dere på et helt anne nivå i den diskusjonen , en det jeg vil ha forklaring på

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

I det minste så er dere på et helt anne nivå i den diskusjonen , en det jeg vil ha forklaring på

 

Hvis du ikke er fornøyd med svarene du har fått så langt, så foreslår jeg at du setter deg rolig ned og forumlerer så presist du klarer nøyaktig hva du lurer på. Ta deg god tid, og mat gjerne idioter som meg med teskje, slik at du er sikker på at du får frem akkurat det du vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg var faktisk innom den vikipedia artikkelen før jeg begynte med argumentene mine.

I så fall missforstod du den kraftig.

 

I det minste så er dere på et helt anne nivå i den diskusjonen , en det jeg vil ha forklaring på

Hva mener du? Vi har prøvd å forklare å enkelt og så grundig som mulig, og jeg ser ingen grunn til at du ikke skal klare å forstå hva vi mener. Prøv å lese et par av innleggene en gang til, og les dem grundig. Det er lett å missforstå når man skummer gjennom innlegg for å svare så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Du skriver at jorden er komme omtrent en kvart omdreining lenger en det tidsregningen tilsier etter et år så krompanser man med å legge til en dag ekstra.

Omdreiningene har ingenting å si, avstanden den har beveget seg rundt solen har alt å si. På 365 dager på nøyaktig 86400 sekunder (24 timer) har Jorden kommet seg 99,93% rundt Jorden, altså den har ikke fullført en hel runde. Det gjør den først seks timer senere. Men, da er vi ikke ved nyttår lenger (gitt at vi starter å telle ved midnatt til 1. januar), da er vi plutselig på morgenen 1. januar. Ved neste fullstendige passering rundt solen er det midt på dagen 1. januar, etter det er klokken 18 på kvelden 1. januar, og neste fullstendige runde rundt solen blir fullført ved midnatt 2. januar, og da må man kompensere ved et ekstra døgn det året for å forskyve kalenderen tilbake til 1. januar neste rotasjon.

 

 

for hvert døgn som går blir det stadig flere sekunder feil i forhold til tidsregningen .

etter 365 dager har man oppnådd ca 6 timer feil (21 600 sekunder)

hvis jeg fordeler det på 365 så får jeg 59 sekunder pr døgn

Men problemet er at disse tallene dine ikke stemmer overens med noen andre.

 

Hvis man måler Jordens rotasjon, må man måle den i forhold til noe annet. Dette kan enten være solen, men det kan også være stjernene som er (i all praktisk betydning) fullstendig statiske. Måler man i forhold til solen får man et soldøgn, som er nøyaktig 24 timer, eller 86400 sekunder (pluss/minus noen få millisekunder, ikke opptil et helt minutt som du feilaktig påstår). Det som er spesielt er at på 86400 sekunder som er et soldøgn, så roterer Jorden mer enn 360 grader. Den roterer ca. 360,98 grader fordi den samtidig beveger seg rundt solen, og etter et døgn er ikke Jorden på samme sted i solsystemet. En rotasjon på nøyaktig 360 grader tar 86164 sekunder, altså 23 timer, 56 minutter og 4 sekunder. Hvis du tror det er denne forskjellen som gjør at vi får skuddår, så tar du feil.

 

Faktisk roterer Jorden 366,24 ganger hvert eneste år, men én av disse rotasjonene blir kansellert ved at Jorden også har fullført en rotasjon rundt solen, altså vi opplever 365 dager. De siste 0,24 kommer, som jeg og andre har gjentatt, av at Jorden ikke er heelt ferdig med en runde rundt solen når det har gått 365 døgn (eller 366 rotasjoner), det har den først etter 6 timer, men når man da begynner på nytt, er sesongen forskjøvet med et kvart døgn. Dette retter man må med skuddår hvert 4. år.

 

Likevel så mener du at det ikker har noen sammenheng i forhold til jordrotasjon på et døgn eller time.

Fordi det har ingen sammenheng.

 

jeg ser en klar samen heng her i forhold til hvordan man definere et døgn ( timer, minutter , dager o.s.v) etter kalenderen.

Det er også utgangspunktet mit

 

jeg var faktisk innom den vikipedia artikkelen før jeg begynte med argumentene mine.

I så fall missforstod du den kraftig.

 

I det minste så er dere på et helt anne nivå i den diskusjonen , en det jeg vil ha forklaring på

Hva mener du? Vi har prøvd å forklare å enkelt og så grundig som mulig, og jeg ser ingen grunn til at du ikke skal klare å forstå hva vi mener. Prøv å lese et par av innleggene en gang til, og les dem grundig. Det er lett å missforstå når man skummer gjennom innlegg for å svare så fort som mulig.

 

i så fall har dere forklart andre ting en det jeg var ute etter

Lenke til kommentar

jeg ser en klar samen heng her i forhold til hvordan man definere et døgn ( timer, minutter , dager o.s.v) etter kalenderen.

Det er også utgangspunktet mit

Det er i høyeste grad urelevant om du ser sammenhengen eller ikke. Den er ikke til stede, og det har vi bevist og forklart igjen og igjen.

 

Hva tror du er mest sannsynlig, at du har missforstått noe, eller at jeg, -trygve, ATWindsor, cp-nilsen, KoKo_, FLimzes, Superslask, Simen1 og Jotun har missforstått noe?

Lenke til kommentar

jeg ser en klar samen heng her i forhold til hvordan man definere et døgn ( timer, minutter , dager o.s.v) etter kalenderen.

Det er også utgangspunktet mit

Det er i høyeste grad urelevant om du ser sammenhengen eller ikke. Den er ikke til stede, og det har vi bevist og forklart igjen og igjen.

 

Hva tror du er mest sannsynlig, at du har missforstått noe, eller at jeg, -trygve, ATWindsor, cp-nilsen, KoKo_, FLimzes, Superslask, Simen1 og Jotun har missforstått noe?

 

Da har dere bestem at man ikke skal snakke om det til tros for at det var det jeg ville diskutere .

med andre ord en slags form for sensur

 

Det er også slik man ødelegger diskusjoner

 

posten her jo "snedige ting du lurer på v 2" da må man da også kunne få et skikkelig svar uten at noen skal bestemme detter er irrelevant bare fordi at man ikke har lys til diskutere det .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...