Gå til innhold

Forholdet mellom klokken (timer) og skuddår


Anbefalte innlegg

Vår omfattende bruk av titallsystemet er vel ganske enkelt å tenke seg frem til: vi har ti fingre. Men hva er grunnen til at vi bruker 60 minutter i en time og 60 sekunder i et minutt?

 

EDIT: Splittet ut av "Snedige ting du lurer på"-tråden.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hva er den optimale tidsfordelingen?

 

Hva mener du med optimal? Hvis målet er å unngå skuddår, så lar det seg ikke gjøre (uten veldig rare konstruksjoner) siden jorden ikke har nøyaktig helt antall omdreininger om egen akse for hver runde rundt solen.

 

Hvis optimalt skal bety mest mulig hensiktsmessig er det nok heller ikke mulig å finne noe entydig svar siden det som er hensiktsmessig i et hensende ofte er mindre hensiktsmessig i et annet hensende. Men et godt forslag ville i hvertfall være å basere tidsinndelingen på 10-tallsystemet. F.eks. 10 "timer" delt inn i 100 "minutter" delt inn i 100 "sekunder". Da ville vi få et "sekund" som ikke er så ulikt et sekund, og det blir enklere å regne med.

 

Men nå er jo tidssystemet vårt så godt innarbeidet at jeg ser ikke for meg at noen komme lykkes om de prøver å få til en endring. (Det har vært forsøkt, se f.eks. her).

Lenke til kommentar

Skuddår har ingenting med at døgnets lengde ikke er nøyaktig 24 timer å gjøre.

 

AtW

Det er nettopp det det har .

 

Etter 4 år med 24 timer sykluser er man kommet lit usynkront ut og man trenger omtrent 24 timer til for å blir synkron igjen.

det er derfor man har 29 februar hvert 4.de år

 

det reelle døgnet er på 23 timer , 59 minutter og noen og 50 sekunder ;

her er det mere informasjon

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Om det var døgnets lengde som var problemet mtp skuddår, så hadde jo soloppgang og solnedgang flyttet seg med 6 timer fra år til år, noe det åpenbart ikke gjør. Skuddår kommer fordi det ikke er nøyaktig 365 døgn i ett år, og har absolutt ingenting med at døgnets lengde ikke er presis 24 timer å gjøre. Sistnevnte fisker man ved å legge til ett sekund ca en gang i året (litt sjeldene), såvidt jeg husker er et døgn 24 timer og 2 millisekund langt i disse dager. (men det endrer seg over tid, for noen hundre år siden var det eksakt 24 timer)

 

AtW

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Du tenker på at klokken måtte holdes igjen i et sekund for noen år siden , samt at jordskjelvet i Japan skule ha påvirket jordrotasjonen ?

Det med at sol-opp - eller sol-ned-gang skulle flytte på seg tidsmessing vet jeg ikke om jeg er helt med på

jeg kan forstå det hvis solen står opp eller går ned på samme jordiske tidsindeks ( hvis man ikke korrigerer klokken)

Det som gjør at det ikke holder stikk er at når jordrotasjonen endrer hastigheten så blir det forskyvninger i forhold de til de opprinnelige 6 tinene du bruker.altså ikke så langt unna det du skriver.

 

Derimot så har store deler av jordkloden mørketid noe som medfører at solen er lengre oppe på noen kontinenter en andre.

Dagen er altså kortere her i nord en der sør om vinteren og motsatt om sommeren .

f,eks så har vi midnattssol her . noe som medfører at solen ikke går ned .

 

samtidig så stille man klokken 2 ganger i året. det gjør det ikke lettere

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Tenk deg litt om, det er skuddår omtrent hvert 4. år. Om du tar en tilfeldig dag, feks 18. august, og det at det ikke er nøyaktig 24 timer i ett døgn skulle føre til skuddår hvert 4 år, så er det massive 6 timer per år(!), som det forskyves, om soloppgang ett år den 18. august hadde vært klokka 7 om morgningen hadde det plutselig hvert ett om natta året etter. Dette er jo selvfølgelig ikke rikitg. Skuddår er fordi det ikke er 365 dager i ett år.

 

Jeg tenker ikke på noe jordskjelv, jorda bruker litt over 24 timer per rotasjon, det leggs stadig til sekund, det har sikkert blitt lagt til over 50 sekund de siste 100 årene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er riktig at jordens rotasjonshastighet blir stadig lavere slik at vi må legge til et sekund nå og da for å holde oss a jour. Dette er først og fremst på grunn av tidevannskrefter fra månen. Men dette er en effekt som kommer i tillegg til behovet for å legge inn skuddår.

 

Et (sol)døgn er så lang tid det tar fra solen står på sitt høyeste punkt en dag til solen står på sitt høyeste punkt neste dag. Dette svarer til litt mer enn en hel rotasjon av jorden rundt sin egen akse siden jordens rotasjon rundt solen gjør at vi må litt lenger enn helt rundt for å se solen i samme posisjon. Jorden bruker ca 365.25 soldøgn på å ta en runde rundt solen. Derfor må vi legge til en skuddårsdag hvert 4. år for å unngå at sommersolhverv etc flytter seg i forhold til kalenderen vår.

Lenke til kommentar

Tenk deg litt om, det er skuddår omtrent hvert 4. år. Om du tar en tilfeldig dag, feks 18. august, og det at det ikke er nøyaktig 24 timer i ett døgn skulle føre til skuddår hvert 4 år, så er det massive 6 timer per år(!), som det forskyves, om soloppgang ett år den 18. august hadde vært klokka 7 om morgningen hadde det plutselig hvert ett om natta året etter. Dette er jo selvfølgelig ikke rikitg. Skuddår er fordi det ikke er 365 dager i ett år.

 

Jeg tenker ikke på noe jordskjelv, jorda bruker litt over 24 timer per rotasjon, det leggs stadig til sekund, det har sikkert blitt lagt til over 50 sekund de siste 100 årene.

 

AtW

 

Det har jeg sagt hele tiden .døgnet er ikke nøyaktig 24 timer

her virker det som om du motsier deg selv.

 

Teorien din med at soldøgnet forskyves med 6 timer ( 1/4 døgn ) hvert år blir bare en teori som ikke har klar å over bevise meg.

Det er så mange mekanismer og korrigeringer at du skal slite lit for å virke overbevisende

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt imot at døgnet ikke er nøyaktig 24 timer. Jeg har sagt imot at dette har noe som helst med skuddår å gjøre. Det er du som har en teori om at døgnet forsykves 6 timer i året når du påstår det er døgnets lengde som gjør at vi har skuddår.

 

AtW

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

du sier det i post 54654 ( lenger oppe på denne siden)

når jeg ville ha en nærmere forklaring på det så mer du at det ikke er så vanskelig å forstå ( ikke helt etter dine ord men det er nå det gir innrykk for ) .

 

At man har skuddår er en konsekvens av at døgnet ikke er 24 timer.

Det er ikke noe du bare kan avvise

 

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt imot at døgnet ikke er nøyaktig 24 timer. Jeg har sagt imot at dette har noe som helst med skuddår å gjøre. Det er du som har en teori om at døgnet forsykves 6 timer i året når du påstår det er døgnets lengde som gjør at vi har skuddår.

 

AtW

du sier det i post 54654 ( lenger oppe på denne siden)

når jeg ville ha en nærmere forklaring på det så mer du at det ikke er så vanskelig å forstå ( ikke helt etter dine ord men det er nå det gir innrykk for ) .

 

At man har skuddår er en konsekvens av at døgnet ikke er 24 timer.

Det er ikke noe du bare kan avvise

 

 

Det som står i posten er: Skuddår kommer fordi det ikke er nøyaktig 365 døgn i ett år, og har absolutt ingenting med at døgnets lengde ikke er presis 24 timer å gjøre. Sistnevnte fisker man ved å legge til ett sekund ca en gang i året (litt sjeldene), såvidt jeg husker er et døgn 24 timer og 2 millisekund langt i disse dager. (men det endrer seg over tid, for noen hundre år siden var det eksakt 24 timer)

 

Der står det i klartekst at døgnet ikek er nøyaktig 24 timer. At du klarer å tolke det som jeg har påstått at døgnet er nøyaktig 24 timer får du ta for din egen regning.

 

Jo, jeg kan avfeie at skuddår er en konsekvens av det, fordi det er ikke det. At du ikke forstår ting er greit nok, men da bør du ta innover deg at andre har bedre peiling på det, og akseptere at de antakelig har rett, selv om du ikke nødvendigvis forstår det, og ikke komme med desinformasjon.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenk deg litt om, det er skuddår omtrent hvert 4. år. Om du tar en tilfeldig dag, feks 18. august, og det at det ikke er nøyaktig 24 timer i ett døgn skulle føre til skuddår hvert 4 år, så er det massive 6 timer per år(!), som det forskyves, om soloppgang ett år den 18. august hadde vært klokka 7 om morgningen hadde det plutselig hvert ett om natta året etter. Dette er jo selvfølgelig ikke rikitg. Skuddår er fordi det ikke er 365 dager i ett år.

 

Jeg tenker ikke på noe jordskjelv, jorda bruker litt over 24 timer per rotasjon, det leggs stadig til sekund, det har sikkert blitt lagt til over 50 sekund de siste 100 årene.

 

AtW

 

Det har jeg sagt hele tiden .døgnet er ikke nøyaktig 24 timer

her virker det som om du motsier deg selv.

 

Teorien din med at soldøgnet forskyves med 6 timer ( 1/4 døgn ) hvert år blir bare en teori som ikke har klar å over bevise meg.

Det er så mange mekanismer og korrigeringer at du skal slite lit for å virke overbevisende

 

Jeg har aldri sagt imot at døgnet ikke er nøyaktig 24 timer. Jeg har sagt imot at dette har noe som helst med skuddår å gjøre. Det er du som har en teori om at døgnet forsykves 6 timer i året når du påstår det er døgnets lengde som gjør at vi har skuddår.

 

AtW

du sier det i post 54654 ( lenger oppe på denne siden)

når jeg ville ha en nærmere forklaring på det så mer du at det ikke er så vanskelig å forstå ( ikke helt etter dine ord men det er nå det gir innrykk for ) .

 

At man har skuddår er en konsekvens av at døgnet ikke er 24 timer.

Det er ikke noe du bare kan avvise

 

Skuddår som følge av at døgnet ikke er nøyaktig 24 timer, forårsaker i følge deg en forskyvning på 24 timer per 4 år.

 

Det vil si 6 timer i året (24 / 4 = 6).

Det vil si at når skuddåret inntreffer, så er soloppgang f.eks kl 9:00 den 1. januar 2000.

Det vil si at året etter så vil soloppgang være 03:00 den 1. januar 2001, for så å være 21:00 den 31. desember 2001, 15:00 den 31. desember 2002, og så kommer skuddåret og dytter dagen frem til 09:00 1. januar igjen.

 

Du fatter vel at din oppfatning ikke har noe med virkeligheten å gjøre her?

 

Grunnen til at man har skuddår er at årene ikke er nøyaktig 365 dager lange. Så innimellom trengs en dag ekstra for å ikke flytte nyttår ut på sommeren etter noen hundre år.

Tidsforskyvningen som følge av at dagen ikke er nøyaktig 24 timer er ca 1 sekund i året. Det vil si langt unna de 6 timene som trengs i følge din teori.

Lenke til kommentar

Med elgens logikk er døgnet snudd på hodet 2 år etter skuddår.

 

Dette er enkelt; døgnet er så nært 24 timer at korrigeringene vi gjør er umerkbare selv over en generasjon. Året derimot er et stykke fra nøyaktig 365 dager slik at hvert fjerde år må man legge til et døgn så ikke årstidene havner på bærtur, i en legmanns forklaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At man har skuddår er en konsekvens av at døgnet ikke er 24 timer.

Det er ikke noe du bare kan avvise

Bare glem hvor langt et døgn er. Uansett hvor mange sekunder et døgn faktisk er, så er det slik at én rotasjon rundt solen tar ca. 365,25 døgn, uavhengig om døgnet er på nøyaktig 24 timer, 23 timer og 59 minutter eller 14 timer for den saks skyld.

 

Det dette betyr er ikke at soloppgang og solnedgang vil bli forskjøvet i forhold til klokken (ettersom det skjer uavhengig av hvor lang tid et døgn er), men at første døgn i andre år begynner på en litt annerledes posisjon i Jordens bane rundt solen. Det er som sagt ikke mye, men bygger dette på seg, så vil det til slutt føre til at sesongene er forskjøvet. Etter 760 år (eller runder rundt solen), har døgnet, eller datoens plassering flyttet seg halvveis rundt solen, slik at juni i nord er vintermåned, mens januar er sommermåned.

 

Det er to faktorer som gjør at dette har noe som helst å si for oss, og ingen av de har med døgnets lengde å gjøre. Igjen, uavhengig av hvor langt et døgn er, så er et år, eller en runde rundt solen, lik 365,25 ganger denne lengden. Disse to er Jordens tilt, altså det faktum at Jorden ikke står vinkelrett mot solen, og det faktum at Jordens bane er svakt elliptisk. I visse måneder er vi nærmere solen enn andre. Hadde Jorden hatt en perfekt sfærisk bane rundt solen, og den stod perfekt vinkelrett mot solen, hadde vi ikke hatt årstider, og Jordens plassering rundt solen hadde ikke hatt noe å si. Da hadde vi ikke trengt skuddår til tross for at døgnets lengde ikke er nøyaktig 24 timer. Dette hadde også krevd korreksjoner en gang iblant, men mye mer sjeldent, og det hadde ikke hjulpet å sette inn et ekstra fullt døgn. Man måtte gjort et døgn lengre, f.eks. med 61 sekunder i et minutt en gang iblant.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Den andre elgen: Jeg kan bekrefte at AtW har rett i at skuddår ikke er noe man gjør for å kompensere for døgnets lengde. Det er noe man gjør for å kompensere for at årets lengde ikke er et heltallig antall dager. Sagt på en annen måte så roterer jorda om sin egen akse ca 365,24 ganger i løpet av en runde rundt sola. Med andre ord ikke et helt antall dager. Det er dette man kompenserer med skuddår. Hadde man ikke kompensert med skuddår ville sesongene vinter, vår, sommer, høst flyttet seg med ca et kvart døgn fra år til år. Etter ca 2*365 år år ville sesongene snudd helt om i forhold til det vi er vant til. Midtsommer på den nordlige halvkule ville vært i desember og midtvinter ville vært i juni. Skuddårsystemet ble laget for å holde sesongene på rett plass i kalenderen slik at man kunne planlegge jordbruket ut i fra faste og kjente datoer. Såtid, innhøstingstid osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...