Gå til innhold

En kort(Eller lang) introduksjon til skjermer

Flimzes

Anbefalte innlegg

Det er mye spørsmål, og ikke minst mange påstander om LCD-skjermer i dag.

Spesielt nå som de dyrere skjermteknologiene plutselig har fallt i pris så kan en hel del spesifikasjoner virke helt på trynet for den økte prisen

Så jeg tenkte å ta for meg en gjennomgang om de viktigste spesfikasjonene, både hva de betyr, og hvordan produsentene bruker dem.

Paneler: Det finnes flere måter å lage en lcd-skjerm på, og det finnes i hovedsak tre måter, TN, IPS og VA. Så finnes det mindre variasjoner innenfor hver metode, men det er sjeldent de alt for store forskjellene så lenge skjermene er noenlunde fra samme tid.

IPS er overlegent på innsynsvinkler, og unntatt at bildet blir marginalt mørkere i ekstreme vinkler, så er bildet uforvrengt uansett vinkel. På andre siden så har de vært oppfattet som trege, og ikke minst alt for dyre. I utgangspunktet så er det kun LG som lager disse i dag. IPS har også de mest korrekte fargene, og et utmerket kontrastnivå. Lett måte å kjenne dem igjen er at når rommet blir helt sort, så skinner baklyset gjennom skjermen.

VA: gode farger, veeldig godt sortnivå. Gjerne uten alt for høy latency. Derimot så har de desverre ofte veldig lang input-delay som følge av overdrive for å få ned latency. PVA produseres av samsung, s-lcd som samsung og sony lager sammen er også s-pva. MVA ble laget av LG, men de sluttet med det for flere år siden.

TN: Billig, lyslekasjer langs kantene og forvrengte farger med hver eneste hodebevegelse er typiske kjennetegn, lav responstid gjør at gamere trekkes til dem

Latency: Dette er i prinsippet hvor lang tid en pixel bruker på å skifte fra en farge til en annen, den måles på litt forskjellige måter. Den vanligste metoden er sort-hvit-sort, altså hvor lang tid det tar å skifte fra sort til hvit og tilbake. De skjermene med lavest responstid (2ms) har nesten utelukkende målt grå-hvit-grå. De dyrere panelene har gjerne en lang rekke målinger, som grønn-rød-grønn, og oppgir den høyeste verdien.

Så hva er konsekvensen?

TN-paneler med 2ms g2g har i virkeligheten 5ms s-h-s, som nesten alle TN-paneler i dag. Derimot så kan visse fargeendringer være så lange som 16ms. PVA og IPS paneler er nesten alltid oppgitt med latency som den maksimale fordrøyingen, En grei tommelregel er at alt under 8ms er umerkbart, IPS og VA er stort sett umerkbart fra 16ms og nedover.

Kontrast: Dette burde være et enkelt konsept. Hvor stor er forskjellen fra det hvite til det mørke. Ja?

Nei. Problemene her er mange, markedsføring som overdriver litt er en sak, men dynamisk kontrast er bare en spøk. Et typisk TN panel vil slite med å overgå 500:1 i kontrast, og vil typisk ligge på 300:1. Et godt IPS panel kan ligge opp over 1000:1. Dynamisk kontrast derimot tillater at man senker lysstyrken til det laveste, og så måler sort, deretter øker man til maksimal lysstyrke, og så måler man igjen. Dette gir kunstige tall, og kan på ingen måte representere hvordan et bilde ser ut på skjermen. Oppå dette har man forskjeller på hvordan man måler. Da seriøse produsenter måler to pixler ved siden av hverandre, og de som skryter måler hele skjermen i hvit, deretter hele i sort. PVA har gjerne en veldig høy kontrast, siden de er så gode på sortnivå.

Et videre punkt her, som er viktig å påpeke, er antall skritt en skjerm kan vise mellom hvit og sort. Et billig TN-panel kan bare vise 262 144 forskjellige farger, eller 64 skritt fra hvitt til sort. Dyre TN paneler, og vanlige IPS/VA paneler kan vise 16 777 216 farger, eller 256 skritt fra hvitt til sort. Dyre IPS og VA paneler kan vise hele 1 073 741 824 farger, eller 1024 skritt fra hvitt til sort. Dette synes spesielt i mørke områder.

Lysstyrke: Enkelt og greit hvor mye lys lyses ut fra skjermen og på deg fra skjermen. Denne verdien oppgir maksimal lysstyrke ved en helt hvit skjerm (når alt lyset slippes gjennom). Mer er bedre? Vel, det er ikke dårligere, men i et vanlig belyst rom er det sjeldent du trenger mer enn ca 110cd/m^2, noe mer vil slite unødvendig på øyne og kan gi hodepine og nakkeplager (som følge av at man anstrenger seg når man ser på den sterke skjermen).

En liten kommentar om kontakter også: At en skjerm har HDMI, det nye ”HD-interfacet” høres vel og bra ut, men i virkeligheten så er det nøyaktig de samme signalene gjennom hdmi og dvi, så med mindre du skal koble til både en hdmi enhet og en dvi enhet, så er ikke dette noe som burde la deg velge en skjerm over en annen. Displayport bruker en annen signal-type, som kanskje kommer mer i fremtiden, og noe det ikke skader å ha på sin skjerm.

Dette skulle vel være det meste, om noe er galt så er det bare å komme med konstruktiv kritikk.

Endret av Flimzes
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde uthevet alle de viktige ordene, men det virker som om det ikke fulgte med når jeg kopierte over fra word.

Eneste måten å finne paneltyper er generelt sett å google det spesifike modellnavnet, og så "panel", om det ikke gir noen resultater så prøv å søke etter modellnavnet og så enten TN, IPS, MVA, eller PVA.

Hever ut uttrykkene igjen nå.

Lenke til kommentar

Den skled forbi meg, fikset nå :)

har du en forklaring på TFT TN ?

Samtlige LCD-paneler vi bruker i dag er TFT-film-skjermer (alle de forskjellige panelene). I motsetning til enkle paneler som brukes i digitale klokker, eller e-ink. Så til pc er ikke det noe jeg følte var viktig å legge vekt på (dog burde det kanskje vært nevn i guiden)

Lenke til kommentar

Den skled forbi meg, fikset nå :)

har du en forklaring på TFT TN ?

Samtlige LCD-paneler vi bruker i dag er TFT-film-skjermer (alle de forskjellige panelene). I motsetning til enkle paneler som brukes i digitale klokker, eller e-ink. Så til pc er ikke det noe jeg følte var viktig å legge vekt på (dog burde det kanskje vært nevn i guiden)

skjermen min defineres som TFT TN uten noen mere beskrivelse .

om det passer i guiden er nok ikke jeg den rette til å vurder selv om jeg skulle ønske det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...