Gå til innhold

Picasa bildevisning, hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei

Lastet nylig ned nyeste picasa til å behandle bilder, og ser at jeg også kan bruke den som bildeviser. Har valgt det som standard for alle bilde-filtyper, og synes den er helt genial! Lett å bruke, ser bra ut osv... Langt bedre enn alle standrad-bildevisere.

MEN(!), har fått et problem: enkelte av bildene skifter farge/fargetoner etter en 2-3 sekunder. De fargene som vises først en fine og bilde ser bra ut, men deretter blir hele bildet gråere for å si det sånn. Akkurat som om picasa konverterer fargene eller noe etter 2-3 sek. Hva som er originalen vet jeg ærlig talt ikke...

Noen som har samme problemet?

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mistenker at de bildene du opplever dette med, er RAW filer. Da vises først JPEG previewen i råfilen, deretter dekoder picasa råfilen selv. Og ettersom råfilen ikke er behandlet på noen måte, så skal den være blassere enn JPEG preivewen. JPEG prewien vil også være justert i forhold til instillingene i kamera slik at forskjellen kan bli vireklig store.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at de bildene du opplever dette med, er RAW filer. Da vises først JPEG previewen i råfilen, deretter dekoder picasa råfilen selv. Og ettersom råfilen ikke er behandlet på noen måte, så skal den være blassere enn JPEG preivewen. JPEG prewien vil også være justert i forhold til instillingene i kamera slik at forskjellen kan bli vireklig store.

Dette hørtes ut som en bedre forklaring.

Lenke til kommentar

Ja, det er snakk om raw-filer ja.

Da vises først JPEG previewen i råfilen, deretter dekoder picasa råfilen selv. Og ettersom råfilen ikke er behandlet på noen måte, så skal den være blassere enn JPEG preivewen.

Aha, ergo er det JPEG-previewen som er "fin å se på" og RAW-filen som er "grå"? Er det mulig å endre noen innstillinger i Picasa slik at den kun viser JPEG-preview? Daffe resultater er ikke noe jeg setter pris på :p Kan legge ved et eks om noen strakser...

Edit: vedlegg 1, slik bildet først vises: http://i51.tinypic.com/1zgth50.png

Edit: vedlegg 2, slik bildet endres etter 2-3 sek: http://i53.tinypic.com/2rcohnt.png

Er det noe jeg kan gjøre for at bilde ikke endres? Eller må jeg konvertere filene?

Endret av jvdp
Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil skyte i Raw og ikke vil behandle råfiler, som med riktig behandling kan se mye bedre ut enn jpeg-fila, så er kanskje en bedre løsning for deg å skyte i Jpeg i steden for Raw?

Filer rett fra kameraet ser blasse og softe ut - så har man bedre utgangspunkt for etterbehandlingen.

For fordeler ved å skyte i Raw, se denne tråden.

Råfiler gir mye bedre muligheter for redigering, men hvis det er viktigere at filene ser freshe ut rett fra kameraet - skru opp kontrast og fargemetning og skyt i Jpeg.

Lenke til kommentar

Filer rett fra kameraet ser blasse og softe ut - så har man bedre utgangspunkt for etterbehandlingen.

Så med mindre jeg ikke etterbehandler dem vil råfilene faktisk være "gråe"? :(

Isåfall tror jeg dette blir løsningen:

Råfiler gir mye bedre muligheter for redigering, men hvis det er viktigere at filene ser freshe ut rett fra kameraet - skru opp kontrast og fargemetning og skyt i Jpeg.

Lenke til kommentar

Vil ellers forslå å teste å redigere litt på en råfil - det er nok også mulig å lage presets som gir kraftige farger med en gang, hvis det er det du vil ha.

Prøv å endre hvitbalansen litt, og å hente inn detaljer i det mørke og lyse, og du vil se råfilens store fordeler.

Men - er redigering ikke interessant - skyt jpeg med god samvittighet. Men - skyt (også) i Raw når det er "viktige" bilder du skal ta - så har du bedre muligheter til å redigere dem etterpå.

Lenke til kommentar

Men - er redigering ikke interessant - skyt jpeg med god samvittighet. Men - skyt (også) i Raw når det er "viktige" bilder du skal ta - så har du bedre muligheter til å redigere dem etterpå.

Den er grei, skal prøve meg frem! Takk for god hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...