Gå til innhold

Lady in need! Lysutstyr til utebruk

Anbefalte innlegg

Heihei alle fornuftige fotoentusiaster. :)

Jeg har mange ideer i hodet mitt til fotografering, og mange av dem går ut på i ca samme lysetting som dette: http://farm5.static.flickr.com/4045/4663353681_381ff939e8_b.jpg

HVA TRENGER JEG?! Føler meg mer og mer blond dess mer jeg prøver å søke opp ting. Siste jeg fant nå var en strobie, type slik: http://www.mamut.net/homepages/Norway/1/18/fotoimport/str102.jpg

Men jeg har ikke funnet noen gode bildeeksempler på hvilken effekt den gir.

Jeg har Nikon SB900, og fri tilgang til et par gamle Sigma-blitzer på jobben, hvor jeg vet den ene funker som slave for 900´n min, har brukt disse to sammen til makro- ren automatisk innstilling.

Jeg vil i utgangspunktet bruke penger på synk-ledninger/ fjernstyringsledninger (er forvirret her, trenger gjerne eksakt link til hva jeg trenger for å fjernstyre her), reflektorer/ paraplyer/ eller om det er noe annet jeg trenger.

MEN, jeg ser jo at jeg kanskje trenger en blitz eller to til, da jeg ser på eksempelbildet at han har brukt 4 stk. Kan jeg da kjøpe billigste SB-serien og bruke som slave? Eventuelt en Sigma Blits EF-610 DG?

Jeg har en reflektor sølv/hvit på rundtomkring 60 cm i diameter og en liten en. Pluss Aurora Microbox Softbox i 5 forskjellige størrelser. Kamerahuset er Nikon D7000.

Jeg er kjempeforvirret, og skjønner lite akkurat på blitz-området. :( Kan noen være snille å hjelpe meg litt?

.. og selvsagt er jeg vrang og vil jeg ha mest mulig for minst mulig penger. ;) Det er sikkert noe som er hipp som happ å kjøpe fra en billigere produsent?

Setter STOR pris på hjelp her folkens! :)

Endret av Marjhia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror den beste siden du kan stikke innom er http://strobist.blogspot.com. Les gjennom, lån med deg noen av blitsene fra jobb og prøv å gjenskape en del av eksemplene på den siden. Manuelle instillinger er det like greit å bli vant med først som sist, spesielt om du skal jobbe med folk som tåler å vente litt.

Angående blitser ville jeg plukket opp noen SB-600-blitser og fjernstyrt med SB-900, sånn til å begynne med. Sjekk ut bruktmarkedet på foto.no om du vil spare penger. En blits og en "TTL cord" (sjekk ebay) slik at du får SB-900-en av kameraet, så skal du kunne få til ganske bra bilder.

Ellers har du fine blogger som www.froknowsphoto.com og http://zackarias.com/blog/ som har en del god info og videoer om kreativ bruk av blits. Spesielt Zack Arias har en DVD av en workshop som heter "OneLight", hvor han går gjennom en del photoshoots med én blits.

For øvrig må jeg bare si at det eksempelbildet var temmelig dårlig mtp god bruk av blits.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg bruker selv Nikon D700/D300 og har 5 SB-900 og ikke en eneste ledning - høres ikke det ryddig og praktisk ut ?

Nikon sitt blitssystem kalt CLS (creative light system) gjør at du kan styre blitsene direkte fra kamerahuset og du trigger de med den innebygde blitsen.

Her er to eksempel hvordan dette fungerer i praksis, prismessig er dette en dyrere løsning enn å kjøpe ett rimelig studiolampesett fra feks kaffebrus i sverige, men jeg kan ta dette i veska jeg bruker og dra til skogs hvis ønskelig uten ledninger eller være avhengig av en stikkontakt.

Første videoen er Joe McNally en av verdens 100 viktigste fotografer i aksjon, den andre videoen viser litt mer hvordan systemet fungerer i praksis.

http://www.youtube.com/watch?v=7LWd2AoLBH0

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen! :)

psilocybe: Takk for gode linker. Skal utforske litt mer med de blitzene jeg har, og nilese mer på nettsidene. :)

JoonGoii: Jeg fikk endelig til å styre 900´n min med innebygde blitzen på kameraet etter å ha sett videoen! :D Har ikke helt forstått prinsippet før nå, må utforske mer på manuell styring. :)

Hvis jeg kjøper SB600 eller rundt omkring der, vil det fungere på samme måten som 900ér? Blir nok et par år før jeg får råd til flere 900´er.. :) Eller kan SB-400 funke som slave under 900´en?

Tror nok jeg går for flere blitzer, fremfor pakker. Det ER mye lettere å drasse med seg. :)

Endret av Marjhia
Lenke til kommentar

SB-400 kan ikke fungere som slave for SB-900, men SB-600 kan.

Om du etter hvert begynner med radioutløsere (som f.eks. Cactus v4)kan du benytte eldre og billigere blitser som Nikon SB-24, SB-26, Vivitar 285 etc, men da må du stille inn styrken på blitsene manuelt. Fordelen er at du da får god kontroll på lyset samt at det er mer stabilt, da du kan legge blitsene bak en vegg, i skarpt sollys og lignende.

Fordelene med Nikons CLS (infrarød utløser) er at det er lett og bruke og at du lett kan justere styrken på blitsene via kameraet.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen! :)

psilocybe: Takk for gode linker. Skal utforske litt mer med de blitzene jeg har, og nilese mer på nettsidene. :)

JoonGoii: Jeg fikk endelig til å styre 900´n min med innebygde blitzen på kameraet etter å ha sett videoen! :D Har ikke helt forstått prinsippet før nå, må utforske mer på manuell styring. :)

Hvis jeg kjøper SB600 eller rundt omkring der, vil det fungere på samme måten som 900ér? Blir nok et par år før jeg får råd til flere 900´er.. :) Eller kan SB-400 funke som slave under 900´en?

Tror nok jeg går for flere blitzer, fremfor pakker. Det ER mye lettere å drasse med seg. :)

Bruker dette på nesten alt jeg tar av bilder hvor syns blits passer, er kun sterkt sollys som dette sliter i, ellers er det ett genialt system.

Burde også dukke opp SB-800 og SB-600 på bruktmarkedet framover siden begge er utgått og erstattet av SB-900 og SB-700.

TTL styring fungerer veldig bra på "standard" bilder stort sett, skal man ha litt mer spesiell belysning så kan manuelt være verdt å forske på, det er dessverre mer tungvindt men da har man på en måte 100 % kontroll. Det som er tøft er at det også styres fra kameraet, og på D300/D700 jeg bruker så har jeg 2 grupper så kan feks ha en gruppe forfra og en gruppe bakfra og slå av/på og justere styrken slik jeg selv ønsker.

Du kan også få mye moro til slike blitser, softbokser er en mulighet, men også sett med borrelås for å styre/begrense lyset:

Lastolite lager det meste av tilbehør til blitser og lysrelatert. Softboksene de lager til batteri blitser kan brettes sammen og går ned i en pute som minner om en førstehjelpspute i størrelse+ 1 liten bag til stativet.

Noen eksempel:

Joe McNally har fått egen serie det hadde jeg ikke fått med meg faktisk, så han på Høvik for ett par år siden utrolig dyktig og morsom fyr.

http://www.lastolite.com/battery-flash-accessories-for-strobists.php

http://cgi.ebay.com/Flash-Beauty-Dish-Honeycomb-kit-Nikon-SB-900-SB900-/140563845732?pt=Camera_Flash_Accessories&hash=item20ba421264#ht_2960wt_977

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Treig til å svare til tider jeg da.. :) Takk for svar igjen!

Jeg går nok for masse blitser, og bruker penger på diverse tilbehør til dem. :) Er jo gøy når en får det til! :D

Jeg hadde en liten shoot med et par venninner her om dagen, da brukte jeg SB-900´n min til høyre for modellen, samt en gammel treig Sigma fra jobben til venstre. så styrte jeg begge med D7000´mitt og den innebygde blitzen. Brukte noen ganger softbokser (Aurora Microbox Softbox-sett).

Ble nokså fornøyd med resultatene, men ikke helt.. Legger ved ett av bildene. Skulle gjerne hatt en blits til for å lyst opp bakrunnen, men det kommer. :)

Bildene er tatt i en bunkers, lavt under taket, og nesten bekmørkt. Jeg tok bilder fra inngangen til bunkersen, og blitsene var plassert på hver side av inngangen ca.

post-187272-0-67175300-1310837171_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...