Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ferie - Arbeidsgiver krever at jeg jobber inn Lørdag

Hestvik

Anbefalte innlegg

Hei,

Jobber skiftordning der jeg har annenhver helg fri, og annenhver helg i arbeid.

Nå har jeg tatt ut ferie i August, uke 32 og 33. Hadde jeg ikke hatt ferie disse ukene, skulle jeg ha jobbet Lørdag i uke 33. Nå som jeg har tatt ut ferie, krever arbeidsgiver at jeg må jobbe inn denne lørdagen på et senere tidspunkt.

Har arbeidsgiver lov til å kreve dette? Mener jo bestemt at når jeg har ferie, så har jeg ferie og burde jo slippe å jobbe inn disse dagene.

Kan også sies at jeg har jobbet der i 4 år nå, og har aldri blitt pålagt dette tidligere. Kun etter at den nye "sjefen" kom inn for et par uker siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter ferielova har du 25 feriedagar du både kan og skal ta ut, og ferielova reknar og laurdag som "feriedag". Altså: Tek du ut ferie frå og med sundag i veke 32 til og med laurdag i veke 33 (to fulle veker altså), har du teke ut 12 av dine 25 feriedagar etter lova. Med eller utan laurdagsvakt om du ikkje hadde ferie.

Du har ellers etter lova krav på tre veker ferie I SAMANHENG i tida mai-september. Koss sjefen din då vil leggja den ferien utan at du får fri ei helg kor du skulle vore på arbeid er ikkje noko eg skjønar - men det kan du jo be sjefen fortelja deg...

Hugs og at det er sjefen din som har siste ord om kva tid du skal ferie, ikkje du sjølv - men sjefen må altså sjå til at du får tre veker i samanheng før september er slutt, om du ikkje sjølv, heilt friviljug, godtek noko anna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...