Gå til innhold

Hva er årsaken til disse bildefeilene ? (merkelig klatt effekt)

Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Har mange skjermer av typen NEC 24" 2490WUXi2. En god del av disse har begynt å få noen rare merker, som ikke skyldes at det er sølt ting på skjermen selv om det kan se slik ut.

Skjermene har stått på 24/7 i en 2-3 måneder.

Se vedleggene for bilder av hva jeg mener. Hva i alle dager kan dette skyldes for noe ? Varme ?

(På bildene er det bla.a en grå bakgrunn som skal være helt jevn i fargene)

post-37161-0-06369000-1309460222_thumb.jpg

post-37161-0-02967900-1309460230_thumb.jpg

post-37161-0-08823000-1309460367_thumb.jpg

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Skjermene er løftet med å holde i rammene ja. Bildet var ikke slik i starten, ihvertfall ikke første måneden såvidt jeg husker. La imidlertid merke til en ting, at dette gjelder mørke farger. Legger jeg et hvitt bilde over, f.eks fil explorer forsvinner dette. Alle skjermene er ny, ca et år gamle, men det er ikke før de siste 3-4 månedene de har vært påslått hele døgnet.

Kan legge til at dette er skjermer som ikke har skjermbeskytter. De er brukt til prosesstyring på en oljeplattform, så de står med samme bilde hele dagen uten å være avslått.

Kan også legge til at denne effekten kan sees på noen av skjermen midt på også, ikke bare ved kanten, selv om effekten her er litt svakere.

Hadde det bare vært en skjerm kunne jeg ha skjønt det, men det er snakk om en 5-6 av 12stk, noe jeg ikke anser som helt tilfeldig.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Tingen er at når du løfter i rammen, så bøyes panelet svagt hele veien over, men på visse punkter så vil trykket bli større enn andre, spesielt ca 1-3cm inn fra kanten på hver side, og så rundt midten, på grunn av hvordan panelet støtter seg mot rammen. Jeg har sett slikt på ganske mange laptoper, og enkelte stasjonære skjermer, det kan også ta litt tid før det blir mer fremtredende.

Det kan naturligvis også være noe annet, men det ligner i hvert fall på slike trykkskader, holder at man er litt hardhendt under oppakking eller flytting.

Lenke til kommentar

Jeg pleier å holde i rammen, med fingrene langt ut på baksiden, og alt presset på baksiden av platen. Denne typen feil påstår når man trykker for hardt på fremsiden av rammen. Når skjermen er ferdigmontert er det best å løfte i festet mellom skjerm og fot og så støtte lett opp med den andre hånden på toppen av skjermen (på rammen, ikke panelet).

Det gjelder å ikke overdrive trykket, skjermen veier sjeldent mer enn 10kg, så det trengs ikke allverdens med trykk for å holde den i luften.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

De veier faktisk 12 Kg. pr stk. :) De er montert på armer, så på ett eller annet punkt har jeg nok kun holdt de i rammen. De er behandlet forsiktig, så jeg synes kanskje det er litt rart at det skal være årsaken på så mange skjermer, men vet jo aldri.

Lenke til kommentar

Det kan også være en designfeil fra produsenten som gjør at trykket avlastes feil når man løfter dem opp, jeg vet ACER hadde dette problemet på en rekke skjermer for noen år siden.

EDIT: Nec er en av de mest profesjonelle å ha med å gjøre på skjermmarkedet, jeg tror at å ta kontakt med dem er det beste skrittet herfra.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Ok, har sendt avgårde en forespørsel til support hos NEC nå, så får vi se hvordan det går..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...