Gå til innhold

[Løst] Lenovo T61 Bruksområde og Operativsystemer

Anbefalte innlegg

Hei

Lurte på om noen som har Lenovo T61 (2009 modell) har noen erfaringer om hva du/dere mener denne laptopen kan brukes til

Her er spesifikasjonene til laptopen jeg snakker om:

Intel® Centrino vPro T7500 2.2Ghz

Kingston 4GB RAM 2x2GB 800mhz

Harddisk 120GB SATA 5400rpm Lenovo HDD Protection

NVIDIA Quadro NVS 140M 512MB

15.4" WXGA+ 1680 x 1050

Eksempler på bruksområder jeg vil den skal takle: Skole pc (jobbe med dokumenter), hd filmredigering( vil bare at den kan gjøre det bra)generell spilling(med andre ord Terraria, Minecraft, Heroes of newerth, League of legends, Cs S og kanskje Team fortress 2? det er de jeg kommer på i farta. Vet at det ikke er en gaming laptop og at det er for buisness.) De andre oppgavene som musikk og Internett klarer jo alle laptoper ...

Jeg la inn et innlegg tidligere hvor jeg lurte på hvor bra denne laptopen kjørte Heroes of Newerth, jeg fikk da svar at laptopen kunne kjøre det på lavt og at den overoppheter og slår seg av. Stemmer dette?

Andre meninger er bare å komme med!

Lurte også på hvilke operativsystemer dere har brukt på den og deres meninger om kompitabilitet og om laptopen er så kompitabel at du ikke bruker Windows, snakker da i hovedsak om Linux så klart :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror bare det er modellen med FX570 kortet som overoppheter.

Om du lurer på hvordan grafisk ytelse på grafikkortet ditt ligger an så sjekk an notebookcheck

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-Quadro-NVS-140M.4216.0.html

og dette kortet som yter tilnærmet identisk

http://www.notebookcheck.net/NVidia-GeForce-8400M-GS.3709.0.html

Source spill vil generelt flyte på rimelig greit så lenge du ikke overdriver AntiAliasing, minecraft og terraria vil gå helt fint, samme med LOL, HoN kjenner jeg ikke til direkte.

Denne maskinen trives best med Windows 7 om du skal spille windows only spill. Ellers så fungerer den også enormt bra sammen med flere linux utgaver, og kanskje best med Fedora.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Takker for så raskt svar!

Men hvorfor passer den kanskje best med Fedora?

Her er en link over en artikkel hvor de skrev at Opensuse er et bra valg for laptoper: http://www.linux.com/learn/docs/ldp/282996-choosing-the-best-linux-distributions-for-you

Har også lest andre sider hvor det står at Opensuse er best kompitabel med hardware på laptops, uten at jeg kan bekrefte dette på noe som helst vis. Og det høres ut som bullshit med tanke på at det bare er en distro... Er litt noob med Linux men har da gått i noen måneder med Ubuntu, grunnen til at jeg bytte tilbake var fordi at pcn min har en programvare som overklokker prossesoren høyere i Windows enn det den ville hvert i Linux, fant ingen programmer som kunne gjøre dette i Linux. Viss du lurer på hvilken laptop jeg nå snakker om så er det en Asus ul50vt, i tillegg så var det vanskelig å skifte mellom intel og nvidia grafikkort også. Batteriet gikk fort tomt uten lader osv .. Vet at det var litt off topic men ..

Btw eier du en Lenovo T61? Har veldig lyst å høre fra de som faktisk eier den og har brukt den en stund.

Endret av Darkras
Lenke til kommentar

Fedora har generelt hatt en hel del default innstillinger aktivert som passer veldig godt sammen med ThinkPad laptoper. Det har alltid vært den beste distroen rett ut av boksen på mine ThinkPads. (jeg har hatt mange)

Opensuse har jeg ikke god erfaring med på laptops, men jeg kan ha vært uheldig.

Skifte mellom skjermkort er generelt ikke noe linux er helt optimalt med, men vgaswitcheroo fungerer stort sett rimelig godt, i hvert fall på radeon kort.

En venn hadde T61p med 570 en god stund, og jeg brukte den fra tid til annen, den hadde overopphetingsproblemer.

Jeg har R61, som er hardwaremessig identisk med T61, med det unntaket at den bare har intel integrert skjermkort.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Ok, jeg stoler på deg med at Fedora kan være best siden du har erfaringer. Takker for alle svar, da har jeg bare 1 igjen .. Synes du en 2 år gammel Lenovo T61 med de specsa jeg skrev tidligere:

Intel® Centrino vPro T7500 2.2Ghz

Kingston 4GB RAM 2x2GB 800mhz

Harddisk 120GB SATA 5400rpm Lenovo HDD Protection

NVIDIA Quadro NVS 140M 512MB

15.4" WXGA+ 1680 x 1050

Synes du det er verdt å kjøpe denne laptopen brukt for 3000kroner med kvittering nå? Altså synes du at hardwaret er akseptabelt i forhold til prisen og det året vi er i nå? :hmm:

Lenke til kommentar

Men den T61 jeg henviser til har større skjerm 15.4 tommer og høyere oppløsning altså 1600x900, mens den du henviser til har da mindre skjerm og oppløsning. Men er det ikke rart at den som har mindre skjerm har bedre fysisk kvalitet?

Endret av Darkras
Lenke til kommentar

Ok, kan jo forsåvidt skjønne det ...

Men til en ting som er off topic: Bortsett fra gaming, så er vel denne Lenovo T61 bedre enn min Asus ul50vt?

Her er linken over spesifikasjonene: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=586016

Her er et review: http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-UL50Vt-Notebook.23729.0.html

Hva scorer egentlig lenovo T61 på Windows 7 Experience Index?

Asus ul50vt scorer 4.9

Eneste minuset jeg kommer på og en av savnene jeg får ved å kjøpe den er at den ikke har hdmi .. :p

Endret av Darkras
Lenke til kommentar

Asus har ingen modeller som kan hamle opp med lenovo sin t-serie med thinkpads på byggekvalitet og tastatur.

HDMI kan gjøres opp for ved at den har DVI i docken (som følger med noen av de brukte maskinene). Jeg er dog enig i at det absolutt burde vært med.

Lenke til kommentar

ADVARSEL! Lenovo solgte et svært parti T61 med defekt hardware. Det integrerte 140M kortet dør etter kort tid og hovedkortet må byttes. Det er mulig maskina du nevner har fikset problemet, men les denne tråden og forsikre deg om at det er tilfelle: forums.lenovo.com/t5/T61-and-prior-T-series-ThinkPad/T61p-exhibiting-1-long-and-2-short-beep-and-black-screen/td-p/223574 Lenovo Norge fikser IKKE dette problemet med mindre du er under garanti, så vær veldig forsiktig med denne modellen. God sommer

Lenke til kommentar

Asus har ingen modeller som kan hamle opp med lenovo sin t-serie med thinkpads på byggekvalitet og tastatur.

Nei nettopp. Hadde en IBM/Lenovo Thinkpad T60. Tror jeg byttet fire (4) tastaturer i løpet av det året den maskinen var i live. En T61 jeg hadde tok kvelden omtrent før alt var installert. Der ble hovedkortet byttet ut. Har fortsatt en annen T61 her som enda er i live. En maskin som jeg kjøpte som reserve maskin for, det er det man behøver om en vil ha Lenovo. Den har gudsjelov fungert helt prikkfritt. Det er en 14" med 1440x900 oppløsnig, som egentlig er helt perfekt til en så liten skjerm. Den har integrert grafikk, men er særs stillegående, og faktisk bra maskin til Lenovo til å være.

Servicen til Lenovo er rett og slett under pari, så det med byggekvalitet og tastatur er ikke bedre enn annet. Har gått over til Multicom sine Clevo maskiner, og med nr. 2 i huset er jeg meget endelig fornøyd både med byggkvalitet og tastatur.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Men så er jo ikke bare byggekvaliteten og tastaturet det viktigste .. Viss det hadde hvert det så hadde jo en Mac hvert verdt å kjøpe bare på grunn av byggekvalitet, noe som jeg mener den ikke er! Det er hardwaret som er noe av det viktigste spør du meg.. Jeg ser på dette slikt:

Prosessor: T61- 2.2 ghz dual vs ul50vt 1.7ghz dual = T61 vinner

Ram: T61- 4gb ddr2 800mhz vs ul50vt 4gb ddr3 1333mhz = Ul50vt vinner

Grafikkort: T61- Nvidia quadro nvs 140m

Pipelines 16 - unified

Core Speed * 400 MHz

Shader Speed * 800 MHz

Memory Speed * 700 MHz

Memory Bus Width 64 Bit

Memory Type GDDR3, GDDR2

Max. Amount of Memory 256 MB

VS

Ul50vt- Pipeline 16 - unified

Core Speed * 625 MHz

Shader Speed * 1500 MHz

Memory Speed * 800 MHz

Memory Bus Width 64 Bit

Memory Type GDDR2, GDDR3

Max. Amount of Memory 512 MB

Her vinner ul50vt

Ut av disse tre så vinner ul50vt med to av 3, men viss vi hadde tatt med skjermoppløsning i tillegg så hadde det på en måte hvert likt fordi at T61 har større oppløsning. Men hva er deres synspunkter på dette? Er det noe jeg har glemt å sammenligne?

Kilder: http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-G-210M.17638.0.html

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-Quadro-NVS-140M.4216.0.html

Endret av Darkras
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...