TaCune Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Hei. Har nå nettopp fått satt opp Statisk ip på min pc, men jeg har et spørsmål. Er det noen mulighet til og få at andre pc`er på nettet mit (ikke gitt tilgang til nettet enda) at de får en annen ip adresse ? f.eks den dynamiske. (?) Hvordan lar det seg gjøre ? Akurat nå går nettet direkte inn til 1 pc. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Første tanken som slår meg er at det burde være mulig ved hjelp av en 3. parts router. Da kan man velge at en PC skal ha statisk IP, mens resten kan være dynamiske. Mvh Faller Lenke til kommentar
TaCune Skrevet 30. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2011 Hva tenker du på når du skriver 3.parts Ruter ? Jeg tenkte kansje om jeg setter Statisk IP instilinger til nettverkskortet, at den da tar ip`en før Ruteren prøver og få den statiske, og velger da en dynamisk. Men om jeg tenker på det du sier, så ser jeg for meg at du setter inn Statisk til lokal ip`en til den maskinen jeg vil ha statisk til ? Lenke til kommentar
Faller Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 For å få til dette må du (såklart) ha en router av et eller annet slag. Når den er oppe å går, kan du sette i pcen du ønsker en fast (statisk) IP. De andre kan variere selv. Når jeg skriver 3.parts router, mener jeg egentlig bare en router. Men uttrykket kan lettere skille om man har en router levert av en ISP eller om man har en privat router. (I alle fall i mitt hode.) Men uansett, tilbake til: Det skal gå fint å sette statisk IP siden nettverk "snakker sammen" Mvh Faller Lenke til kommentar
rillto Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 (endret) Hvis du kun har en pc på nettet vil den få din eksterne IP utad. Du trenger ikke sette noen ting. Har du satt den til den IP adressen som du har nå kan du få problemer når denne endres. Lyse endrer din IP så og si aldri. Jeg har hatt den samme i 5 år:) Kobler du andre pcer til nettet via den første pcen vil de få samme IP ut mot verden som din første, men trafikken blir sortert i pcen. Bruker du ruter får alle pcene en seperat IP innternt i nettverket ditt. Om denne er fast eller variabel betyr lite. Det er fullt mulig å ha fast på en eller flere pcer, slik at du alltid finner pcens IP raskt. Jeg har alle IPer til mine maskiner i hodet da det bare er å huske de siste 3 tallene. All trafikk til og fra ditt hus uansett pc vil bli logget på din IP utad. Så utad vil du alltid ha samme , internt er det likegyldig hvordan du organiserer oppsettet ditt, hvis du ikke har spesielle krav. Kjøp en ruter,plugg inn ledningene og glem resten:) Endret 3. juli 2011 av rillto Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Kjøpte meg en netgear og satte opp forwarding til den, pluss DHCP reservering, i Lyse-boksen. I Netgearen har jeg portforwarding til det jeg måtte ønske. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå