bayney80 Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Hei!! Jeg skal opp til fagprøve i elektrikerfaget til uka.Forberedelsesdelen får jeg på Tirsdag,og nervene er i høyspenn!!! Er det noen her som kunne ha kommet med noen gode tips??Kanskje lagt ut noen typiske spørsmål som er vanlig å få under utspørringen.Alle innspill verdsettes og er til stor hjelp!! Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Sikkerhet sikkerhet sikkerhet. Tenk sikkerhet uansett hva du gjør Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 forberedelsedel på ei fagprøve?? den har jeg aldri sett, men på eksamen får du den. fagprøva har en teoretisk del og en praksis del. har du en bra tenkegang og tenker sikkert. det å tenke før man handler er veldig viktig. det sier at du ikke vil gjøre en jobb du ikke er sikker på som kan starte brann og bli farlig for mennesker. viser du at du har mye kunnskap og setter sikkerheten foran jobben du gjør. en fagman skal stille spørsmål selv med ingeniør sine tegninger. du skal gjøre jobben. du må vite hva som kan gå galt og hvor mye som skal til. f.eks. ville du ha installert alt i et hus alt fra papirene til testingen? eller installere alt på et skip der at det er vanskelig å unngå skader? vil du ha det ansvaret? vil du ha tanken at kanskje du gjorde en feil i huset som kan starte brann eller annen skade? tungt å ha sånt på samvittigheten. gjør man en jobb fort så starter man å tenke om jobben var god nok. viss andre kommer å ser på jobben, hva vil de si? tingen er å ikke gjøre noe som man ikke er helt sikker på. jeg ville ikke ha skiftet en gammel porselen kurs med en automatsikring før jeg vet at den ikke forrigler kvaliteten til det gamle anlegget. husk at strøm er en farlig ting. det er ikke noe å leke med. små barn skal ikke leke med strømmen, men selv om man har fagbrev så er det ikke et leketøy. men vi leker faktisk med strømmen. for vi kontrollerer strømmen. der vi mister kontrollen, kan det bli alvorlige skader. det er ikke mye som skal til før hovedpulsen i kroppen kommer i utakt. kommer den ut av rytmen så får man hjertestans. spørsmål varierer mye, men sikkerheten blir prioritert høyest. sikkerheten rundt jobben, men og med bruk av personelig verktøy og utstyr. det gjelder hms og. jeg som trudde at skipverft var strenge på hms. offshore er mye strengere. de servicelektrikerene som kjører rundt i hvert hus for en liten stikkontakt som mangler, har vell ikke den beste hms. mange der trur at ting er en selvfølge. man skal ikke tru, man skal vite. mangen som har død av den feilen. em viktig ting som redder mange på fagprøva nå er mangelista. den er ny nå i år. dette er det BESTE rådet jeg kan gi. ikke tenk tanken på å koble med en 3x16mm2 til inntak osv. hvorfor legge en stor kabel som tar lengre tid å koble? du har ikke god tid på fagprøva. bruk det som er enklest. mindre kvadrat jo bedre. så skriver du det på avvikslista. da viser du at du har brukt en pr 2x1,5 istendefor en 2x4 som du var "tom" på lageret. dette sparer du på. bruk kabler som er dobbel isolert istendenfor å trekke på strømpe selv. på skjult inst. gå så mye i luftlinje du kan. aåpen inst. gå i alle kroker du vil, men etter kundens ønsker. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 Bruk søkefunksjonen på forumet, dette finnes det mange svar på frå før av. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Sikkerhet som nevnes over er vel sant nok. Hva som anses som sikkert følger vel mye av regelverket for elektrofaget. Tror det er en god ide å ha en oversikt over dette, og å kunne referere til gjeldende bestemmelser. Har laget en liten webside med litt beskrivelse. (Tar gjerne i mot forslag og korreksjoner.) http://www.elektrofag.info/regelverk Lenke til kommentar
bayney80 Skrevet 4. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2011 Hei igjen! Takk for innspill.Med forberedelsesdel mente jeg egentlig planleggingsdelen jeg skal gjennom:)Har forstått at sikkerhet nok er en viktig faktor her,så det har jeg forberedt meg på.Det jeg kanskje er mest spent på her er nok motorkobling som jeg har vært lite borti,men blir det ikke mer avansert enn start/stopp med lampe for motorvern utløst el,lignenede skal det vel gå.Ellers er alle inspill til stor hjelp for meg,så bare for på her samme hva dere måtte mene er relevant for meg!Setter stor pris på det!! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Les NEK 400 perm til perm, lær deg prinsippene og kvifor, det er veldig nyttig. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 ikke bare se på automatisk stjerne-trekant. jeg fikk en gammel manuell stjerne-trekant bryter. hadde ikke brukt en sånn før, men det kan man måle seg til. motor er faktisk ganske enkelt. har du tankegangen til å lese et styrestrømskjema så er du reddet. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 NEK400 fra perm til perm som foreslått over er nok ingen dum ide, hvis man har tid nok. Montørhåndboka fra Elforlaget er jo ellers en kjapp en til mye av (eller i alle fall noe av) det samme. Lenke til kommentar
bayney80 Skrevet 5. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2011 Hei igjen!! Takk for all hjelp som kommer strømmende på Begynte i dag,og sitter i skrivende stund med planleggingsdelen.Mye arbeid da den skal leveres innen 1300 i morgen,men den biten skal vel gå. Ble ikke var en del jeg skulle gjøre på den praktiske delen som jeg egentlig aldri har vært borti,og motorkobling ble det også så jeg ser litt mørkt på det pr nå,men jeg får krumme ryggen og gå på med friskt mot!!Dog var det ikke verste motorkoblingen jeg kunne fått da!! 3-fas 400 v med 1 hastighets motor,med koblingsutstyr for frakobling og utkobling.Samt betjeningsutstyr som angit i NEK 400.Betjeningsstyringen skal ha signallampe for motorvern utløst og drift.Er det noen som gidder,så takker jeg vel og lenge for et koblingskjema! Ellers er det 400v tn-anlegg med en del trådløs styring av både lys,og markisemotor.Herunder både av typen x-comfort og Elko wireless.Innspill og tips mottas også her med stor takk!! Er det noen som har snøring på nobø orion 512,så er jeg også interessert da jeg skal programmere denne for dag og nattsenking av panelovner. Har forståelse for at dere kanskje ikke er så interessert i å bruke tid på å hjelpe meg med dette,men dæven så imponert jeg blir over de av dere som vil hjelpe meg!! På forhånd takk!!Det skal legges til at selv om jeg svartmaler situasjonen en smule,er jeg innstilt på å klare dette!! Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 3-fas 400 v med 1 hastighets motor,med koblingsutstyr for frakobling og utkobling.Samt betjeningsutstyr som angit i NEK 400.Betjeningsstyringen skal ha signallampe for motorvern utløst og drift.Er det noen som gidder,så takker jeg vel og lenge for et koblingskjema! Blir vel noe slikt i styringen din, hovedstrømskjema vet du vel hvordan man kobler? (igjennom sikring, igjennom kontaktor, motorvern og ned på motorviklingene). Du må huske at på 400-volt skal du stjernekoble motoren. Kortslutt U2, V2, W2 og koble strøm inn på U1, V1 og W1 (kommer ann på klemmebrettet) Ellers er det 400v tn-anlegg med en del trådløs styring av både lys,og markisemotor.Herunder både av typen x-comfort og Elko wireless.Innspill og tips mottas også her med stor takk!! Er det noen som har snøring på nobø orion 512,så er jeg også interessert da jeg skal programmere denne for dag og nattsenking av panelovner. Du burde vel ha manualen til utstyret når du skal drive med det. Så sjekk den. Ellers så er ting så avanserte idag at mye er veldig selvforklarende. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Pleier normalt ikke å gi løsninger, men heller å hinte litt. Det må vel dog kunne sies at Thomas sin løsningser OK ut, bortsett fra: Hvor er styrestrømssikringen(e) ? Hvor er hovedstrømsskjema (og tilhørende sikringer) ? Hvordan skal dette koples for et TN anlegg ? **** .. Og selvfølgelig sikringstype, dimensjon og kabeldimensjon ? Endret 6. juli 2011 av arne22 Lenke til kommentar
bayney80 Skrevet 9. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2011 Er det noen som kan legge ut et komplett styrestrømsskjema for dette,med tall og det hele?Vil sammenligne med det jeg har tegnet for å se om det er riktig.3-fas 400 v med 1 hastighets motor,med koblingsutstyr for frakobling og utkobling.Samt betjeningsutstyr som angit i NEK 400.Betjeningsstyringen skal ha signallampe for motorvern utløst og drift Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 hvordan gikk det ? Hvis du legger ut din egen løsning så skal du få en kommentar på den. (Koblingsskjemaet over ser jo i utgangspunktet ikke så helt galt ut.) Koplet du dette opp i praksis med hovedstrøm, styrestrøm og det hele ? Lenke til kommentar
bayney80 Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 Hei! Besto prøva med glans:)Koblet opp med styrestrøm og hovedstrømsikringer fra skapet og ut til et koblingstativ.Deilig å være ferdig utdannet!!På tide å lære lit nå hehe:) Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Du skulle lagt ut løsningen din ! Det litt vanskelige ligger jo ikke i styrekretsen men heller i sammenhengen mellom styrestrøm og hovedstrøm (??!!) Her er det vel et TN anlegg med 4 ledere inn (3 faser pluss nøytralleder). Det betyr at første inngangs/hovedsikring for skapet er firedobbel. Ut til motoren så går alle tre fasene, så her blir det vel en motorsikring som er tredobbel (i hovedstrømskretsen) og tilsvarende også et rele med tre kontaktorer i hovedstrømskretsen (pluss hjelpekontaktorer for styrestrømskretsen.) For styrestrømskretsen så blir det en dobbelt automatsikring som koples opp mot N-leder og en av fasene, slik at man får 230 V styrestrøm. Styrestrømkretsen blir jo ellers helt lik enten det er IT eller TN anlegg, bortsett fra at man kopler opp mot fase pluss nøytralleder, i stedet for L1, L2. De fleste lærebøkene har jo bare beskrivelse av oppkopling mot 230 V IT anlegg, så jeg ville da sagt at det er opplegget rundt TN nettet som er det vanskelige i oppgaven. Stemmer det ellers at det ble brukt en firedobbel hovedsikring, en tredobbel motorsikring og en dobbel styrestrømssikring som ble matet fra nøytralleder pluss fase ?? Selve det med nummereringen av hovedkontakter og hjelpekontakter på releet det, finner man vel i de fleste lærebøkene, og det blir vel også likt enten det er snakk om IT eller TN. Det ble ellers ikke brukt noen form for skilletrafo mellom hovedstrøm og styrestrøm ?? Synes oppgaven var ganske "artig" så det skulle vært interessant om det ble lagt ut litt mer info. Ellers: "Please correct me anyone", hvis det er feil det jeg skriver. (Det er jo som kjent feilene man lærer av.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå