Populært innlegg Flimzes Skrevet 30. juni 2011 Populært innlegg Del Skrevet 30. juni 2011 Da dette spørsmålet kommer opp til stadighet i forskjellige tråder, og svarene som kommer ofte kan føre til mange ødelagte batterier så føler jeg at en dedikert guide om emnet kan passe seg. Siden jeg nå valgte å svare på en tråd om akkuratt dette så sakser jeg bare mitt svar derfra: Litium ion batterier består av kjemikalieblandinger med høy energitetthet, og ved feil behandling så er de veldig farlige. De vi omgir oss med til daglig er godt kapslet inn i stål og plast, med beskyttelseskretser som forhindrer oss i å skade dem. Det er også en teknologi som gir mye mer frihet siden de ikke trenger å lades helt ut. For lang batterilevetid er det dog et par punkter som er viktige å tenke på: 1. Hvordan dør batteriet? Litium ion cellene mister gradvis kapasitet, til det gjenstår 0%. 2. Hvorfor? Den største fienden er tid. Et litium ion batteri vil nesten uansett behandling ikke leve i 10 år. Varme er fiende nummer to, jo varmere det er, jo raskere degraderes det. Utlading. Å tømme et litium ion batteri er døden for det. Kretsene som styrer batteriene vil kutte strømmen før det er helt tomt, men siden de lader seg ut selv rimelig raskt så kan et par dager uten strøm på tomt batteri føre til at du mister titalls prosent av kapasiteten. Å være fulladet. Når batteriet er fullt er det mer kraft som fyrer nedbrytningsprosessen. 3. Hva gjør jeg 1. La aldri batteriet gå under 5%. 2. Hold batteriet kjølig, så langt det er mulig. Skal du sitte med pcen i senga hele kvelden, så ta batteriet ut. 3. Ikke la batteriet stå fullt. Skal pcen stå på bordet i to uker, så lad det ut til ca 40% og legg det i kjøleskapet. 40% er en balansegang mellom: Det er en lav verdi, så degenereringen går saktere, degenereringen akselererer nesten eksponensielt, så forskjellen mellom 10 og 40% er ganske liten, men fra 40 til 70% er den enorm. Det er i tillegg så mye at det ikke er noen risiko for at den rekker å lade seg ut før du skal bruke den igjen. Om det ligger i flere måneder kan det lønne seg å ta det ut og vedlikeholdslade det til tider. 4. Batteriet mitt ble plutselig mye dårligere, hva nå Vel, dette er den eneste gangen du skal se bort fra første bud ved normal behandling, lad batteriet ned under 3%, dette kalles en deep cycle, og så opp igjen. Om ytelsen fortsatt er dårlig kan du prøve en hel utlading, men da må du umiddelbart lade den opp igjen. Utover dette så er utskiftning i stort sett eneste alternativ. 15 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 3. Ikke la batteriet stå fullt. Skal pcen stå på bordet i to uker, så lad det ut til ca 40% og legg det i kjøleskapet.... Enkelte maskiner lar deg styre batteriladingen i Windows (i hvert fall på ThinkPad, det ville overraske meg om ikke Pro/EliteBook, Latitude og LifeBook gjør det samme), slik at du f.eks kan sette øvre ladegrense til 50% og nedre til 30%. Da vil batteriet lade seg opp til 50%, og deretter slutte å lade frem til det når 30%. Batteriet er hovedsaklig ikke i bruk heller, så utladingen går fryktelig sent. Ved 30% lader det seg opp til 50% igjen. Da oppnår du samme effekten som å ta batteriet ut av maskinen [1], samtidig som du slipper å bekymre deg for strømbrudd, løse ledninger, plutselig flytting av maskinen, osv. Jeg har i hvert fall flere ganger glemt at jeg har tatt ut batteriet når jeg har nappet ut strømkabelen. En annen veldig god grunn til å la batteriet stå i maskinen er at enkelte maskiner (f.eks ThinkPad) ikke lar deg bruke Turbo uten at batteriet står i [2]. I mitt tilfelle (Lenovo X220) vil ikke prosessoren kjøre på oppgitt hastighet engang (2,5 GHz) hvis batteriet er tatt ut. Den står og loker på 800 MHz. Det kan kanskje løses ved å slå av EIST i BIOS eller kjøpe en større lader (selv om 65W skulle være nok), men da synes jeg det er greiere å la batteriet stå i og styre ladingen selv. [1]: http://forums.lenovo.com/t5/Welcome-FAQs-Knowledge-Base/How-can-I-increase-battery-life/ta-p/244800 [2]: http://forums.lenovo.com/t5/Welcome-FAQs-Knowledge-Base/Should-I-run-with-my-battery-in-or-out/ta-p/244803 Litt research om hvilke modeller som tilbyr slik batteristyring kunne vært et godt tillegg til guiden. Her har du Driver og Manager for ThinkPads. Ellers synes jeg du har sammenfattet essensen i god batteriskikk på en god måte. 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 10. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2011 Å la batteriet stå i vedlikeholdslading i en thinkpad (som jeg godt vet at de støtter da jeg har hatt slike i 12-13 år nå ) er ikke det samme som å ta det ut og legge det i kjøleskapet, da nedbrytingsprosessen av batteriet akselereres ganske mye med temperaturøkning, og ved 40grader som batterier i thinkpads gjerne holder, så er det flere ganger raskere enn ved 4-6 grader i et kjøleskap. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 (endret) På min holder ikke utsiden av batteriet kroppstemperatur engang. Holder mer en knapp på romtemperatur, selv om det også er ganske mye høyere enn kjøleskapstemperatur. Men hvis batteriene tidligere eller på andre modeller pleier å bli varme skal jeg ikke prøve å motsi deg på det. Uansett forandrer det ikke det faktum at maskinen min, og sannsynligvis en del andre moderne ThinkPads, blir merkbart tregere når jeg tar ut batteriet. Derfor synes jeg det var greit å lufte alternativer til kjøleskapsmetoden. Edit: Og kanskje spesielt opplyse om hvilke maskiner som faktisk tilbyr dette. Det kan potensielt være en ganske stor andel som faktisk gjør det. Endret 10. juli 2011 av endrebjo Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 10. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2011 (endret) Jeg har aldri vært borti en eneste thinkpad som blir tregere uten batteri, det høres i så fall ut som om det er noe galt med dem. Temperatur på batteriene finner du i programmet som overvåker batteriet, hvilken temperatur utsiden føles som har ingenting å si Endret 10. juli 2011 av Flimzes Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Jeg har aldri vært borti en eneste thinkpad som blir tregere uten batteri, det høres i så fall ut som om det er noe galt med dem. "Problemet" er delvis begrunnet i [2] fra første posten min: If you do decide to run with the battery out:... -Your system may run slower. The power adapter and battery together form the power delivery system for your notebook. Removing the battery reduces its ability to support heavy loads, so the notebook throttles back the maximum CPU speed. In some cases, changing to a higher wattage power adapter may eliminate this throttling. Og litt lett Googling avslører at dette i hvert fall er tilfellet med Sandy Bridge maskiner (X220 og T420). Hvis det kun gjelder Sandy Bridge er det i så fall noe å være obs på i fremtiden. Temperatur på batteriene finner du i programmet som overvåker batteriet, hvilken temperatur utsiden føles som hra ingenting å si.innlegg Takk! 28 grader. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Jeg har en eldgammel PC med et Li-Ion-batteri og noen rare symptomer. Stemmer ikke med "vanlig lærdom". Det har veldig god kapasitet. ca. 2 timer brukstid ved 100% CPU-belastning og skjerm på 100% lysstyrke. Men selvutladinga er enorm! 2-3 dager uten bruk så er det fullstendig tomt. Men alikevel om det blir liggende i flere måneder så er det bare å lade det opp og bruke det. PC-en er en 200MHz Toshiba Satellite 320CDS. Batteriet aner jeg ikke alderen på men det er mange år gammelt. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 10. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2011 Du er sikker på at det er li-ion? Høres ut som et gammelt NI-MH batteri. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Takk for nyttig tråd. Har et 9 cell batteri til Dell XPS17. 2 uker gammel nå. Når man sitter med PC'n og den nærmer seg 5-10% så setter jeg i strømadapter. Batteriet lades opp til 100%. Skal jeg da dra ut strømadapter eller bør den fortsatt sitte i? Gjør det noe om jeg lader opp batteriet når det bare er nede på 30-50%? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 Om du skal være koblet til en stund så kan det lønne seg å ta ut batteriet når det når 100%. Lenke til kommentar
ladsar Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Så med min nye laptop er det best å dra ut laderen når batteriet er helt fulladet, for å så lade det opp igjen når det når ca 30% av kapasiteten sin? I tillegg så må batteriet ligge i kjøleskapet når jeg drar på ferie... Høres veldig tungvint ut, hva er det egentlig som er så bra med slike batterier? Prøver ikke å virke negativ, er bare nysgjerrig på hvorfor en bruker slike batterier når det er såpass mye "stress" med å holde det i live. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2011 De er langt bedre enn alternativene, i tillegg til at de har enormt mye høyere kapasitet enn alternativene. De fleste bærbare maskiner har vedlikeholdslading, det er bare å passe på å ta det ut av pcen når du vet at pcen skal stå på samme sted lenge. Lenke til kommentar
ladsar Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Okay, takk for svar! Så da trenger jeg ikke kutte strømmen til laptopen pga at den har vedlikeholdslading? Med andre ord kun når jeg skal på ferie der laptopen skal stå lenge ubrukt. Hvordan kan jeg evt. sjekke dette? Regner med at laptopen min har vedlikeholdslading siden den er helt ny (Asus g74sx). Endret 7. oktober 2011 av ladsar Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2011 Skal du ha maskinen koblet i hjemme i mange dager, eller skal du sitte og spille på den så den blir veldig varm, så ta ut batteriet og legg det på et kjøligere sted så lenge. Ellers bare bruk maskinen som vanlig. Og så unngå å komme under 5% og å la den ligge osv. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Jeg lurer på om det finnes noen software som kan hjelpe meg til å holde asus-batteriet på ca. 40 %, slik som er mulig på Lenovo? Det hadde vært jævlig greit om det fantes noe slikt Lenke til kommentar
edonis Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Hva gjør man når man har et integrert batteri da? Lenke til kommentar
rosapanter Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Har akkuratt gått til innkjøp av en asus u36sd. Etter å ha lest dette innlegget sitter jeg igjen med gode svar. men også noen spørsmål. For min del er det upraktisk å måtte ta ut batteriet hele tiden. jeg tar med pcen på jobb og bruker den hele dagen der, før jeg tar den med hjem og fortsetter bruken. Jeg har derfor stort sett tilgang på strøm. Spørsmålet er om jeg skal lade den opp helt opp (95%) og så koble fra lader og la den tømme batteriet (ned til 10-5 %) for så å lade det opp igjen gjennom dagen? Eller kan jeg la laderen stå i hele dagen med batteriet? Er det ikke slik at pcen automatisk "kobler fra" batteriet når den er ladet opp og bruker direkte strøm fra veggen, for så å "koble det til" igjen når ladekabelen tas ut? Eller fungerer den slik at pcen lader opp til 100%, lar den synke til 95% før den lader opp til 100% og sånn går det konstant? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 24. november 2011 Forfatter Del Skrevet 24. november 2011 Det varierer fra produsent til produsent hvordan de har løst dette. Det er ikke meningen at man skal være hysterisk med dette, men små grep som kraftig forlenger levetiden om maskinen skal stå en stund. Lenke til kommentar
rosapanter Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Men sånn generelt, er det best å la laderen stå i mesteparten av tiden, eller bruke den mest på batteri? Hva sliter mest? konstant strømtilførsel hele dagen (koblet ut om natten) eller lade opp for så å koble fra strømtilførsel frem til batteriet er nesten utladet igjen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå