Lommebok Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 (endret) Greide selvfølgelig å få strøm i meg i dag på jobben. Omtrent 400V fra en motor. Jeg var veldig skiten på henda fra olje så jeg vil tro motstandsverdien på overfalten var veldig høy. Jeg stakk ned på legekontoret, fikk EKG og dem sa jeg kunne dra tilbake på jobb, men skulle ikke anstrenge meg. Dessuten sa dem at jeg hadde en liten hjerteflimmer. Jeg har hatt litt "småstikking" i brystet, i skrivende stund har jeg ikke hatt det på lenge. Burde jeg dra ned på legekontoret igjen å få dette avklart eller vil hjerteflimmeren gå bort? EDIT: Jeg var ikke en del av kretsen, eneste jeg var borti var med den ene hånden min på 2 faser. EDIT 2: Det gjorde faktisk ikke vondt i det hele tatt. Jeg kjente bare vibrering i ca 2 sec og jeg skjønte hva det var med en gang så jeg kasta i fra meg verktøy. Endret 30. juni 2011 av GZIP Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Selvom det muligens ikke er nødvendig ville jeg gjort det. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Kan du oppgi motorens watt eller ampere? Volt er ubrukelig for å måle strøm. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 (endret) Hvis du ikke fikk fra hånd til hånd eller hånd til fot skal det ikke være så farlig. Og til del_diablo, motoren kan være på 1000 kW, og han vil fremdeles ikke få store strømmen gjennom seg i bare ene hånden, da det er mennesket som er motstanden. spenning i Volt / Menneskets motstand = strømgjennomgang i Ampere edit: beklager deling istedenfor ganging Endret 30. juni 2011 av grovetussen Lenke til kommentar
Quote Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Menneskets motstand * spenning i Volt = strømgjennomgang i Ampere Du mener vel strømgjennomgang = spenning i V/menneskets motstand i Ohm? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=297066&st=20 Uansett, ett menneske kan tåle spenninger på flere tusen volt. Det er strømmen som er farlig. Kun noen få milliampere kan være nok til å stanse hjertefunksjonene. Dette er fordi vekselstrømmen normalt har en frekvens på 50Hz, mens hjertet har langt mindre (1-5 Hz), og dermed vil en sinus strømpuls på 50Hz gjennom hjerte ødelegge hele hjerterytmen. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Tipper du har fått i deg ca 0.0004 (400v / 1 MOhm) ampere AC, men det var bra at det ikke gikk gjennom hjertet. Kan ikke helt se hvordan dette skulle utløse hjerteflimmer, så det kan jo være du hadde det fra før av. Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Om man får strømgjennomgang skal man ligge under oppsyn i et døgn. Men, siden du bare fikk det i den ene hånden din, burde du ikke erfare noen problemer. Lenke til kommentar
Lommebok Skrevet 1. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2011 Tror jeg kanskje skal stikke til legen på Mandag og kanskje få konstantert om jeg har hjerteflimmer fra før av da. Dette var en motor på 200 kW. I dag jobbet jeg iallefall med 2 barrierer og vil gjøre dette framover. Jeg kom borti kablene med håndflata og vilte overarmen på en jordet plate. Dette reddet vell meg ant. og pga dette har jeg kanskje hjerteflimmer fra før av. AV EN ALDER PÅ 26 ÅR? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Er du i tvil så få skjekket hjerterytmen din til uka selv om du per definisjon ikke har fått en strømgjennomgang. Mest sansynlig fikk du ikke 400V heller men 230V mellom ene fasen og plata du hvilte hånda mot. Ikke bra uansett men forskjellen mellom 230V og 400V er stor der men ved 230V har en viss motstand i huden som hjelper på å redusere strømgjennomgangen mens ved 400V er denne effekten helt borte ettersom spenningen er høy nok til å hoppe over denne bariæren og man står plutselg med kun ~1 Kohm i kjøttmotstand. Lenke til kommentar
Lommebok Skrevet 1. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2011 Hvis du mener kjøttmotstand er indre motstand har mennesket ca 600 Ohm som indre motstand. Vi bruker ustyr som skal forhindre at 400 V skal greie å komme seg igjennom. Derfor vi også bruker 2 barrierer. Men ja, jeg tviler jeg fikk så mye som 400 V, men det er dette som gikk gjennom kablene. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Var en på jobben som fikk 400V gjennom hånda et kort øyeblikk av en badstuovn som ende med flere uker sykemelding og et stygt brannsår. Uansett, er du i tvil få sjekket hjerterytmen til uka og har du hjerteflimmer burde du være ekstra forsiktig. Lenke til kommentar
A E S T H E T I C Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Jeg fikk strøm i meg fra en ødelagt adapter koblet til en nordisk kontakt. er det farlig? Lenke til kommentar
ExcuseMyMandarin Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 (endret) Nei, så lenge du ikke blir svimmel eller noe lignende skal det ikke være det. Jeg regner med at det er 230 Volt? (Standard i norske hjem) Jeg gikk på elektro i fjor, og fikk 230 V ukentlig (Pga div. slurv) Merker du noe anderledes? Edit: 230 V er ved 0 spenningstap, du vil som regel ha 220-228 V et sted Endret 16. juli 2011 av Chim Lenke til kommentar
Lommebok Skrevet 16. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2011 Som sagt så var det 400V. Jeg tok på fasene som gikk inn til motoren. Men nå er det 17 dager siden jeg fikk strøm i meg så har ikke merket noe i etterkant. Btw, tror du burde lese litt mere fra elektro i fjor. 230 V er standard og det spørs hvor du bor på hva slags spenning som går i huset ditt. Just sayin' Lenke til kommentar
ExcuseMyMandarin Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 I seg selv så er det ikke Volten som skader deg, den bare midlertidig lammer deg (muskler og sener om jeg ikke tar feil) EL-Pistolen til politiet er på 20 000 volt. MEN 0,001 Amper. Noe som ikke skader deg, men får muskler og sener til å stramme seg eller noe i den duren. Som får deg til å miste kontrollen. Lenke til kommentar
ExcuseMyMandarin Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Ja ble kanskje en tastefeil 230V er standard, nye rekkehus og blokker kan få 400 V inn til huset og 230v til kontakter. BTW, 80% av norgeshusstander har mellom 220-228 V, det er på grunn av spennigstap Lenke til kommentar
ExcuseMyMandarin Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Som sagt så var det 400V. Jeg tok på fasene som gikk inn til motoren. Men nå er det 17 dager siden jeg fikk strøm i meg så har ikke merket noe i etterkant. Btw, tror du burde lese litt mere fra elektro i fjor. 230 V er standard og det spørs hvor du bor på hva slags spenning som går i huset ditt. Just sayin' Sjekka nettop, 220-240V er standard i Norge Just sayin' Lenke til kommentar
The_Tom Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 (endret) Hvis du ikke fikk fra hånd til hånd eller hånd til fot skal det ikke være så farlig. Og til del_diablo, motoren kan være på 1000 kW, og han vil fremdeles ikke få store strømmen gjennom seg i bare ene hånden, da det er mennesket som er motstanden. spenning i Volt / Menneskets motstand = strømgjennomgang i Ampere edit: beklager deling istedenfor ganging FEIL! Dersom du, TS, kun har fått 400v gjennom hånda (lillefinger til tommel feks) vil kan blodet koke, og det ender med at blodet stivner. Ergo blodpropp. Så jo, det kan være farlig. Det går som regel helt fint, men det er enten/eller ang strøm. Du blir sjeldent 'litt' skadd (merk; med 'litt skadd' mener jeg små brannsår du får fra sveisen mellom deg og en fase). Det jeg prøver å si, er at det er sen-skader (skader later-on) som kan være den farlige delen for deg. men kjenner du ikke noe over 2 uker, tviler jeg. Jeg har selv fått blodpropp. Opererte den bort da jeg hadde smerter i armen etter å ha fått 400v, som TS, i hånden. kan også nevne at jeg har fått 230v fra Hånd til hånd, uten skade. Sjekka nettop, 220-240V er standard i Norge Just sayin' En periode gir faktisk ut (pluss/minus) 325V to ganger i løpet av en periode. Men det er en helt annen sak Lag en tråd ang. det temaet om du vil vite mer Endret 16. juli 2011 av The_Tom Lenke til kommentar
Lommebok Skrevet 16. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2011 Strøm er noe shit og enda jobber jeg med det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Strøm er ikke volt, men ampere. Volt er spenning, ikke strøm. Volt spenner musklene, strøm strekker musklene. Er mer bekymret for strøm enn volt for å si det slik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå