Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

fordel med å være jente/dame?

krix

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjønnspoeng. Som egentlig er i mot norsk lover, der det spesifikt står at alle skal ha like muligheter uansett bakgrunn, kjønn osv. Når noen sine muligheter blir borte pga. andre er det i mot likestillingsloven!

Likestillingsloven:

§ 1. (Lovens formål.)

Denne lov skal fremme likestilling mellom kjønnene og tar særlig sikte på å bedre kvinnens stilling.

:dontgetit:

Lenke til kommentar

Kjønnspoeng. Som egentlig er i mot norsk lover, der det spesifikt står at alle skal ha like muligheter uansett bakgrunn, kjønn osv. Når noen sine muligheter blir borte pga. andre er det i mot likestillingsloven!

Likestillingsloven:

§ 1. (Lovens formål.)

Denne lov skal fremme likestilling mellom kjønnene og tar særlig sikte på å bedre kvinnens stilling.

:dontgetit:

Du er latterlig. Du finner frem første setning, men gidder ikke og ta med neste?

"Likestillingsloven skal fremme likestilling mellom kjønnene og bedre kvinners stilling i samfunnet. Den skal sikre at kvinner og menn gis like muligheter til utdanning, arbeid og kulturell og faglig utvikling."

Det er faen ikke like muligheter når halvparten av oss har mindre muligheter til å komme inn på utdanningene vi vil fordi vi er menn. Det er diskriminering.

Ikke så rart, siden kvinner generelt har mindre betalt enn mannfolk.

Men det finnes selvsagt en grense...

Grensen er der hvor det er likt for alle. Er ikke så vanskelig å ha like lover for alle. Det behøver ikke vipper til den ene eller den andre.

Lenke til kommentar

Det er faen ikke like muligheter når halvparten av oss har mindre muligheter til å komme inn på utdanningene vi vil fordi vi er menn. Det er diskriminering.

Har jeg sagt jeg er uenig? Nei. Likestillingen går kun én vei.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Dere vet at det gies kjønnspoeng til menn også ved noen studier?

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jaja! Likevel verdt og nevne, og at menn har fordeler ved noen studier plager ikke meg. I dette landet har vi mulighet til og bli hva vi vil, uansett om noen andre får et par poeng ekstra eller ikke.

Lenke til kommentar

Dere vet at det gies kjønnspoeng til menn også ved noen studier?

Mens en kvinne kan enklere bli 139 yrker, får menn kun fordeler dersom man ønsker å bli veterinær, så er det litt av en fordeling...

Jaja! Likevel verdt og nevne, og at menn har fordeler ved noen studier plager ikke meg. I dette landet har vi mulighet til og bli hva vi vil, uansett om noen andre får et par poeng ekstra eller ikke.

Men er det RETTFERDIG?

Endret av Quote
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Personlig gir jeg faen i studiepoenger, da jeg ikke har høyere utdanning enn videregående.

Men for mange andre, er det litt frustrerende at kvinner har bedre forutsetninger enn gutter på dette nivået.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hvis kjønnspoeng er med på og utjevne mannsdominerte yrker, så ja, da ser jeg bare positivt med det. :)

Lenke til kommentar

"Likestilling er flott, så lenge det kommer kvinner til gode". Ditt livsmotto

Hvis kjønnspoeng er med på og utjevne mannsdominerte yrker, så ja, da ser jeg bare positivt med det. :)

De flinkeste skal få studieplassene, enten de er kvinner eller menn. Hadde det vært andre veien hadde du brent deg i protest.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, kjønnspoeng skaper i hvert fall ikke likestilling. Kjønnspoeng bidrar til at personer som gjerne er mindre flinke, får studieplasser som andre har gjort seg mer fortjent til (eksempelvis en mann) bare på grunn av kjønnet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Get over it. :)

Fordel: Kvinner dveler ikke ved så relative ubetydelige ting.

Det er ubetydlig fordi det ikke rokker deg. Nok en gang gir du deg fordi du vet du feiler, men nekter å godta det.

Fordel: Kvote, ingenting ellers.

• Liker 6
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...