Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Merkelig trådløsnett

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har et merkelig problem med det trådløse nettet vi har hjemme.

Det fungerer helt fint i alle deler av huset, unntatt på rommet mitt, som ligger på skrå under rommet hvor routeren står.

Jeg har halvveis brukbart nett i senga mi, men der er det ustabilt som fy og jeg får oftest opp meldinger om "begrenset internettilkobling" der, til tross for at det er det punktet som er nærmest routeren.

Xbox 360-en min står midt i rommet og er ca alltid oppkoblet til nettet. Den sliter ikke.

Men når jeg derimot sitter innerst i rommet, hvor jeg har PC-en min (og det eneste stedet hvor jeg faktisk kan ha den), der forsvinner nettet for alt som kan kobles til nett (unntatt - merkelig nok - for netbooken min, som er mer stabil der enn noe annet sted). Det var stabilt og greit for en uke siden, da satt jeg og spilte, lastet ned, streamet og surfet helt fint, men så forsvant nettet gradvis mer og mer og nå har jeg flaks om jeg får åpnet en side i det hele tatt i løpet av en dag.

Så jeg har ikke nett til å surfe (ja, jeg har sjekket at de rette portene er åpne), spille noe som krever nettilgang eller streame noe som helst. Har derimot null problemer med å laste ned ting. Det være seg torrenter (Hurtigruten, woo!) eller bilder (søte dyr, woo!). På det punktet er bare nettet meget, meget tregt, men det går helt fint uansett når på døgnet jeg prøver. For å gjøre det hele bedre, står det at jeg koblet til nettet, jeg klarer å pinge meg selv, andre på nettet, hjem og gateway etc. Bare ikke ut til andre nettsider.

Har fiklet rundt med alskens innstillinger på routeren, men null, niks, nada.

Så enten er nettverkskortet mitt blitt levende og kun lar meg laste ned Hurtigruta og bilder av søte dyr, ellers så har noen kastet gann på det for å oppnå det samme, ellers så har jeg virkelig ikke peiling på hva som foregår. I denne delen av rommet, får jeg ikke kobla meg på nett med verken mobil, mediespiller, stasjonær eller laptop. Får heller ikke kobla noen andre i familien min sine laptoper. Kun netbooken min, go figure.

Noen tips?

Kablet nettverk er forresten ikke aktuelt, da mamma nekter meg å ha nettverkskabler hengende ut fra kjøkkenvinduet og inn på rommet mitt, selv om det bare skulle være for å teste, og jeg får ikke lov til å trekke de ned trappen heller. Jeg tror ærlig talt hun ikke vil at jeg skal ha nettilkobling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som det er problemer med DNS. Dette kan skyldes at routeren har hengt seg. Slike problemer skapes ofte av bittorrent med for mange forbindelser.

Godt mulig at du selv skaper problemet mao... Normalt skal det være nok å ta ut strømmen på routeren og sette den på igjen.

Gå inn i bittorrentprogrammet ditt og reduser antall tilkoblinger og hastighet for å få bedre nettverk.

Lenke til kommentar

Du aner ikke hvor mange ganger jeg har restarta routeren. ;)

De siste timene har jeg ikke engang hatt Azureus oppe. Kun Skype og Firefox, mens jeg har tatt gjentatte reboots av min egen maskin og 3 av routeren. Både fysisk og på nett. Har ingen problemer med å koble meg på den via browser på den stasjonære. Sliter mer med dem på laptopen, men den er generelt fucka og jeg bruker den egentlig ikke til noe lenger.

Lenke til kommentar

Skype kan sette opp seg selv som supernode. Dvs at den kjører bittorrent selv når du ikke bruker den.

Det går an å disable dette og du finner løsningen ved å google...

Du kan jo prøve å sette statisk DNS på maskinen din for å se om det hjelper.

Sett f.eks 195.159.0.200 som er åpen server til Powertech.no. Du finner en oppskrift om du trykker nettverkslinken min og scroller helt ned.

Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at jeg har statisk IP, men kan jo alltids sjekke det ut.

Nå er alle skype- og azureus-prosesser avsluttet, jeg har restarta router og maskin - igjen - (og sørget for at prosessene ikke kjører, har sørget for at de ikke starter automatisk når jeg restarter), fortsatt nada nett.

*loke videre*

Lenke til kommentar

Frustrerende. Finner ikke drivere til kortet mitt. Ralink RT61 Turbo Wireless LAN Card. Enten så finner jeg en drøss med shady sider som vil at jeg skal innstallere enda mer shady programvare på maskina mi ellers så finner jeg info om driveren, men ingen download-link.

Finner ingenting på sidene til Ralink heller. -_-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...