Gå til innhold

Første speilrefleks: Er Nikon D3100 greit?

Anbefalte innlegg

Har bestmt meg for å kjøpe speilrefleks kamera.

har vurdert Nikon D3100. noen som har erfaringer med dette kameraet?

evt noen andre kamera som kan anbefalle?

og evt hvilke objektiver bør velges til?

vil ha et kamera som kan ta bilde i mørket. eks stå på fjell og ta bilder utover by med masse lys. ta bilder av solnedgang og natur. men og ta bilder av folk i ulie situasjoner.

alle forslag taes imot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildekvaliteten er ypperlig og like bra som dyrere modeller, brukervennligheten er på topp. Byggekvaliteten står i stil med prisen og det mangler en del finesser som dyrere kameraer har. Det er bedre med et billig kamera og dyre objektiver enn omvendt. Objektivene tar du med deg videre når du oppgraderer kameraet om noen år.

Kameraet egner seg godt til de tingen du nevner. Kameraer fra andre produsenter er stort sett minst like gode så du trenger egentlig ikke være redd for å gjøre et bomkjøp, alle nye modeller har fantastisk bildekvalitet.

Hvis du har mulighet så gå i butikken og ta i kameraene og se hvilket som føles best. Siden bildekvaliteten er stort sett lik så er grepet og brukervennligheten ofte det som skiller mest.

Når det gjelder objektiver så må du gi en pekepinn om budsjettet siden gode objektiver varierer enormt i pris.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Du trenger et skikkelig vidvinkelobjektiv for by og naturbildene. Også burde du ha et lyssterkt fastobjektiv for menneskene. 35 mm og 50 mm f/1,8 objektivene til nikon er billige og veldig skarpe. Når det gjelder vidvinkel så er det mange forskjellige zoomobjektiver og noen få fastobjektiver å velge mellom. Jeg ville valgt noe som gikk ned til 10-12 mm.

Jeg anbefaler deg å søke og lese på forumet siden det finnes mange tråder om begge typer objektiver.

Lenke til kommentar

De fleste kjøper en "normalzoom" som første objektiv og det er som regel også et godt og rimelig alternativ for å komme i gang. Nikon har flere normalzoomer, 18-55 VR er den vanligste, 18-105 VR koster litt mer og gir litt større zoomområde, men er fortsatt et rimelig objektiv med gansk enkel byggekvalitet. 16-85 VR er et hakk opp i både optisk og mekanisk kvalitet, gir litt bedre vidvinkel enn de to andre og koster en del mer.

Jeg synes 18-105 er et ganske OK kompromiss, men hvis penger ikke er noe problem anbefaler jeg 16-85. Selv det billige 18-55 VR fungerer fint for mange. Å kjøpe flere objektiver med en gang vil jeg egentlig ikke anbefale så lenge du ikke har noe spesielle interesser som du ikke kan forøke deg på med en standardzoom.

Etter å ha brukt kameraet en stund ser du om det er noe spesielt du savner, både 35mm F1.8 og 50mm F1.8 som Kristallo nevner kan være interessante objektiv å oppgradere med. Det gjelder både telezoomer og vidvinkelzoomer også, men som sagt - prøv litt med standardzoomen først. De er laget for å dekke "vanlig" fotografering.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har bestmt meg for å kjøpe speilrefleks kamera.

har vurdert Nikon D3100. noen som har erfaringer med dette kameraet?

evt noen andre kamera som kan anbefalle?

vil ha et kamera som kan ta bilde i mørket. eks stå på fjell og ta bilder utover by med masse lys. ta bilder av solnedgang og natur. men og ta bilder av folk i ulie situasjoner.

alle forslag taes imot med takk.

Hvist du vil ta bilder av natur samt portretter kan vell en vidvinkel og fastobkjektiv være tingen ?

Har selv Vidvinkel Sigma 10-20mm for natur/landskap(by) og 50mm fastobkjetiv for folk å portretter. Det nye Nikkor 50mm 1.8G er ett knall obkjetiv å ikke så dyrt heller ca 1800.-.

Er ganske så fornøyd med dem, dog har ikke prøvd dem så meget mye om natten, men dog er enda så lyst her så. Sikkert andre som vet bedre der enn meg. :)

Noen bilder under som du kan titte på hvist du vil.

50mm 1.8G fast obkjetiv bilder her

Vidvinkel bilder sigma 10-20 her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...