Gå til innhold

Hjelp med å finne objektiv.

Anbefalte innlegg

Hei :)

Kjøpte meg et Canon EOS 500D for ikke så veldig lenge siden, så føler det er på tide med et nytt objektiv til den og det skal jeg kjøpe til min mor i bursdagsgave.(Vi deler på kameraet så gaven blir jo til meg også)Og jeg trenger hjelp fra de erfarne ut der til å finne et objektiv som passer oss.

Men jeg har ikke så veldig mye jeg skulle ha sagt når det kommer til objektiv, men jeg vet jeg trenger et som kan takle så å si alt, Portrettbilder, landskapsbilder, familie/ferie bilder, nærbilder og Video-opptak. Ikke en linse med ett mål, f.eks makrolinser.

Pris kan være normal, ikke over 10000,- helst rundt 2000- 5000,-

Tusen takk til de som vil hjelpe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil du ha en alt-i-ett med stor fleksibilitet men dårligere bildekvalitet - en 18-200 eller 18-270.

Vil du ha noe som supplerer til å ta bilder på avstand - en telezoom som EF-S 55-250 eller EF 70-200/4.

Vil du ha erstatning for kitzoomen som er skarpere og med større zoomrekkevidde - EF-S 15-85.

Vil du ha erstatning for kitzoomen som er mer lyssterk: Tamron 17-50/2.8 uten VC.

Vil du ha noe som supplerer til å ta "videre" bilder enn kitzoomen - en 10-22.

Det viktigste er: "Hva savner du med objektivet du har i dag?"

Lenke til kommentar

Dette er sikkert et veldig dumt spørsmål men jeg får spørre uans.

Hva er en kitzoom?, er det selve linsen eller noe. (Går medie linje på skolen der vi bruker forskjellige kameralinser hele tiden, men vi har aldri fått noen bra opplæring, derfor jeg er litt blank)

Det vi savner: Det vi savner er å ha litt mere zoom, søsknene mine er veldig flinke til å skape magiske øyeblikk når vi er på avstand og tvert vi ser dem eller skal ta bilde av øyeblikket så begynner de å tulle vet du. typisk barn, derfor vil vi ha en linse som kan ''fange de litt på avstand. Og tror vi er på utkikk etter et alt i ett objektiv som du nevner øvert i posten din, men ble litt skeptisk når du sier at bildekvaliteten blir dårligere, er dette bare vis du zoomer veldig inn eller gjelder det alle bilder?

Takker for bra svar :)

Lenke til kommentar

Tha last nick:

Vi er ikke proffesjonelle fotografer, vi er en familie som er på utkikk etter EN bra linse som funker til alt. Vi vil ikke ha 4-6 linser vi må drasse med rundt omkring for forskjellige bilder. Kanskje du mener det ødelegger speilrefleks opplevelsen, men for oss er et alt-i-ett objektiv den beste løsningen (tror jeg).

Lenke til kommentar

Du kan velge mellom fleksibilitet og kvalitet - det er alltid en avveining.

Typisk er en superzoom som en 18-200 eller 18-270 soft på høyeste brennvidde ("zoomet helt inn"), og har buede linjer på det videste.

"kitobjektiv" er det objektivet du kjøpte med kameraet - tipper du kjøpte en "EF-S 18-55 IS", som er et zoomobjektiv (man kan zoome fra 18 til 55mm) og derfor en "kitzoom"-

Hvis du vil ha et objektiv som har litt mer rekkevidde, men som samtidig er veldig skarpt, så er EF-S 15-85 IS et veldig, veldig godt objektiv.

Eller - om du vil ha lysstyrke - så kan du på største blenderåpning få litt mer diffuse bakgrunner mens motivet er i fokus, og du kan ta bilder i litt dårligere lys, så kan du (..)

Det er alt etter hva du savner med det du har.

Hvis du vil ta spesielle ting, så kan fastoptikk være tingen - et makroobjektiv til makrobilder (f.eks EF 100/2.8 Macro) eller et veldig lyssterkt objektiv til portretter, så du får dus bakgrunn med personen i fokus (f.eks den billige og gode EF 50/1.8), eller hvis du vil ha bedre innebilder i innelys, så kan du kanskje heller kjøpe en skikkelig blits som kan vinkles opp i taket (430 EXII).

Lenke til kommentar

På jobben har vi et 550D med Canon 18-200 mm objektiv.

Det fungerer helt greit, bildekvaliteten er helt grei og den er jo veldig fleksibel. Jobber i barnehage, så har iallefall testet den godt ut når det gjelder å ta bilder av barn. Lysstyrken kunne vært bedre, men den har jo IS som oppveier en del for det.

Det finnes selvsagt skarpere objektiver der ute, men det koster jo også en del kroner mer. I og med at det er til din mor kan det tenkes at ikke det er så viktig med det skarpeste og beste heller (men kan jo selvsagt ta feil her) slik som det er blant oss her på forumet.

Kitzoom/objektiv er det objektivet som ofte følger med når man kjøper kamera (så sant man ikke bare kjøper kamerahus)

Vil tippe at dere har et 18-55 mm objektiv som fulgte med kameraet, så hvis dere er fornøyd med det så er det jo bare å kjøpe et teleobjektiv, her er jo tipsene til Trondster gode.

Vil du ha noe som supplerer til å ta bilder på avstand - en telezoom som EF-S 55-250 eller EF 70-200/4.
Lenke til kommentar

Men - hvis man ikke er så kresen på bildekvalitet, og synes 18-55 gir mer bildekvalitet enn man har bruk for, og bruksområdet typisk er "vanlig" utskriftstørrelse og facebook, så vil en superzoom kunne vær et godt alternativ.

Vil da anbefale EF-S 18-200 IS eller Tamron 18-270 VC, hvis du først skal ha superzoom.

Men - ville heller selv valgt en løsning med to objektiver. EF-S 15-85 er en genial normalzoom, og kan suppleres med en telezoom - EF-S 55-250 IS, EF 70-300 IS eller EF 70-200/4L, med bildekvalitet i stigende rekkefølge.

Lenke til kommentar

Må si at EF-S 15-85 så ut som et godt alternativ.

De telezoomene blir da noe jeg kjøper vis jeg trenger zoom enda mere som et objektiv jeg kan bytte til?

Tror valget mitt kommer til å lande på EF-S 15-85 vis du mener det er det beste objektivet i den priskategorien, men ærlig tror jeg ikke det kommer til å bli kjøpt et telzoom objektiv i tillegg til 15-85'en.

Endret av snkrlow
Lenke til kommentar

Hvis du er veldig, veldig heldig - en brukt 15-85?

Evt kan du supplere med en telezoom - en EF-S 55-250 IS - denne er en veldig fin makker til 18-200 18-55.

Hvis det skal være et eneste objektiv - vurder som jeg skrev tidligere en EF-S 18-200 IS, evt EF-S 18-135 IS.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hvis du er veldig, veldig heldig - en brukt 15-85?

3.500 bør være mulig. Mener jeg fikk noe mer for min - da var den solgt på 15 minutter.

Evt kan du supplere med en telezoom - en EF-S 55-250 IS - denne er en veldig fin makker til 18-200.

Makker til 18-55mm mener du vel ;)

Hvis det skal være et eneste objektiv - vurder som jeg skrev tidligere en EF-S 18-200 IS, evt EF-S 18-135 IS.

18-135mm passer budsjettet og vil være klart mer allsidig enn en 18-55mm. Bedre byggekvalitet og ørlite bedre optisk sett.

Lenke til kommentar

Jeg er heller ikke profesjonell, men du får betydelig bedre resultater med to objektiv fra 18 til 200 enn med bare ett. Det er ikke så vanskelig å bytte objektiv.. Hvis du kjøper en av de to telezoomene Trondster anbefaler vil du få veldig mye skarpere bilder enn med et 18-200-objektiv.

Dersom trådstarter føler seg mer komfortabel med et objektiv som går fra 18-200mm så er det mye bedre enn at trådstarter skal bli lei av å bytte objektiv hele tiden.

Trådstarter nevner at det er en familie som skal bruke kamera, da blir det gjerne litt forskjellig hvordan man behandler kamera. Voksne, ungdommer, barn?

Synes det er viktig å se trådstarters behov før man legger ut egne meninger om hvorvidt det ødelegger hele poenget med dslr.

Lenke til kommentar

Har dere noen tanker rundt dette objektivet?

http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=162752

Er det noe av det samme som 15-85 tilbyr?

Er det et bedre valg enn f.eks 18-135?

17-85 er et helt brukbart objektiv, kvaliteten er bedre enn objektivet som fulgte med kamera. Men det gir omtrent samme bildeutsnitt som objektivet som fulgte med kamera.

Du sier at du ønsker å ta bilder på lengre avstander? Høres ut som EF-S 55-250mm kan passe deg bra.

Om du går for 55-250mm så vil dette passe bra til objektivet du har fra før. (men du må være villig til å bære begge med deg på tur. 55-250 starter der 18-55 slutter hvis du skjønner hva jeg mener)

EDIT:

- 15-85 er etterkommeren etter 17-85 og er en god del bedre.

- 18-135 er helt grei, men du kommer nærmere med 55-250.

- Eller så kan du jo se på en 70-200 F/4 L (uten IS) ca 3500kr brukt, men da begynner vi å snakke større og tyngre.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...