Gå til innhold

Sykehjem og kostnader

Anbefalte innlegg

Hei. Mormor er på sykehjem. Det koster store deler av pensjonen hennes å ha henne der. Det jeg lurer på er hvordan det kan forsvares at det koster så mye penger?

Jeg skjønner at utgifter må dekkes.

Å ta av pensjonen slik at det dekker kostnadene for oppholdet, det er i orden.

Men der jeg begynte å stusse litt, det var når vi solgte leiligheten hennes og fikk litt over en million ekstra, da kostet det pluttselig veldig mye mer å ha henne der.

Hvordan kan dette forsvares? Hvis kostnaden av å ha henne der i utgangspunktet var nok til å drive sykehejemmet, hvor går resten av pengene?

Det er så mye som skurrer i samfunnet, og dette er en av de tingene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man betaler vel noe sånt som 75% av trygd opp til et visst beløp og 85% av trygd over dette beløpet. De resterende pengene er å betrakte som "lommepenger". I tillegg betaler man vel 85% av eventuelle kapitalinntekter. Jeg antar at det er disse hun plutselig måtte betale etter å ha solgt leiligheten. Løsningen for deres del er da å gi en stor del av kontanter/aksjefond etc. som forskudd på arv slik at dere får rentene/avkastningen heller enn at sykehjemmet får dem.

En sykehjemsplass koster mye mer enn det hun betaler, så mye dekkes av staten uansett, men for at alle skal ha råd til sykehjemsplass er betalingen en fast prosentsats heller enn et fast beløp.

Det hun betalte før hun solgte leiligheten var ikke i nærheten av å dekke kostnadene, og det er ikke det hun betaler nå heller..

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Hei. Mormor er på sykehjem. Det koster store deler av pensjonen hennes å ha henne der. Det jeg lurer på er hvordan det kan forsvares at det koster så mye penger?

Jeg skjønner at utgifter må dekkes.

Å ta av pensjonen slik at det dekker kostnadene for oppholdet, det er i orden.

Men der jeg begynte å stusse litt, det var når vi solgte leiligheten hennes og fikk litt over en million ekstra, da kostet det pluttselig veldig mye mer å ha henne der.

Hvordan kan dette forsvares? Hvis kostnaden av å ha henne der i utgangspunktet var nok til å drive sykehejemmet, hvor går resten av pengene?

Det er så mye som skurrer i samfunnet, og dette er en av de tingene.

For det første: er dette privat eller offentlig sykehjem?

Pensjoner kan variere (fra minstepensjonist og oppover)

Hadde sykehjemmet noe med din bestemors leilighet å gjøre..? Mener du at de med vilje skrudde opp prisen når de fant ut at den var solgt?

Lenke til kommentar

Avataren tatt i betraktning, er nok du en liten jentunge, som ennå ikke har funnet ut at det meste i Norge er et pyramidespill, og at man alltid finner en unnskyldning man er fornøyd med, dersom man har interesse av noe. Man skrur bare av den biten av hodet som kan tenke, slik at man aldri kommer inn på tvilende ressonnementer.

Lenke til kommentar

Det var vel litt unødvendig å skrive. Til info er jeg en oppegående mann på 21 år, som rett og slett spør fordi en ikke kan vite ALT om hvordan samfunnet fungerer.

Lurer jeg på noe spør jeg. Enkelt og greit.

Edit: Har et inlegg mindre verdi på grunn av avataren og navnet på den som poster? Hadde du svart meg anderledes dersom navnet og avataren min var kjempeseriøst? Det er jo det samme inlegget.

Endret av Hello Kitty
Lenke til kommentar

Oppegående mann ja, *humre.

Nei, selvfølgelig hadde jeg ikke svart deg likt om du hadde hatt en annen avatar, da kunne jeg jo ikke brukt det personangrepet. Det sier seg vel selv? :!:

Folk henger seg opp i form, og bryr seg mindre om innhold. Velkommen til verden.

Lenke til kommentar

Avataren tatt i betraktning, er nok du en liten jentunge

Og denne lille jentungen registrerte seg her på forumet i 2004 altså?

Lenke til kommentar

Dette er helt idiotisk ! Vi må gjøre noe ! Hvem vil at foreldrene sine skal betale halve pensjonpengene sine til et jæ*** sykehjem !

Nå snakker vi ikke om Random folk fra gata, men folk som passet på oss som liten. Hvordan **** er dette mulig. Jeg har lyst til å gå til staten å fortelle dem at de gjør veldig galt, mye av skattepengene burde gå til dette, isteden for å gå rundt å sløse skattepengene, burde vi la de gamle få ett mer behaglig hjem..der de får skikkelig behandling, uten å betale så sinnsykt mye tilbake.

Staten er på andre siden av jordkloden, Rett og slett!

Lenke til kommentar

Dette er helt idiotisk ! Vi må gjøre noe ! Hvem vil at foreldrene sine skal betale halve pensjonpengene sine til et jæ*** sykehjem !

Nå snakker vi ikke om Random folk fra gata, men folk som passet på oss som liten. Hvordan **** er dette mulig. Jeg har lyst til å gå til staten å fortelle dem at de gjør veldig galt, mye av skattepengene burde gå til dette, isteden for å gå rundt å sløse skattepengene, burde vi la de gamle få ett mer behaglig hjem..der de får skikkelig behandling, uten å betale så sinnsykt mye tilbake.

Jeg skal ikke blindt forsvare prisen for å være på sykehjem, men har det falt dere inn at det kanskje er fryktelig dyrt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kostnaden for en sykehjemsplass ligger rundt 800k til en mill hvis jeg ikke husker feil(muligens en god del høyere). Dette dekkes neppe av halve pensjonen til dine foreldre.

Hvis du synes kostnaden er for høy kan du jo ta deg av dem selv. De tok jo seg av deg når du var liten så hvorfor ikke gjengjelde tjenesten?

Endret av Reg2000
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke blindt forsvare prisen for å være på sykehjem, men har det falt dere inn at det kanskje er fryktelig dyrt?

Så lenge staten betaler, eller det ikke er et målbart system man kan få betalt etter, så vil man ikke kunne få istand en god konkurransesituasjon, og da vil man heller ikke kunne si så mye om hva som er dyrt og hva som ikke er dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...