Gå til innhold

Utholdenhetstest av SSDer


BAT

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Anvil:Teamviewer kjenner jeg ikke til, skal sjekke det ut.

Tror allikevel at det skal gå bra da jeg kun er på 9300 P/E mens samsungen først knelte på nesten 40000 .

 

@sveibuen

Det er en knall SSD, spesielt etter firmware oppdateringen økte lesehastigheten :thumbup:

 

 

Ja, oppdaterte firmwaren med en gang.

Men så får jeg ikke full hastighet pga gammelt hovedkort :( Bare Sata 2 hastighet :S

Kjører AS SSD Benchmark. Å får på Seq: 260MB/s på read og 94MB/s på write.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Da blir det langventing på neste oppdatering alikevel. AVG gjennomførte en tvangsrestart av maskinen ifm en oppdatering og nå får jeg ikke kontakt med den via teamviewer.....

 

Makan til uflaks man skal ha da, når det passet som dårligst..... :nei:

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Tipper at jeg har glemt en innstilling i Teamviewer slik at den ikke starter opp i lag med windows. Skal sjekke at alt er som det skal være når jeg er tilbake igjen. Da vil jeg også kunne oppdatere i helgene når jeg er ute å reiser.

 

Hva skiller teamviewer og Logmein?

Lenke til kommentar

Kingston V+100

Her jobber jeg ennå med feilsøking så denne har jeg ikke startet opp igjen.

 

Etter at jeg startet testen av Corsair Force 120GB tok det rundt 18 timer før jeg fikk problemer hvor min Kingston nå dropper ut. :hmm:

 

Ved forsøk på å sette i gang igjen faller den ut etter en "loop", så kan virke som det er noe muffens med dette chipsettet og en såpass stor workload.

Kanskje jeg må prøve å sette på litt ekstra kjøling, egentlig uforståelig da det ikke er noen temperaturer som har endret seg nevneverdig og endringen (externt) er til det bedre. (lavere)

 

Kingston-en rusler nå på en annen rigg inntil jeg finner ut av det.

Lenke til kommentar

Det som forbauset meg mest var at feilen kom etter å ha prøvd flere forskjellige porter. Jeg har ingen andre kontrollere å kjøre den på akkurat nå men skal prøve på Esata når jeg kommer tilbake. Når det gjelder temperatur så ligger den på litt over 30 grader og det burde ikke være voldtsom varmt for en ssd. I en bærbar så vil dette for bli langt høyere pga korte avstander til gpu og cpu

 

Kanskje jeg endelig har fått en god unnskyldning til å kjøpe et 990FX Sabertooth kort :whistle:

Lenke til kommentar

Hvis man leter etter en unnskyldning for å oppgradere så finner man alltids en :)

 

Jeg tenkte mer på chipset temperaturen enn på SSD-en, SSD-ene er ikke varme på overflaten hos meg, det er rimelig OK luftflyt men det er en del disker i kabinettet, 8HDD-er og 3 SSD-er normalt sett, samt en PERC 6/i for HDD-ene.

Dette står i et Lian-Li A10? som har egen adskilt sone for HDD-ene. (nederst, sammen med PSU)

 

Jeg ender nok opp med å flytte det over på et Z68 MB (ASRock) som står ledig akkurat nå, med mindre jeg finner problemet.

Lenke til kommentar

Chipset temperaturen har ligget på ca 25 grader hele tiden. Alt står i et Corsair 800D med alle originalviftene pluss 3 stk 12 cm i toppen så luftflyt over hovedkortet er ihvertfall ikke problemet.

 

Siden alt står og idler så skal jeg oppdatere til siste catalyst driverene før jeg starter opp igjen pluss hdderase av kingston disken så får vi se. Du må nok sikkert hjelpe meg å fikse loggen igjen før jeg kan starte opp.

Lenke til kommentar

En veldig interresant tråd. Jeg lurer på om jeg kanskje må foreta en slik test på en av mine gamle Mtron Pro 32GB SSDer. Jeg mener på de hadde 5x-nm SLC og var ratet til rundt 100k P/E, og har ikke spesielt god random write sammenlignet med moderne SSDer, så en ren sekvensiell skriv loop er kanskje bedre der?

EDIT: de har også 5 år garanti (som også er gyldig for kommersiell server bruk!), og jeg kjøpte dem i august 2008, så om jeg klarer å få drept en av dem før de når 100k sykluser før august 2013. Om det er målet er kanskje 4KB random write@QD 32 bedre for å gi lav host write i forhold til fysisk write.

 

Tallene som har vært målt etter hva jeg kan se faller godt sammen med et overslag jeg gjorde for et par år siden om at en SSD med 100% skrivebelastning vil typisk leve 3-6mnd om rating stemmer.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...