Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Driver å setter opp server for første gang nå.

har fått til alt for det meste, følger ei bok på hvordan jeg gjør det, men det jeg lurer på er hvordan klienter kan kjøre installerte program igjennom serveren, la oss ta et eksempel som et fakturerings program.

Jeg vet hvordan jeg deler en install fil, men ikke hvordan klienter kan kjøre et ferdig installert program.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som DCG er inne på kan det være forskjellige måter å gjøre det på.

Den ene måten er ved at programmet og dataene programmet bruker er installert og brukes lokalt på serveren. De som da skal bruke programmet må logge seg på serveren via terminalserver eller tilsvarende. Brukerene må da ha sine egne fysiske maskiner, men det stilles mindre krav til de maskinene da det meste av prosessering foregår på serveren. Brukeren vil da få opp skrivebordet på serveren som om de satt direkte på serveren(eller at programmet var installert lokalt).

Den andre måten er at hver enkelt bruker har en klient som er installert på sin egen maskin. Den kobler seg opp til et dataområde og/eller en databaseserver. På den måten kan flere jobbe med de samme dataene samtidig, og alt(bortsett fra klienten) er sentralisert.

En siste men upraktisk metode er at programmet er installert på en del disk som brukerene har tilgang til. Dette fungerer stort sett kun med mindre programmer som ikke trenger eksterne bibliotek/ressurser. Større programmer(som Mamut, Visma, H&L osv) vil fungere særdeles dårlig i en slik løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...