Gå til innhold

[Løst] Hva er billigste måte å surfe på nettet med mobilen i Italia?

Anbefalte innlegg

Spørsmål: Er det mulig å kjøpe et SIM-kort når man er på ferie i Italia og surfe billig på Internett ved hjelp av det italienske abonnementet?

Litt mer detaljer, bakgrunn for spørsmålet:

Jeg var nylig i Italia og hadde med meg min iPhone 4 med Tele2-abonnement. Jeg var i Roma og i en badeby like utenfor Roma. Under oppholdet hadde jeg god samtaledekning, men ingen mulighet for datatrafikk. Jeg vet at bruk av dataroaming kan være dyrt i utlandet (med et norsk telefonabonnement), men jeg hadde likevel lyst til å prøve det ut på tjenester som krevde lite datatrafikk (f.eks. epost uten vedlegg). Men dette var altså ikke mulig.

Jeg vet at jeg kunne brukt WiFi, men det hadde jeg ikke tilgang til der jeg var (kunne nok oppsøkt f.eks. en internett-kafé, men det er ikke det som er poenget).

Poenget er at jeg hadde tenkt å forsøke å benytte dataroaming til å lese e-post etc, men slik datatrafikk ble ikke støttet av noen av de tilgjengelige italienske telenettverkene som kom opp på listen over tilgjengelige operatører. Jeg ringte Tele2 kundeservice, og de bekreftet at de ikke hadde avtale med noen av de fire operatørene som kom opp på min liste over tilgjengelige operatører. Dermed var det ikke mulig verken å sende/motta MMS, sende/lese e-post, surfe på Internett eller bruke applikasjoner som krever tilgang til Internett (f.eks. Google Maps, Facebook, etc).

Jeg vurderte å gå til en mobiltelefon-forhandler og forsøke å kjøpe et SIM-kort (kontantkort) lokalt i Italia, men kom aldri så langt. Er det noen som har forsøkt det? Må man være italiensk statsborger, eller er det noen andre krav som må tilfredsstilles før man kan få benytte seg av de samme mobilabonnementene/SIM-kort som italienske innbyggere?

Er det noen som i så fall vet hvilken operatør man bør kjøpe SIM-kort av, og i hvilke butikker disse fås kjøpt (eventuelt om et slikt SIM-kontantkort kunne kjøpes på Internett hjemmefra)??

Takknemlig for svar. :)

Hilsen Arne

Endret av arne69
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare å kjøpe kontantkort; Telecom Italia (TIM) eller Vodafone burde være greie alternativer. Har aldri slitt med roaming på det SIM-kortet jeg kjøpte. Du må vise pass i butikken og operasjonen tar litt tid fordi mye skal registreres, ellers uproblematisk.

Et tips kan være å fylle på noen ekstra euro når du først er i butikken for å kjøpe – har en liten kolleksjon med SIM-kort fra ~30 forskjellige land liggende, slett ikke alltid det er åpenbart hvordan man fyller opp disse. Husker ikke hvordan jeg har ordnet akkurat det i Italia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...