Taffenh Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Har lengden på HDMI-kabelen no som helst å si? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Nei. Kabelen overfører digitale signaler. Binære tall. Enere og nuller. Kabelen kan ikke gjøre enere ekstra lange eller nullere firkantet. Her er det enten signalkilden som har en feil eller skjermen som viser feil. Lenke til kommentar
Taffenh Skrevet 30. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2011 Nei. Kabelen overfører digitale signaler. Binære tall. Enere og nuller. Kabelen kan ikke gjøre enere ekstra lange eller nullere firkantet. Her er det enten signalkilden som har en feil eller skjermen som viser feil. Ahh, jeg vet det alt det du sa egentlig, men begynte å undres når det sto i brukermanualen til min Philips 42" LCD-Tv at lengden på HDMI-kabelen ikke måtte overskride 5m. Absurd egentlig Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Ikke nødvendigvis. Det som vil skje er at deler av eller hele lyden eller bildet vil falle ut. Så i praksis er det ikke mulig å få dårligere eller bedre farger alt etter hvilken kabel du bruker, men du kan oppleve at den ene fungerer men ikke den andre. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Nei. Kabelen overfører digitale signaler. Binære tall. Enere og nuller. Kabelen kan ikke gjøre enere ekstra lange eller nullere firkantet. Det der er en seiglivet myte. En kabel er ikke digital, den overfører faktisk analoge signaler. Det er mottakeren som må definere hva som er enere og nuller. Og det kan lett bli feil med en for lang kabel. Det er ingen feilretting. 4. "Because HDMI is a digital signal, it doesn't degrade when run over a long distance like an analog signal does, because it's just ones and zeros." Yikes! Not true at all. http://www.bluejeanscable.com/articles/hdmi-cables.htm?hdmiinfo Lenke til kommentar
Taffenh Skrevet 30. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2011 Prøver en HDMI under 5m jeg da. Har 15m nå.. Takk for respons! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Nei. Kabelen overfører digitale signaler. Binære tall. Enere og nuller. Kabelen kan ikke gjøre enere ekstra lange eller nullere firkantet. Det der er en seiglivet myte. En kabel er ikke digital, den overfører faktisk analoge signaler. Det er mottakeren som må definere hva som er enere og nuller. Og det kan lett bli feil med en for lang kabel. Det er ingen feilretting. 4. "Because HDMI is a digital signal, it doesn't degrade when run over a long distance like an analog signal does, because it's just ones and zeros." Yikes! Not true at all. http://www.bluejeanscable.com/articles/hdmi-cables.htm?hdmiinfo Poenget mitt er fortsatt det samme. To forskjellige kabler kan ikke gjengi farger på to forskjellige måter. Om signalet blir delvis eller fullstendig ødelagt på veien så er det tydelig frafall av bilde eller lyddata. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Den påstanden er like feilaktig som den første. Fargene kan komme ut av sync pga kabelen. Third, HDMI runs parallel, not serially. There are three color signals riding on three pairs, with a clock circuit running on the fourth. These signals can't fall out of time with one another, or with the clock, without trouble--and the faster the bitrate, the shorter the bits are, and consequently the tighter the time window becomes for each bit to be registered http://www.audioholics.com/education/cables/whats-the-matter-with-hdmi Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Og hva er det vi ser/hører når dette skjer? Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Denne linken kan være god lesning Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Vel, det vet jeg ikke sikkert. Jeg antar at fargene blir feil, slik som trådstarter antagelig har opplevd. Lyden kan vi holde utenfor, lite trolig at den påvirkes. Det høres ut som du er helt overbevist om at enten er bildet perfekt eller så blir skjermen svart. Klarer ikke helt å se hvilket grunnlag du har for dette. Kanskje du kan forklare? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Dette koker ned til at du må ha en kabel som er god nok til å overføre signalet intakt over det aktuelle strekket. Mens 1-2 meter lange kabler stort sett fungerer fint uansett kvalitet er det mer kritisk med lengre strekk. Hvis du får feil i bilde kan du prøve å sette ned oppløsningen fra kilden om du har mulighet for det (f.eks. fra 1080p til 720p). Hvis det retter seg da er sannsynligheten for at det er kabelen som ikke er av riktig kvalitet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Det høres ut som du er helt overbevist om at enten er bildet perfekt eller så blir skjermen svart. Klarer ikke helt å se hvilket grunnlag du har for dette. Kanskje du kan forklare? Eg er ikke overbevist over at det er enten perfekt eller helt svart, men eg er pr dags dato overbevist over at bildet og/eller lyden vil bli merkbart ødelagt, ikke litt dårligere. Eg vet at HDMI overføring ikke inneholder feilkorrigering, men signalet er fortsatt digitalt, og består av signal av eller signal på. Dersom kabelen er dårlig eller inneholder feil så vil enten signalet ikke komme med i det hele tatt eller det vil bli forsinket slik at mottakeren allerede venter på neste informasjon. Denne feilen vil ikke gi litt lysere/mørkere bilde, eller slappere lydgjengivelse, men tydelige tegn på at her er det noe galt. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Vel, det vet jeg ikke sikkert. Jeg antar at fargene blir feil, slik som trådstarter antagelig har opplevd. Lyden kan vi holde utenfor, lite trolig at den påvirkes. Det høres ut som du er helt overbevist om at enten er bildet perfekt eller så blir skjermen svart. Klarer ikke helt å se hvilket grunnlag du har for dette. Kanskje du kan forklare? Du vil ikke få "fargefeil" alla lysere/mørkere/feilaktig fargekode, men helt utfall av den aktuelle pixelen. Så du har 3 moduser: 1) Perfekt. 2) Masse "glitter" av manglende pixler, helt åpenbart å se. Eksempelbilder er nevnt i link over. 3) Ikke bilde. For korte strekk er det så og si umulig å få noe annet enn perfekt så lenge kabelen ikke er fysisk skadet. For lengre strekk bør man velge en som er sertifisert for den aktuelle lengden, gjerne en billig kina-kabel fra bluejeanscable. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå