Woltox Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Hvor dyrt blir det hvis du skal legge fiber fra sentralen som er 1850m unna? Vet det blir ganske dyrt, men lurer på ca. pris. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 (endret) Tror ikke det er mulig å svare på det uten å få oppgitt: Er det mye fjell/stein i nærheten? Hvem eier området (kommunen?) Men jeg tror (Tipper) ca 500 kr per meter med fiber, både kabelen og gravingen uten moms. Så ca 1 milion kr kan det fort koste hvis det ikke er fiber i noen av områdene. Så å betale dette for 1 person er ikke lønnsomt. Men er du sikker på du ikke har noen bedrifter som har fiber i området ditt? I så fall kan du forkorte prisene noe. Endret 30. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 30. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2011 (endret) Men bor i et byggefelt, og jeg er sikkert neppe den eneste som klager på nettet her Bor på bonderlandet så bedrfter kan man se langt etter Endret 30. juni 2011 av Woltox Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 (endret) Kan være du bruker ADSL/VDSL nå, som muligens bruker en annen linje, vet ikke helt jeg. Bor du på bonderlandet kan jeg forstå det, men hvis du har flere fjell, vann/innsjøer og slike ting kan det fort bli dyrt å strekke fiber. Husk at personene som graver ofte må reise langt så det tar de penger for også, så da ville jeg tippe totalprisen blir mellom 1-2 milioner. Og det er veldig dyrt hvis ikke flere er interisert å betale for det. Muligens Altibox kan tilby noe, men spørs om du da får internet 200 til en rundt 850 kr i måned på en del år. Endret 30. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Man legger ikke fiber til sentralen etter eget forgodtbefinnende. Man kontakter en leverandør som kan levere fiber i den sentralen og ber om et prisoverslag. Det er heller ikke sikkert at fibersentralen er den samme som xDSL-sentralen. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 (endret) Man legger ikke fiber til sentralen etter eget forgodtbefinnende. Man kontakter en leverandør som kan levere fiber i den sentralen og ber om et prisoverslag. Det er heller ikke sikkert at fibersentralen er den samme som xDSL-sentralen. Du har jo rett i det, er jo viktig at riktig kabel blir lagt. Med mindre man har en avtale. Husk at på fjellet, blir man straffet med høye priser, så enten betaler (får høy etableringkostnad kan være så ille som 20 000 kr) ellers får man høye priser å trege hastigheter som regel utenfor storbyer. Altså man kan jo si etableringkostnad er prisen for å strekke kabelen. Endret 30. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå