Gå til innhold

Er det noe vits å gå for i7 (Et eller annet) istede for i5 2500k?

Anbefalte innlegg

Hei. Har i dag to stasjonære maskiner. En som jeg bruker akkurat nå med ca. 1,25 GB Ram og litt harddisk-plass også står det en AMD 3000+ På hovedkortet. Maskina er grei den, og den har Blant annet Windows XP og Windows 7 og noen Linux distroer. Det er den maskina jeg bruker akkurat nå.

Den andre maskina mi derimot er det som jeg kaller hovedmaskina mi. Den har en AMD 64 3500+ og 2 GB Ram, og et ASUS Hovedkort. Der er det masse harddisk-plass. Hovedmaskina er for tiden ut av drift, og siden CPU`en er over 5 år gammel og at Sokkelen på hovedkortet og Chipsetet er gammelt, så må man bytte. Jeg er ikke noen typisk gamer, men jeg synes det er litt morsomt og sette seg ned med et par spill som heter Euro Truck Simulator eller German Truck Simulator, eller noe i den duren der. På den maskina som jeg bruker akkurat nå, så hakker spillet, noe som naturlignok er kjedelig.

Jeg skal da iallefall ha Nytt hovedkort og Prosessor til hovedmaskina mi. Ram er bestilt. 16 GB Ram som jeg venter på. Jeg har egentlig bestemt meg for både Hovedkort og Prosessoren. Intel Quad Core 2500k og et ASUS P67 Pro B3 eller noe i den duren. Jeg synes Hovedkortet har masse fungskjoner. Bluetooth, masse USB utganger og S-ATA utganger. Det er iallefall slik det ser ut som at det blir foreløpig.

Det jeg egentlig lurte på da, er om det faktisk er noe vits å gå for i7. Jeg ser at både i7 2600 og i7 2600k har 3.4 GHZ og i5 2500k har 3.3 GHZ.

Er det noe vits å gå for i7 da eller er det like greit å holde seg til det jeg tenkte på? Altså i5 2500k?

Det som maskina nok kommer til å bli brukt mest til er nok Musikk, Facebook, MSN, Youtube, film, se på bilder, Video og litt sånn forskjellig. Også kanskje litt gaming, hvis jeg finner ut at jeg skal gjøre det.

Hilsen. wil.

Endret av wil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til det du har listet så blir i7 overkill. i5 passer mer enn bra. Se på anantech sin test av i7 mot i5 her http://www.anandtech...3-2100-tested/1 - 22 sider med tester alt fra office, film, spill, watt forbruk etc....

"The Core i7-2600K is tempting at $317 but the Core i5-2500K is absolutely a steal at $216. You're getting nearly $999 worth of performance at roughly a quarter of the cost. "
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar. Veldig raskt faktisk. Hehe.

Det ser det nok ut som at det blir det jeg som hadde tenkt. Spørsmålet er om jeg i samme slengen skal bestille noe mer også, men det får jeg se på.

Det blir iallefall den CPU`en jeg har sett på da. Regner med at det blir det hovedkortet også.

Er litt spent på hvordan det blir i forhold til det jeg har nå.

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar. Veldig raskt faktisk. Hehe.

Det ser det nok ut som at det blir det jeg som hadde tenkt. Spørsmålet er om jeg i samme slengen skal bestille noe mer også, men det får jeg se på.

Det blir iallefall den CPU`en jeg har sett på da. Regner med at det blir det hovedkortet også.

Er litt spent på hvordan det blir i forhold til det jeg har nå.

SSD harddisk som du installerer windows på og det vil være som dag og natt, massiv forbedring, selv med den gammle amd'en

Endret av Bad_Byte
Lenke til kommentar

Nåda, en SSD er ikke for alle!

I korte trekk får man i dag langt mer langringsplass på en god HD for samme summen som man putter i en SSD , selvsagt man får en god del ytelseforbedringer på lastetider, men har man det ikke alt for travelt (det er snakk om 5 - 20 Sekunder i feks oppstart av Windows , lasting av programmer som ikke ligger i superfetch etc) så kan pengene man bruker på en SSD gjerne brukes på en kraftigere cpu eller mer HD.

Personlig vil jeg påstå at SSD akkurat nå passer for avanserte brukere , ved neste OS generasjon (windows etc ) så tipper jeg at ting blir lagt opp til å fungere langt bedre med en kombo av SSD og HD.

Lenke til kommentar

Harddisk plassen på SSD Disken har egentlig ikke så veldig mye å si for meg, da jeg har andre disker til lagring og isåfall blir SSD disken brukt som OS disk. Sikkert delt i 3. En partisjon for hver av OS`ene og en Swap. Så jeg tror ikke det skal bli noe spessielt problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...