Gå til innhold

Hjelp med å lage en sekskanals digitalt kontrolert puls-vidde modulator


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt til å lage en HHO generator. Jeg trenger en seks-kanals puls-viddemodulator som takler rundt 75 watts belastning per kanal (450 watt tot.), hver kanal skal helst kunne justeres fra 1-1000Hz eller høyere. En nedre grense for operasjonelt frekvensområde er rundt 200Hz -øvre grense er minimum 1000Hz. De 6 kanalene skal kontroleres gjennom en styringsenhet, tenkte kanskje å bruke en arduino, den skal kontrollere hvilken frekvens som hver av de seks kanalene sender, og ha mulighet til å regulere hastigheten til rotasjon av frekvensen i henhold til kanaler.

 

Hadde satt pris på tanker om hvordan jeg bør gå frem, på forhånd takk.

Endret av casperal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en fast rekkefølge pulsene skal komme i. Skal utgangen på hver kanal kunne styres uavhengig av de andre kanalene?

 

Hvilken type last skal du koble til, og hvilket spenningsnivå. Hvilken matespenning har du tilgang til?

 

Pulsene skal kunne komme i fast rekkefølge -en syklus med seks frekvenser, syklusfrekvensen skal reguleres mellom 1hz og 1000hz.

 

Utgangen på hver kanal skal kunne kontroleres uavhengig av hverandre.

 

Lasten vil gå til en elektrolyse-enhet og en kobbercoil.

 

Spenningsnivå for last skal helst kunne varieres mellom 12v til kanskje 220v -mulig jeg vil forsøke med langt høyere spenning ved senere anledning.

 

Har tilgang til 12v/24v matespenning.

Endret av casperal
Lenke til kommentar

Skal frekvensen på hver kanal også være justerbar uavhengig av de andre kanalene?

 

Hva mener du med "rotasjon av frekvensen" ?

 

Oppsummering slik som jeg har forstått:

 

Du vil ha 6 utganger som kan levere justerbar PWM med justerbar frekvens.

 

Hver pwm-utgang skal kunne levere 12-200v 75W

 

Er belastningen å betrakte som induktiv?

 

-A

Lenke til kommentar

Skal frekvensen på hver kanal også være justerbar uavhengig av de andre kanalene?

 

Hva mener du med "rotasjon av frekvensen" ?

 

Oppsummering slik som jeg har forstått:

 

Du vil ha 6 utganger som kan levere justerbar PWM med justerbar frekvens.

 

Hver pwm-utgang skal kunne levere 12-200v 75W

 

Er belastningen å betrakte som induktiv?

 

-A

 

Ja, frekvensen på hver kanal skal være justerbar uavhengig av de andre kanalene. Jeg antar at det blir nødvendig med 6 separate PWM som har digital styring av frekvens, de seks PWM vil så være koblet til en styringsenhet med nok inn/utganger og minne til å styre seks separate frekvener fortløpende.

 

Med "rotasjon av frekvensen" mener jeg følgende:

 

Hvis du har seks kanaler (k1-k6) og seks frekvenser (f1-f6) så skal frekvensene kunne kjøres i syklus på de seks kanalene.

 

Eks:

 

Value set cycle 1/6:

f1=>k1

f2=>k2

f3=>k3

f4=>k4

f5=>k5

f6=>k6

 

Value set cycle 2/6:

f2=>k1

f3=>k2

f4=>k3

f5=>k4

f6=>k5

f1=>k6

 

Value set cycle 3/6:

f3=>k1

f4=>k2

f5=>k3

f6=>k4

f1=>k5

f2=>k6

 

etc.

 

Belastningen er å betrakte som induktiv.

 

Resten av det du skrev stemmer, finnes det håp?

Lenke til kommentar

Der det er hull er det håp.. Gammelt jungelord.. ;)

 

Får man spørre hva vitsen med denne rotasjonen er?

Samt, ved vilken frekvens foregår rotasjonen?

En komplett syklus tar hvor lang tid?

 

Man får alltid spørre. Jeg røper ikke vitsen med rotasjonen før enheten er ferdig.

 

Begge neste spørsmål tar for seg samme ting? Rotasjonsfrekvensen skal kunne moduleres fra 1hz til så høyt som kostnads-forsvarlig mulig. (ettersom denne rotasjonen sannsynligvis vil bli kontrollert av en arduino eller liknende tror jeg øvre grense for rotasjon bestemmes av den magnestiske hysteresen i coilens kjerne, og PWM sin evne til å endre frekvens.

Endret av casperal
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler at du bryter ned problemstillingen litt.

 

Du har to problemstillinger slik jeg ser det:

1:

Å lage en justerbar PWM med stor utgangseffekt. Du ønsker å styre to ting, frekvensen OG spenningen ut.

Da er problemstillinga å la denne modulen justere til riktig forhold ton/toff eller "dut cycle".

 

2:

Du skal lage en programmerbar kontroller som kan styre frekvensene ut i en rekkefølge du selv bestemmer.

 

 

Jeg har noen oppfølgingsspørsmål til hver problemstilling:

 

1

Er du helt sikker på at du ikke kan benytte 230V. Dette vil gjøre det litt enklere med reguleringen.

 

2

Hvor nøyaktig trenger du å styre frekvensen. Holder det så lenge kriteriene dine (ref. syklusene) er sanne?

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler at du bryter ned problemstillingen litt.

 

Du har to problemstillinger slik jeg ser det:

1:

Å lage en justerbar PWM med stor utgangseffekt. Du ønsker å styre to ting, frekvensen OG spenningen ut.

Da er problemstillinga å la denne modulen justere til riktig forhold ton/toff eller "dut cycle".

 

2:

Du skal lage en programmerbar kontroller som kan styre frekvensene ut i en rekkefølge du selv bestemmer.

 

 

Jeg har noen oppfølgingsspørsmål til hver problemstilling:

 

1

Er du helt sikker på at du ikke kan benytte 230V. Dette vil gjøre det litt enklere med reguleringen.

 

2

Hvor nøyaktig trenger du å styre frekvensen. Holder det så lenge kriteriene dine (ref. syklusene) er sanne?

 

Spm.1

Det er sikkert lurt med 230v :) Vil det være lettere å regulere utgangsstyrken fra PWM om inngangsstyrken er høy fra før? Jeg tenkte å at denne typen PWM fantes fra før. Jeg vil at systemet skal være portabelt og vil derfor sannsynligvis benytte meg av ett eller to bilbatterier. Kan jeg få opp spenningen fra 12v/24v DC til 230v DC på en enkel måte?

 

Spm.2

Jeg er avhengig av å kunne styre frekvensene ned til 1hz nøyaktighet mellom 1hz og minimum 1000hz.

Lenke til kommentar

Spm.1

Det er sikkert lurt med 230v :) Vil det være lettere å regulere utgangsstyrken fra PWM om inngangsstyrken er høy fra før? Jeg tenkte å at denne typen PWM fantes fra før. Jeg vil at systemet skal være portabelt og vil derfor sannsynligvis benytte meg av ett eller to bilbatterier. Kan jeg få opp spenningen fra 12v/24v DC til 230v DC på en enkel måte?

Ja, i grunn. Men du trenger da en Buck boost converter i tillegg.

 

 

Spm.2

Jeg er avhengig av å kunne styre frekvensene ned til 1hz nøyaktighet mellom 1hz og minimum 1000hz.

Ok. Da børe du benytte deg av mikrokontrollerstyring.

Opamp og triangelgenerator er bare å glemme for dette frekvens-spennet.

Lenke til kommentar

Spm.1

Det er sikkert lurt med 230v :) Vil det være lettere å regulere utgangsstyrken fra PWM om inngangsstyrken er høy fra før? Jeg tenkte å at denne typen PWM fantes fra før. Jeg vil at systemet skal være portabelt og vil derfor sannsynligvis benytte meg av ett eller to bilbatterier. Kan jeg få opp spenningen fra 12v/24v DC til 230v DC på en enkel måte?

Ja, i grunn. Men du trenger da en Buck boost converter i tillegg.

 

 

Spm.2

Jeg er avhengig av å kunne styre frekvensene ned til 1hz nøyaktighet mellom 1hz og minimum 1000hz.

Ok. Da børe du benytte deg av mikrokontrollerstyring.

Opamp og triangelgenerator er bare å glemme for dette frekvens-spennet.

 

Vet du hvor man kan få kjøpt PWM med mulighet for digital styring? Hvis det hadde vært en PWM med tilkobling for 230v strømkilde, samt en tilkoblingsport for link med kontrollenhet ville det vært optimalt. Det blir på en måte et seks kanals-strøm/lydkort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...