Gå til innhold

I5 eller I7?


Anbefalte innlegg

Jeg driver ikke med gaming, men er, som flere andre her, ganske sikker på at 2-kjerne-versjonen i de fleste tilfeller gjør jobben bra nok. Og du kan ha 128 kjerner uten at det trenger å hjelpe et hakk på ytelsen - program og operativsystem må kunne utnytte det.

 

Hvis du skal drive med litt eksperimentering og utvikling, kan det derimot være en fordel å ha 4 kjerner. Jeg skal nevne noen nylige eksempler, Linux med 2.6.37-64-bits kjerne:

 

1. Hvis du kjører endel omkoding/komprimering, kan det være mye å spare med flere kjerner. Jeg komprimerte 10 GB, og da gikk prosessoren på nær 400%, altså var alle kjernene aktive. Gikk ca dobbelt så raskt som med to-kjerne.

 

2. Denne Linux-kjerneversjonen har en bug som på noen hardwarekonfigurasjoner kan sende den i loop. Så skjedde på en HP Elitebook. 100% opptatt. Men jeg kunne jobbe ufortrødent videre, for denne bug'en la bare beslag på en av prosessorkjernene, jeg hadde 3 ledige! Med to kjerner, ville neste tilsvarende problem kunne tvinge systemet i kne.

 

3. Når det er driverproblemer etc, kan det oppstå flaskehalser både her og der. Jo flere kjerner, desto større sjanse for at en får kjørt det en skal likevel. Hadde sånne problemer i går, på tross av nær 100% systemlast, gikk det helt greit å jobbe likevel, fordi det tydeligvis alltid var en kjerne som ikke var flaskehals-nedsylta.

 

Så, for min del vil jeg helst ha 4-kjerners til utviklingsarbeid. Men det er liten vits i å legge ut i dyre dommer for å forsikre seg mot kluss som nesten aldri vil oppstå, så på en ny 13.3-tommers (valgte i5-2410, Toshiba) så jeg ingen grunn til å gå utover 2-kjerners.

Endret av SNratio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det handler ikke bare om antall kjerner men ytelse per kjerne som er høyere på i7.

 

Poenget er at man får i7, 500 GB hybriddisk og 2 GiB minne for 1600 kr mer. Siden hybriddisken koster 7-800 kr alene er det en liten pris for å få en kraftigere prosessor. Dersom du har pengene er det ikke tvil om at du skal ha den modellen til drøye 9k. Dersom du har knapt med penger til den laveste modellen så får den holde. Det er ikke den site PCen du skal ha i livet og om 3 år er det uansett et tilbakelagt kapittel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...