Gå til innhold

Tidenes krigsbilde?

Anbefalte innlegg

Dropp 9/11-diskusjonen, det er off topic.

-

Dette er i mine øyne ikke tidenes krigsbilde. Det er et svært godt krigsfoto, på sin egen måte. Det viser harde menn som har gjort jobben sin. Men jeg tror det beste krigsfotoet jeg har sett må være det som i størst mulig grad illustrerer kaoset i kamp.

I mine øyne er dette tidenes beste krigsfoto.

capa_beach.jpg

Bildet er fra landgangen på Normandie. Den ungarske Magnum-grunnleggeren Robert Capa illustrerte enda en gang at han hadde ganske store baller av ren messing. Siden han tross alt hoppet ut av landgangsfartøyer og rett ut i maskingeværild. Men bare med et kamera eller to å forsvare seg med. Han overlevde (døde i Indokina på 50-tallet, tråkket på en landmine), og sendte filmen til fremkalling i London.

Der klarte en lærling på labben hos bildebyrået å tabbe seg ut under fremkallingen, mer spesifikt da han skulle tørke negativene. Derfor ser bildet ut som det gjør. TIME Magazine skrev at fotograf Capas bilder var uklare fordi han hadde vært redd. Capa likte ikke å lese det.

Uansett, Ladies and Gentlemen, my nominee for the Greatest war photo in history.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

War is fought by young men, for old men.

Ingen ære eller spenning i krig. Jeg ber unge mennesker som synes virkelig at det er tøft med krig å sjekke ogrish sidene. Dette er er sider som viser virkeligheten som den er, blant annet groteske videor av hvor "tøff" krig er.

Er ikke spennende eller en god "jobb" å se soldatkameraten din halshugget eller barn bombet i stykker.

Lenke til kommentar

Så det du sier er at de eneste som kan ha klekket ut en slik plan er arabere med tapetkniver?

Du er helt på jordet, og helt seriøst, jeg blir provosert av å lese det du skriver. Bare det jeg har quota ovenfor sier vel sitt om hvor lite du faktisk vet.

Anbefaler deg å lese denne

Debunking911 og 911myths er forlengst tilbakeviste cia-kilder. Ingen seriøse drar frem disse linkene i debatter om 9/11. At du blir provosert er forventet, jeg oppførte meg likedan under min oppvåkning, men det er ikke meg du skal la deg bli provosert over, det er de som har løyet til deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fant for øvrig ut under googlingen av det bildet med den spanske soldaten at det er iscenesatt. Kjedelig men sant. Mister verdi som reportasjefotografi, men det kunstneriske og den fotohistoriske verdien står støtt.

Dersom du har lest en tekst som fremstiller det som sannhet bør du revurdere troverdigheten i det som sies.

Det er forskjellige teorier om hva som skjedde. Det er som du sier de som mener det er iscenesatt. Det er faktisk ganske mange. Men en annen teori er at Capa ville ha en posering, og at den poserende soldaten ble skutt der og da.

Jeg har lest intervjuer (på papir, så ingen link, sorry. ;)) med personer som kjempet der på den tiden, som kjente igjen personen og bekreftet at personen i alle fall døde i den perioden. Så helt utenkelig er det ikke.

Lenke til kommentar

"Romantisere krig?" Ser det ut som de gutta har det bra?

De behøver ikke ha det bra for at det skal være romantisk. Se på Stallone i Rocky, slås til hakkebiff i 15 runder av en overlegen motstander, men tar ham til slutt alikevel. Det er sånt som får guttunger til å beguynne å bokse...

Soldatene på bildet spaserer vekk etter en tøff dag på jobben. Med en skramme her og litt svette der. Hva som gjorde dagen så tøff sier bildet ingenting om. Det synes jeg at tidenes krigsbilde burde gjøre.

Geir :)

Lenke til kommentar

Robert Cappa sitt bilde fra den spanske borgerkrigen er vel tidenes krigsbilde. Men var ikke det også iscenesatt?

Som jeg skrev tidligere:

Fant for øvrig ut under googlingen av det bildet med den spanske soldaten at det er iscenesatt. Kjedelig men sant. Mister verdi som reportasjefotografi, men det kunstneriske og den fotohistoriske verdien står støtt.

Dersom du har lest en tekst som fremstiller det som sannhet bør du revurdere troverdigheten i det som sies.

Det er forskjellige teorier om hva som skjedde. Det er som du sier de som mener det er iscenesatt. Det er faktisk ganske mange. Men en annen teori er at Capa ville ha en posering, og at den poserende soldaten ble skutt der og da.

Jeg har lest intervjuer (på papir, så ingen link, sorry. ;)) med personer som kjempet der på den tiden, som kjente igjen personen og bekreftet at personen i alle fall døde i den perioden. Så helt utenkelig er det ikke.

Lenke til kommentar

Fort gjort. Men litt av poenget er at vi ikke vet. For alt jeg vet kan alt ha vært iscenesatt, eller det kan ha vært tilfeldigheter. Det kan til og med være uten delen om posering i det hele tatt.

Det som irriterer meg litt er (med all respekt å melde) de som uttaler seg som man tidvis hører folk uttale seg rundt bordet under et dinner party. Som i, "ja, det er jo et flott bilde, men alle vet jo at det er arrangert". Det faller i samme kategori som personer uten videre forståelse for økonomi (som meg) som sier "du må ta opp et forbrukslån og sette alle pengene i aksjer til selskap x, det vet alle".

Usj, dette ble en rant. Men poenget er at det er vanskelig å si. Beklager. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...