Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utløpt leiekontrakt, fått ny kontrakt med økt leie

Jasoo

Anbefalte innlegg

Jeg studerer for tiden i Trondheim og leier en leilighet som jeg deler med 2 andre studenter. For 2 dager siden mottok vi en e-post i fra huseieren om at den nåværende leiekontrakten er utløpt og at vi må tegne ny kontrakt (har bodd 3 år i leiligheten). Vedlagt e-posten lå et kontraktsforslag og her har huseier bestemt seg for å øke leien fra 10800 til 12000 fra 1.07.2011.

Vi har altså fått en prisøkning på 1200 kr med 4 dagers varsel. Har eier lov til dette med tanke på at nåværende kontrakt er utløpt?

Hilsen oppgitt student.

Endret av Jasoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tillegg skal ikke prisøkningen være over indexreguleringa (som er lik inflasjon mer eller mindre).

Etter 3 års leie kan partene også kreve at husleie blir regulert til gjengs leie (dvs det som er tilsvarende for en slik leilighet i området) , se feks : http://forbrukerportalen.no/faq/husleieregulering

En kjapp beregning viser meg i alle fall at han tar litt mye "

10800 kr. i forhold til årsgjennomsnittet for 2008 tilsvarte 11493.10 kr. i mai 2011.

Dette tilsvarer en prisstigning fra årsgjennomsnittet i 2008 til mai 2011 på 6.4 prosent."

Uansett så kan det være lurt å sjekke litt hva prisene er i området på denne typen bolig og eventuelt passe på så man ikke blir lurt , dog er det en del problemer i mange byer faktisk med å få ordnet seg ny bolig så mange ganger sitter utleier godt i det.

Lenke til kommentar

Så lenge kontrakten er utgått, og dere egentlig skal måtte flytte ut innen 01.07 om dere ikke skriver ny kontrakt, så har dere ikke mye å stille med vs utleiers nye leiepris.

Dere har selv hatt kopi av kontrakten dere skrev under på, 3 års kontrakt LØPER UT etter 3 år. Mao - jævlig greit at dere faktisk fikk tilbud om å bo der lengre, og ikke ble kastet på gata nå til helgen.

Lenke til kommentar

Så lenge kontrakten er utgått, og dere egentlig skal måtte flytte ut innen 01.07 om dere ikke skriver ny kontrakt, så har dere ikke mye å stille med vs utleiers nye leiepris.

Dere har selv hatt kopi av kontrakten dere skrev under på, 3 års kontrakt LØPER UT etter 3 år. Mao - jævlig greit at dere faktisk fikk tilbud om å bo der lengre, og ikke ble kastet på gata nå til helgen.

Problemet er ikke at kontrakten løper ut, vi ble gjort oppmerksom på at vi kunne fornye leieforholdet da vi underskrev for 3 år siden. Jeg reagerer bare på prisøkningen og lurer på om det strider mot husleieloven.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke at kontrakten løper ut, vi ble gjort oppmerksom på at vi kunne fornye leieforholdet da vi underskrev for 3 år siden. Jeg reagerer bare på prisøkningen og lurer på om det strider mot husleieloven.

Dersom dere hadde hatt en tidsubestemt leiekontrakt ville det vært ulovlig.

I og med at kontrakten deres løper ut står huseier fritt til å bestemme leiepris selv.

Han vet nok at dere gjerne vil bo der videre, ikke har funnet noe annet, det er veldig mye hassle å flytte etc. og prøver å sko seg på det.

OBS: jeg er ikke jurist og kan ta feil.

Lenke til kommentar

Jeg for min del, synes ikke 1200kr delt på 3 er en horribel økning etter 3 år i kontrakt. Som utleier har han nok sjekket litt rundt og sett hva prisene ligger på i Trondheim. Nå vet ikke jeg hvor stort dere leier, men 4000 i måneden i Trondheim høres ganske billig ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at en lovlig tidsbestemt kontrakt opphører uten oppsigelse. Man er da ikke "vernet" mot nye betingelser i en eventuell forlengelse med mindre utleier ikke tar initiativ til ny forhandling eller unnlater å skriftlig oppfordre til flytting innen tre måneder, sml. husleieloven § 9-2 tredje ledd.

Ved slik ny forhandling gjelder ikke husleielovens regler om leieprisvern etter husleieloven §§ 4-2 og 4-3, da disse bestemmelsene taler om regulering "uten oppsigelse". I saker der leiekontrakten opphører av seg selv vil det ikke være snakk om at alternativet er oppsigelse - her er leieavtalen opphørt, og alternativene er ny leieavtale eller utflytting. Husleieloven § 4-1 gjelder selvfølgelig fortsatt, og lyder som følger:

§ 4-1. Det alminnelige leieprisvern

Det kan ikke avtales en leie som er urimelig i forhold til det som vanligvis oppnås på avtaletidspunktet ved ny utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår.

Slik jeg forstår Alastor er det imidlertid ikke aktuelt å påberope seg urimelig leie, og jeg går derfor ikke nærmere inn på dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...