Rudde Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 (endret) Hello, jeg driver og bygger en ZFS storage server som jeg også vil bruke som en VM host (ettersom jeg har en CPU som er real for dette). Host OS må kjøre på x64 platform men den må ikke ha muligheten til å virtualisere x64 VM's. Krypteringmulighet hadde også vært greit, men er ikke først på prioriteringslista. Jeg har prøvd FreeBSD 8.2 x64 + Virtualbox-ose men dette failer brutalt og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, har prøvd å installere det på mange forskjellige måter, har lest kravene fra virtualbox men ingenting ser ut til å virke. Jeg har egentlig lyst på FreeNAS som host os (fordi det har så nice WebUI) men jeg vet heller ikke hvordan jeg installerer FreeNAS på "hele" harddisken, den lager kun slices til hva den trenger og bruker ikke en dritt mer, dette blir problematisk når du skal installere applikasjoner på OS. Og hvilket virtualisering løsning kan jeg kjøre den sammen med? Tusen takk for all hjelp Forresten, har Solaris støtte for 64-bit eller mer en 3-4 GB RAM? Endret 29. juni 2011 av Rudde93 Lenke til kommentar
Varj Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Solaris har vel vært 64bit siden krigens dager. Men dersom du ikke klarer deg med jails/sones, og ikke får til virtualbox, så blir det brått vanskelig for deg. Beste er esxi med vt-d passthrough til en zfs-kapabel vm, men det krever nok mer kunnskaper og spesifikk hardware, sammenlignet med det du allerede har prøvd. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 30. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2011 Hvor får jeg solaris 64bit? Jeg finner det ikke på dems sider og ikke på google :S hva erjails/sones? Nr. 1 på ESXi, det er ALT for dyrt. Og jeg kjøpte W3670 (Familen før passthrough ble supported) Lenke til kommentar
tingo Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 (endret) Jeg har prøvd FreeBSD 8.2 x64 + Virtualbox-ose men dette failer brutalt og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, har prøvd å installere det på mange forskjellige måter, har lest kravene fra virtualbox men ingenting ser ut til å virke. Hva er det som feiler? Installasjonen av selve os'et (FreeBSD), eller VirtualBox? Dersom du har fått til å installere FreeBSD med zfs, så er jo mye gjort. Endret 30. juni 2011 av tingo Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 30. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2011 (endret) Jeg har prøvd FreeBSD 8.2 x64 + Virtualbox-ose men dette failer brutalt og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, har prøvd å installere det på mange forskjellige måter, har lest kravene fra virtualbox men ingenting ser ut til å virke. Hva er det som feiler? Installasjonen av selve os'et (FreeBSD), eller VirtualBox? Dersom du har fått til å installere FreeBSD med zfs, så er jo mye gjort. Virtualbox, jeg får til FreeBSD + ZFS. Og hvilket GUI er det jeg bør bruke for Virtualbox i freebsd? Endret 30. juni 2011 av Rudde93 Lenke til kommentar
tingo Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Virtualbox, jeg får til FreeBSD + ZFS. OK, er det installasjonen av VirtualBox som feiler, eller når du skal bruke VirtualBox? Hvordan har du installert VirtualBox? Fra ports? Før du kan starte VirtualBox så må du laste kjernemodulene: kldload vboxdrv service vboxnet start og så må brukeren din være medlem av gruppen vboxusers. Og hvilket GUI er det jeg bør bruke for Virtualbox i freebsd? Jeg skjønner ikke helt spørsmålet? VirtalBox starter i grafisk modus (du må selvfølgelig ha startet Xorg og en wm / et skrivebordsmiljø), dersom du trenger et verktøy til kommandolinje, prøv VBoxManage eller VBoxHeadless. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 30. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2011 (endret) Jeg har funnet ut noe, først så prøvde jeg virtualbox fra ports og fikk denne error tingen uten at den fortalte meg hav den var. Så prøvde jeg idag pkg_add og installasjonen stoppper på qt4-doc, den fetcher i evigheter og det endres ikke, latt den står der i timer og det står fortsatt fetch og jeg prøvd å starte på nytt, men ingen bedring. Noen som vet om det er noe problemer med denne pakka? Jeg finner forresten ikke Solaris x64 Endret 30. juni 2011 av Rudde93 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Solaris skiller ikke på 32-bit/64-bit-versjoner, såvidt jeg husker. Den booter i 64-bit mode hvis du har 64-bit-kapabel hardware. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 1. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2011 Solaris skiller ikke på 32-bit/64-bit-versjoner, såvidt jeg husker. Den booter i 64-bit mode hvis du har 64-bit-kapabel hardware. Hahaha, fant ut det, merkelig system de har, hvorfor ikke skrive (x86/x64). Men jeg håper på å få opp dette med virtualbox og ZFS, så er jeg fornøyd Og Solaris hadde jo dette napp-it WebUI'et til ZFS som er veldig greit og fint Lenke til kommentar
tingo Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 (endret) Jeg har funnet ut noe, først så prøvde jeg virtualbox fra ports og fikk denne error tingen uten at den fortalte meg hav den var. Det var da en vag beskrivelse. Hvilken feilmelding fikk du? (du må ha fått en feilmelding, hvordan kunne du ellers vite at noe var feil?) Så prøvde jeg idag pkg_add og installasjonen stoppper på qt4-doc, den fetcher i evigheter og det endres ikke, latt den står der i timer og det står fortsatt fetch og jeg prøvd å starte på nytt, men ingen bedring. Noen som vet om det er noe problemer med denne pakka? Ingen problemr her ihvertfall: root@kg-vm# uname -a FreeBSD kg-vm.kg4.no 8.2-STABLE FreeBSD 8.2-STABLE #3: Fri Mar 4 21:16:39 CET 2011 [email protected]:/usr/obj/usr/src/sys/GENERIC amd64 root@kg-vm# portversion -v | grep qt4-doc qt4-doc-4.7.3 = up-to-date with port Endret 1. juli 2011 av tingo Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Nr. 1 på ESXi, det er ALT for dyrt. Og jeg kjøpte W3670 (Familen før passthrough ble supported) Nå er jeg litt seint ute og svarer, men la gå: Lisens på ESXi koster ikke noe. Xeon W3670 skal fint klare å kjøre VT-d så lenge hovedkortet støtter dette. På Intel-prosessorer med integrert PCIe-kontroller (socket 1155 og 1156 foreløpig) er man avhengig av at både CPU og hovedkort støtter VT-d. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 27. september 2011 Forfatter Del Skrevet 27. september 2011 Hei, jeg gikk for solaris + virtualbox. Hvor får jeg taki gratis ESXi lisenser? Og nei, SAS bridge funksjonen dens fungerer kun på ett begrenset område av Intel CPU'er, (e og x høyere sere tror jeg det var) og de fungerer ikke på min som jo er trist Ville gjærne gått over til ESXI om jeg kunne liker ikke løsningen jeg kjører nå. Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Hei, jeg gikk for solaris + virtualbox. Hvor får jeg taki gratis ESXi lisenser? Og nei, SAS bridge funksjonen dens fungerer kun på ett begrenset område av Intel CPU'er, (e og x høyere sere tror jeg det var) og de fungerer ikke på min som jo er trist Rart det, fungerer på to desktop hovedkort jeg har med socket 1366: Asrock X58 Extreme med i7 920 og Gigabyte GA-X58A-UD3R med Xeon E5606. Sistnevnte måtte jeg få en tilpasset BIOS da dette kortet ikke støtta VT-d uten videre. Ville gjærne gått over til ESXI om jeg kunne liker ikke løsningen jeg kjører nå. http://www.vmware.com/products/vsphere-hypervisor/overview.html Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 27. september 2011 Forfatter Del Skrevet 27. september 2011 Jeg jeg prøvde den 60 dager versjonen av ESXi og prøvde å få til en SAS bridge men etter at jeg ikke fankt funksjonen og etter litt googling kom det an på hvilken CPU jeg har. Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Jeg jeg prøvde den 60 dager versjonen av ESXi og prøvde å få til en SAS bridge men etter at jeg ikke fankt funksjonen og etter litt googling kom det an på hvilken CPU jeg har. Du skal også få en lisensnøkkel når du registrer, det gjorde jeg for både ESXi 4.1 og 5.0. Har du prøvd å sette på VT-d i biosen på hovedkortet? Jeg er veldig sikker på at det ikke er CPUen som hindrer deg i kjøre SAS-kontrolleren i DirectPath I/O (som det heter i ESXi). Nå håper jeg det er samma tingen vi snakker om, men hvis du skal bruke SAS-kontrolleren direkte i et OS som kjører under ESXi så er vi enige. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 27. september 2011 Forfatter Del Skrevet 27. september 2011 (endret) Ehm nei, var ikke det jeg tenkte på om jeg forsto deg rett. Altså det jeg er ute etter er å bridge alt på SAS kontrolleren inn i ett guest OS kjørende på ESXi, og det må du har noen spesielle cpu'er for å få til. Forresten har ESXi muligheten for en v10GbE switch? Endret 27. september 2011 av Rudde93 Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Ehm nei, var ikke det jeg tenkte på om jeg forsto deg rett. Altså det jeg er ute etter er å bridge alt på SAS kontrolleren inn i ett guest OS kjørende på ESXi, og det må du har noen spesielle cpu'er for å få til. Forresten har ESXi muligheten for en v10GbE switch? Hvorfor ikke bridge hele kontrolleren inn i guest OSet, det lar seg gjøre med VT-d og DirectPath I/O? Du vil da få opp kontrolleren i guest OSet på samme måte som om OSet ikke var virtualisert. Har lagt ved to bilder som ilustrerer dette i vSphere Client. Jeg er desverre ikke sikker på detaljene rundt den interne switchen i ESXi. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 27. september 2011 Forfatter Del Skrevet 27. september 2011 Hmm, ja satt på vt-d i BIOS nå, så får innstalere ESXi til helgen og teste litt.. BTW, vet du noe om hvor raskt guest os -> guest os kan kommunisere? Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 BTW, vet du noe om hvor raskt guest os -> guest os kan kommunisere? Testa to nettverkshastigheten mellom to Windows 7 64-bit gjester med IPERF. Oppnådde 1,1-1,3 Gbit/s med VMXNET3 driveren. Har ingen anelse om hva som er maksimum, mulig man kan oppnå høyere hastighet med flere virtuelle adaptere på hver gjest. Det finnes noe som heter VMCI som skal gi direkte kommunikasjon mellom gjestesystemene, men jeg har ikke satt meg inn i hvordan dette virker. Hold oss oppdatert med hvordan det går med ESXi-testinga. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Satt opp ESXi 5.0 nå men skjønner ikke helt hvordan jeg sender SAS kontrolleren til guest OS :S BTW den er ikke under PCI/PCIe, kontrolleren er integret i hovedkortet. Endret 2. oktober 2011 av Rudde93 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå